“Předtím, než se sportovec zaměří na cokoliv jiného, musí být v první řadě silný. Co je prioritou číslo dvě? Uvolnění.”

Tolik Pavel Tsatsouline, který rozšířil tzv. Fast & Loose drily, které jsou předmětem nové výzvy, do obecného podvědomí. Proto “looser”. Pozor, neplést s loser, “počeštěle” lůzr! Pokud budete pravidelně cvičit, budete winner, vítěz! 

Praktiky uvolňovacích drilů pocházejí jak jinak než z bojových umění – v Číně kupř. existuje jedna z větví stylu Bílého jeřába, která se doslova jmenuje “Otřásající se jeřáb”. Napodobuje v rámci různých drilů na uvolnění, rychlost a výbušnou sílu jeřába, který setřásá vodu z křídel – mají na to velmi rafinované systém. My se budeme věnovat jednodušším cvikům, které zvládne každý. 

Vzpomínám si, jak na jednom kurzu v Itálii Pavel vyjmenoval asi tucet důvodů, proč je důležité Fast & Loose drily cvičit. Fabio Zonin překládal do italštiny, ale pozapomněl několik prvních bodů, a tak se Pavla zeptal: “Ha, prosimtě, jakej byl ten první?”

Pavel se na něj jen podíval, a řekl: “Víš co Fabio, řekni jim jen to, že je to prostě důležité, tak ať je koukají cvičit!”

Fanoušci MMA si jistě pamatují na podivné máchání rukama, které prováděl slavný Conor McGregor před několika zápasy – proto jsme ho dali do náhledovky. Pochází z dílny šíleného génia (doslova) Steva Morrise – i ten má na uvolňovací drily parádní rafinovaný systém, a ve svých více než sedmdesáti letech kosí dvacátníky jak kombajn obilí. Kdyžtak jim prosimvás vysvětlete, že název této výzvy je slovní hříčka a pochvala – jinak mi přijdou rychle a uvolněně nabančit. 

My se však nebudeme pouštět do žádných větších akcí a vrátíme se k naším nejbližším zdrojům (a jednodušším cvikům). Pavel pokračuje: 

V 17 z 20 sportů, které ruští vědci zkoumali, byla na elitní úrovni schopnost uvolnění důležitější než síla nebo výbušnost. Výsledky ukazují na to, že úroveň síly a výbušnosti, dosažená středně pokročilými a výše (Level I – kandidát mistra sportu), je pro dosažení výkonů světové úrovně v řadě disciplín dostačující, a že dalšího zlepšení výkonu je dosaženo díky zlepšení schopnosti uvolnění.

V jednom ze svých článků každopádně zmiňuje následovné benefity tréninku svalového uvolnění, které jsou zdokumentované již od 30. letech 20. století: 

  • Zvýšení rychlosti
  • Signifikantí korelace reakční doby a výbušné síly
  • Zlepšení vytrvalosti – bez toho, aby se zhoršila rychlostní síla
  • Zlepšení koordinace
  • Snížení motorické reakční doby
  • Zlepšení regenerace po tréninku
  • Redukce zranění způsobených díky únavě
  • Snížení pravděpodobnosti přetrénování
  • Zlepšení speciální výkonnostní kapacity a atletického výkonu
  • Blahodárný účinek na funkci vnitřních orgánů
  • Posílení odolnosti proti fyzickému a psychickému stresu
  • Zvýšení atletické dlouhověkosti

#KB5vyzva – Looser | KB5

V manuálu kurzu Second Wind je jich ještě mnohem více, včetně odkazů na relevantní studie. Vzhledem k tomu, že základní cviky jsou velmi  jednoduché, je to hodně muziky za málo peněz! Tohle je zatraceně dobrý návyk, který více než doporučujeme si osvojit a zařadit do pravidelného cvičení. 

Cvičte je:

  • V rámci ranní rozcvičky
  • Kdykoliv přes den
  • V rámci přípravy pohybu před tréninkem
  • Mezi sériemi/koly
  • Po tréninku

Pavel uzavírá: 

Sportovní trénink byl tradičně hrou s nulovým součtem. Máš omezený “koláč” času a zotavení, a jakmile má jedna kvalita větší “krajíc”, mají další kvality krajíc menší.

Trénink relaxace je filosofickým protikladem – buduje větší koláč. Nejenže trénink této kvality neubere nic ostatním –jiné atributy naopak posune dále a navíc urychlí regeneraci, což vám umožní cvičit déle a více – anebo prostě jen mít více energie a cítit se lépe.

Postup

  • Pečlivě zkoukni výukové video a příp. další odkazy
  • Stáhni si workbook v .pdf, vytiskni si workbook a k číslu výzvy v levém horním rohu si napiš 21.
  • Cvič dle pokynů výše, kultivuj “dovednost uvolnění”. 
  • Přidej se do události na Facebooku!
  • Sdílej své zkušenosti na Facebooku, Twitteru, nebo Instagramu. Nezapomeň použít hashtag #KB5vyzva.
  • Koncem měsíce bude vylosován vítěz, který vyhraje měsíc školného zdarma, anebo seminář zdarma – a bude odhalena další #KB5vyzva.
  • Pokud ti cvičení dělá dobře, pokračuj! 
  • Otázky, nejasnosti? Zeptej se na našem diskuzním fóru ZDE, anebo v naší Facebook skupině ZDE.

#KB5vyzva Workbook (.pdf)

Přehled všech KB5 výzev

Dalších 12 výzev


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Zlín, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
24. října 2020
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Brno, Brno

14. listopadu 2020
Instruktorská certifikace StrongFirst SFG Kettlebell Level II
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

  • 86
  •  
  •  
  •  

KB5 Intro Kit