Budeme běhat!

Není to Apríl, není, ‘simvás NENÍ! 

Kdysi dávno mě kamarádi z běžeckého serveru Rungo.cz poprosili, jestli bych pro ně nenapsal článek na téma proč neběhat, a já blbec [autor se plácá do čela] jsem na to kejvnul.

No a zbytek je historie – od té doby raději ani nechodím ven (třeba teď, ehm, chrchli chrchli), aby mě nepronásledovali zuřivý běžci… `Kecám, přepral bych je. Výše zmíněný článek, kterému za tuto nechvalnou pověst vděčím, si můžete přečíst zde (když si přečtete více než nadpis, zjistíte že pověst neoprávněnou).

…Každopádně jsem ve výzkumu pro tento článek zjistil, že slavný autor knihy Zrozeni k běhu (Born to Run) Christopher McDougall píše, že se se každý rok zraní téměř 80% běžců. A já že jsem nepřítel běhu, pch, proti němu jsem slabý čajíček. (Já bych těch 80% neoznačil za běžce, ale za rychlostní kulhače). 

Dobře, bez mučení se přiznám, že jsem jedním z nich. X-krát zraněný kotník v dětství, urvané koleno (ani se neptejte jak), atd. atd. – běhám rád, především kratší sprinty s delším odpočinkem, ale není to žádná nádhera. Jo a basketbal taky tedy není úplně moje nejsilnější stránka (i když mě taky ba!).

Výše zmíněný McDougall stojí kromě renesance zájmu o bosou chůzi a běh mimo jiné i za znovuobjevením jisté speciální cvičební techniky, je jeho slovy “způsob, jaký běhat jednou a provždy”. Tak i jmenuje článek, který napsal pro New York Times (viz zde, včetně videa). Způsob, jak běhat doslova úplně ne, je to drill (cvik), ne skill (samotná dovednost či činnost, tedy běh), ale tento drill má do skillu parádní přenos. Ona metoda se jmenuje 100-Up, a je to…

#KB5vyzva

#KB5vyzva #16: 100-UP | KB5

Nechci se chlubit (dobře, chci, znáte mě), ale na metodu 100-Up jsem narazil v rámci svých výzkumů cvičení siláků staré školy již před mnoha lety, a od té doby jí nepravidelně necvičím, poslední dobu pravidelně, protože toho přes den aktuálně nachodím tak od Aďuse k Mimoušovi. Protože jsem rychlosti kulhač, tak hlavně variantu Minor, ne Major (viz video), než mě Tonda na semináři KB5 Run BASIC opraví. 

Zmínka o metodě 100-Up se objevuje v řadě starých manuálů, např. v programu pohybové, silové a kondiční přípravy boxerů Thomase Inche – a ten je i po letech naprostá špička: dechová cvičení, cviky na kloubní mobilitu, jednoduché cviky z vlastní váhou jako jsou standardní kliky a dřepy, posilování krku, cvičení se železem, například swing, přemístění a tlak výrazem (clean & push press) s jednoruční činkou a cviky s velkou činkou – jak říká Žába z naší nejoblíbenější cukr… ehm kavárny Alchymista, #veryKB5™ (nejlepší cheesecake… prostě nejlepší).  

Staří mistři dobře věděli co a proč dělat – lehké cviky a hodně opakování pro zdraví, mobilitu, flexibilitu; cviky s těžkou zátěži pro sílu. Pro fýzu intervalový (respektive “repeat”) trénink v rámci bušení do pytle či sparringu – a samozřejmě běh. Před během samotným však přípravné a asistenční drily na správnou techniku běhu, jako právě 100-Up. 

Díky této metodě se Walter Goodall George (1858-1943), zakladatel a propagátor 100-Up, stal z šestnáctiletého klučiny se sedavým zaměstnáním a  téměř nula běžeckými zkušenostmi běžcem s famózními výsledky – poté, co překonal spoustu rekordů jak amatér, vyzval už jako profík držitele rekordu na jednu síly William Cummnigse, v několika závodech jej za patřičné pozornosti médií porazil, a v r. 1886 zaběhl rekord, který nebyl překonán téměř dalších 30 let! 

Jeho tajemství úspěchu? 100-Up!

…Že by naděje i pro takové případy, jako jsem já? Miloši Škorpile a Usaine Bolte, pozor! …Pohov, smích, oprávněný, odpusťte mi, že skáču jak kozlík Matěj, holt tuhle výzvu jsem si dal pro sebe. 

Postup

  • Podívej se na výukové video.
  • Stáhni si workbook v .pdf, vytiskni si workbook a k číslu výzvy v levém horním rohu si napiš 15.
  • Řiď se pokyny ve videu. Můžeš cvičit i vícekrát denně, minimálně však 1×100-Up denně. Doporučujeme dostatek času u progrese Minor.  
  • Po splnění cvičení si odškrtni splněný úkol ve workbooku. Dáš celý měsíc v kuse?
  • Přidej se do události na Facebooku!
  • Sdílej své zkušenosti na Facebooku, Twitteru, nebo Instagramu. Nezapomeň použít hashtag #KB5vyzva.
  • Koncem měsíce bude vylosován vítěz, který nám může poslat finanční dar na boj se zákeřným koronavirem – a bude odhalena další #KB5vyzva.
  • Pokud ti cvičení dělá dobře – pokračuj!
  • Otázky, nejasnosti? Zeptej se na našem diskuzním fóru ZDE, anebo v naší Facebook skupině ZDE.

#KB5vyzva Workbook (.pdf)

Přehled všech KB5 výzev

Dalších 12 výzev


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Zlín, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
24. října 2020
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Brno, Brno

14. listopadu 2020
Instruktorská certifikace StrongFirst SFG Kettlebell Level II
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

  •  
  •  
  •  
  •  

KB5 Intro Kit