“Nepřestáváme si hrát kvůli tomu, že stárneme; stárneme, protože si přestáváme hrát.”

– G. B. Shaw

Posilujete, cvičíte, pravidelně se hýbete, a jste taky tak chytrý jako já? Není divu. Pohyb, rozvoj mozku a kognitivních funkci jdou ruku v ruce – zlepšuje se jedno, zlepšuje se druhé, zlepšuje se druhé, zlepšuje se to první, jako když šlapete na kole.

To samé platí pro degeneraci a stárnutí. Jakmile se přestane člověk hýbat, začne to jít s s mozkem z kopce. Pro udržení si dobré funkce mozku starším modelům Terminátora nepomůže žádný výtažek z gingo biloba ani drahý kurz speciálního systému na zlepšení kognitivních funkcí. Co tedy zaručeně funguje? To, čemu se v KB5 výzvě věnujeme zas a znovu: dospělá strava, dostatek spánku, silový trénink – a pohyb!

Zážitek na vlastní kůži 

Jaký je náš NEJVĚTŠÍ ORGÁN? Pánové, špatná odpověď, vím, že si věříte, ale sorry, ne, ten to není (a ne, ani žaludek to není). Je to kůže – u dospěláka pokrývá 1,6-1,8 m² – a je jí třeba pravidelně a dostatečně stimulovat, a to x způsoby. Od foam rollingu přes foam rollingu pro chudé (aka válení se po zemi), až po… dostaneme se k tomu. 

Tahle výzva je věnovaná vašim ratolestem – a tak si dejme jen malé naučné okénko z  vývojová psychologie: ta nám naprosto jasně říká, že doteková stimulace malých dětí – prostě pohladit, přitisknout – je životně nutná záležitost! Psycholog Jan Kulhánek v jednom z interview říká: 

“Pro miminka je životně důležitý, když ho nemají, upadají do apatie a zemřou. U větších dětí je dotek nepostradatelný pro zdravý psychický a fyzický vývoj – děti bez láskyplných doteků jsou deprivované, prožívají prázdnotu, vztek a smutek, nenaučí se milovat druhé. Dospělí bez doteků také nemohou žít šťastně, chřadnou jako květiny, které nezaléváte. Dotek potřebujeme k životu stejně jako vzduch a vodu.”

Říkám si, jestli za popularitou brazilského džúdžucu a grapplingových disciplín (a akupresury, masáží, atp.) nestojí… Nic, téma  na někdy jindy. Zpět k válení se po zemi, které:

“…buduje velmi zdravý mozek. Když se válíte po zemi, výrazně aktivujete vestibulární systém. Stimulujete též kůži, největší senzorický orgán, který máte. Vaše kůže přijímá o vás a vašem okolí všechny možné druhy informací: jestli je zima, teplo nebo vlhko, jakého povrchu se dotýkáte, jak silně se toho dotýkáte, and. Protože přijímá takové množství informací, někteří dokonce označují kůži za ‘vnější mozek’. Kůže ve skutečnosti obsahuje 640.000 senzorických receptorů, napojených na míchu přes 500.000 nervovými cestami! Je to jako jeden velký nerv sám o sobě.” 

  • Tim Anderson, Pressing Reset: Original Strength Reloaded. 

“Už se zase válíš?”

Pravidla červnové KB5 výzvy jsou jednoduchá – vlastně žádná moc nejsou: “Škola (pohybu a síly) hrou”. Prostě se 5 a více minut denně válejte a vstávejte ze země nahoru. Sami, s partnerkou/partnerem, s díftkama, se psem, kočkou, pro mě za mě akvarijní rybičkou. Fantazii se meze nekladou – ujistěte se jen, že ve vaší freestyle sestavičce bude těchto 5 typů pohybů:

  • Kývání hlavou
  • Pohupování
  • Lezení
  • Přechodové pozice (sedy, kleky, polokleky… )
  • Chůze 

(Reset bráničního dýchání jsme vynechali, samozřejmě klíčové, ale tahle výzva je čistě pohyb hrou. Dýchejte jen nosem, a 80% dýchání pořešeno).

Je to výzva! Kolik pozic, ve kterých budete kývat hlavou, vymyslíte? Kolik variant pohupování a lezení? Na kolik způsobů dokážete přecházet z jedné pozice v sedě do druhé? Jaké varianty poskakování ve stoje, ať už na místě, anebo na druhý konec trávníku v parku, vymyslíte? 

“Cvičte” s ratolestmi stylem “opička vidí, opička napodobuje”, a vůbec si nedělejte starosti, že to budou dělat “blbě” – je to úplně jedno. Snažte se každé “cvičení” udělat jiné. Využijte prostředí, vybavení – kličkovat a lézt můžete doma mezi plyšákama, nebo v parku mezi hovínkama, to je šumák. Prostě se vyblbněte, válejte, lezte, dělejte skopičiny, perte se a zápaste. Cvičte s dětma – děti nebudou dělat to, co jim budete říkat, ale to, co uvidí, že sami děláte. 

#KB5vyzva

#KB5vyzva – Díftko

Perte se!

K tomu praní se. Můj oblíbenec Dr. Jordan B. Peterson, proslulý klinický psycholog, zdůrazňuje: 

Zápasení se je vynikající mód dětské socializace. Učí, jak konfigurovat své vyjádření chování v kontaktu s druhými, a přeneseně, jak přistupovat ke světu jako takovému… Hravé zápasení zprostředkovává a reguluje přímý fyzický kontakt, a dovoluje dítěti přizpůsobit své tělo na konkrétní přítomnost druhých…. je excelentním módem socializace, protože učí dítě rozdíl mezi agresí a přílišnou agresí. Když zápasíte s dítětem, musí své jednání držet poměrně dost pod kontrolou, aby hra mohla pokračovat – aby byla dostatečně tvrdá, aby je to bavilo, ale zase ne tak tvrdá, aby vám syn nevrazili palec do oka nebo tak něco.”  

Opět mi nedá se zamyslet nad tím, že je cvičení bojových umění a sportů je pro sociální a emocionální rozvoj dítěte (případně 40ti letého dítěte) naprostá libovka.

A pro dospěláky mi to nedá na závěr nezmínit vtip, který kdysi koloval o nárůstu popularity BJJ u dospělých: Gracie džúdžucu má tu výhodu, že když se Gracie pohádá s paní Gracieovou a začnou se prát, přejdou ze zápasení v rámci usmiřovaní naprosto plynule do sexu.

Jsme zase u toho doteku, a tak doufám, že se vás to dotklo.  

Postup

  • Podívej se na “výukové” video – jen orientační inspirace pro vaše freestyle blbnutí. 
  • Stáhni si workbook v .pdf, vytiskni si workbook a k číslu výzvy v levém horním rohu si napiš 18.
  • Po splnění cvičení si odškrtni splněný úkol ve workbooku. Dáš celý měsíc v kuse?
  • Přidej se do události na Facebooku!
  • Sdílej své zkušenosti na Facebooku, Twitteru, nebo Instagramu. Nezapomeň použít hashtag #KB5vyzva.
  • Koncem měsíce bude vylosován vítěz, který nám může poslat finanční dar na boj se zákeřným koronavirem – a bude odhalena další #KB5vyzva.
  • Pokud ti cvičení dělá dobře – pokračuj!
  • Otázky, nejasnosti? Zeptej se na našem diskuzním fóru ZDE, anebo v naší Facebook skupině ZDE.

#KB5vyzva Workbook (.pdf)

Přehled všech KB5 výzev

Dalších 12 výzev


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
29. srpna 2020
12:00 -16:00
KB5 Open Day & Kettlebeer!
Žižkov BeerGarden, Praha 3

19. září 2020
08:00 -13:00
Zdraví, pružnost, síla, kondice, pohyb: KB5 Reset
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

26. září 2020
06:00 -06:00
Instruktorská certifikace StrongFirst SFB Bodyweight
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

3. října 2020
08:00 -13:00
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

14. listopadu 2020
06:00 -06:00
Instruktorská certifikace StrongFirst SFG Kettlebell Level II
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

KB5 Intro Kit