Reklamy, specializované e-shopy i běžné obchody nám doporučují speciální přípravky na očistu, detox, restart či reboot organismu. Některé možná k něčemu budou, většina spíše ne. Nabídneme vám jeden zaručený, a co více, zadara! 

David A. Sinclair, PhD, ve své vynikající knize Lifespan. Why We Age and We Don’t Have To, 2019 (Dlouhý život. Proč stárneme a proč nemusíme), píše:  

Pokud vám po pětadvaceti letech výzkumů stárnutí a přečtení tisíců vědeckých studií mohu nabídnout jednu radu, jeden naprosto jistý způsob, jak zůstat déle zdraví, jednu věc, díky které můžete teď a tady maximalizovat věk, kterého se dožijete, bude to tohle: jezte méně. 

Ukázalo se, kalorická restrikce nejenže prodlužuje život, ale též zabraňuje srdečním chorobám, cukrovce, mrtvici a rakovině. Není to jen plán na dlouhověkost – je to plán vitality.

Kalorická restrikce – tj. normální frekvence jídel, ale prostě menší porce – jsou jednou z možností, ale dle zkušeností je pro většinu lidí dlouhodobě neudržitelná. Dá se jí dosáhnout a tak nějak to vlastně ošulit i jiným způsobem, který se navíc zdá i lepší: Přerušovaný půst, který byl předmětem KB5 výzvy IF. 

A protože tzv. přerušovaný půst (intermittent fasting aka IF) už je pro řadu z vás standard, čas posunout to někam dále, získat ještě více benefitů. 

Tak jako přes den máme pár hodin (typicky 12, 16 až 18), kdy nejíme, budeme mít přes rok pár dní, kdy se taktéž budeme postit – KB5 Fénix vás v průběhu měsíce připraví na váš první 3-denní půst. Nebojte se, pokud už nějaký čas praktikujete IF, dáte to. 

Proč Fénix? Tato KB5 výzva měla – jako ostatně všechny – několik kandidátů na název: Znovuzrození, reboot, atd., ale nakonec jsme zvolili mýtického ptáka Fénixe, který jednou za čas shoří a znovu se zrodí ze svého vlastního popela. Prostě cool pták, ne? 

Jak se uhladovět k smrti – anebo ne

Dr. Joseph Mercola zmiňuje v knize Ketofast následovný legrační příběh. Jakýsi doktor Henry Tanner z Minnesoty trpěl dlouhá léta revmatismem, sužovalo ho astma, které mu znemožňovalo dobře spát, přes den ho bolel celý člověk. Život na pikaču. Koncem 19. století, kdy žil se na lékařských školách učilo a věřilo, že člověk bez jídla přežije asi 10 dní. Henry si řekl, že to zabalí, a že se hladoví k smrti. Přestal jíst, pil jen vodu a nejenže neumřel, ale velmi rychle se ze všech zdravotních neduhů začal zotavovat! 

5. den začal lépe spát, 11. den říkal, že se cítí “tak dobře, jako za svých mladistvých let”. Udiven, že ještě neprdí do hlíny, poprosil svého kolegu o komplexní lékařskou prohlídku a ten byl udiven stejně jako doktor Tanner. 

Příběh Henryho Tannera se stal senzací aTanner se nakonec ve zdraví dožil 90 let. Jeho story byla zpochybňována tehdy, je zpochybňována i dnes, každopádně jak staré kultury, tak moderní věda ví své – jak napsal Twain, “trocha hladovění pro běžně nemocného člověka udělá více než ty nejlepší léky a ti nejlepší doktoři.”

Delší půsty, zdraví a síla

Dejme slovo jednomu z “praotců” všech dnešních biohackerů, Timovi Ferrisovi, fandovi jak přerušovaných, tak delších půstů – respektive jeho kámošovi Dr. Dominicovi D’Agostinovi:

Dom probíral ideu léčivých “očistných půstů” se svým kolegou 

Dr. Thomasem Seyfriedem z Boston College. Podle Doma: “pokud nemáte rakovinu a date si léčebný půst 1x až 3x ročně, můžete se zbavit jakýchkoliv potenciálně rakovinových buněk, které můžete  mít v těle.“

Jsou též důkazy, které dokládají – vědecké důkazy přeskočíme – že 3-denní anebo delší půsty mohou efektivně “rebootovat” imunní systém díky regeneraci kmenových buněk. Dom doporučuje 5-denní půst 2x-3x ročně. 

My se prozatím spokojíme se 3 dny. 

To, že mozek bez cukru nebude fungovat, jak se často říká, je nesmysl, už víte: je to přesně naopak, bude fungovat lépe. Co však pracně vybudovaná síla a svaly? Tim Ferris pokračuje: 

Dom v minulosti absolvoval i 7-denní půst, když přednášel na Univerzitě Jižní Floridy. 7. dne šel na přednášky s glukózou mezi 35-45 mg/dL a ketony kolem 5 mmol, a pak, předtím, než půst přerušil, šel do gymu, a zatáhl na mrtvý tah 225 kg – 10x, a pak 1x 265 kg.

Co se v těle během 3-denního půstu děje?

  • 12 hodin-18 hodin: Tělo se dostává do ketózy, začíná pálit tuky. 
  • 24 hodin: buňky začínají recyklovat starý matroš a rozkládat defektní proteiny, související s Alzheimerovou chorobou a dalšími chorobami – nastává tzv. autofágie. 
  • 48 hodin: Růstový hormon vystřelí až na pětinásobek běžných hodnot – a ten umožňuje zachování čisté svalové hmoty a redukci tukových zásob, hraje důležitou roli v dlouhověkosti, léčbě zranění a kardiovaskulárního zdraví. 
  • 54 hodin: Insulín je na dně – dobré zprávy pro autofágii, redukci zánětů, prevenci cukrovky, ochranu před chronickými a neurodegenerativními chorobami a rakovinou. 
  • 72 hodin: tělo rozkládá staré imunitní buňky a vyrábí nové, lepší. 

To za to stojí, ne? 

Jak na 3-denní půst 

Pokud praktikujete IF, nebude pro vás 3-denní půst žádný velký problém – pokud se jej bojíte, je to jen brouk v hlavě. V následujících 4 týdnech pojedete následovný blueprint: 

  • Týden 1

Váš vybraný model IF, plus 1 den v týdnu 24 hodin půst. 

  • Týden 2

Váš vybraný model IF, plus jednou v týdnu 1,5 dne půst – tj. 36 hodin. 

  • Týden 3

Váš vybraný model IF, plus 1 den v týdnu 24 hodin půst. 

  • Týden 4

Váš vybraný model IF, plus finální 3-denní půst!

Co jíst, nejíst, pít, a další co a jak? 

Ideálně pít jen vodu, se špetkou soli, simple. Tim Ferris doporučuje následovné fígle (výběr pro naše účely) :

  • Ve čtvrtek v 18:00 poslední jídlo. 
  • Dostaňte se do ketózy co nejrychleji: Pokud praktikujete IF, no problemo. Dej si ráno delší procházku – ideálně 3-4 hodiny. Cucej vodu s troškou soli – to je doporučení pro všechny 3 dny. 
  • Dávejte si nějaké BCAA (ráno a po cvičení). 
  • Spěte co nejdéle. 

Jak přerušit 3-denní půst?

Nějaké (z)dravé jídlo, rozumné množství, zeleninka s dostatkem vlákniny, a nějaké bílkoviny (maso, anebo rostlinné bílkoviny, jste-li vegetarián).

Osobní zkušenosti z mého prvního 3-denního půstu

1. Den: Pohoda. 

2. Den: Jde to. 

3. Den: Hlad je, ale to přežiju – ale prostě a jednoduše mám chuť na něco dobrého. Já mám prostě dobré jídlo rád. Ve městě vidím žrádlo úplně všude, a už se těším na večeři. Steak, zeleninka, paráda! 

Ten druhý byl o něco jednodušší, třetí až pátý úplná pohoda. Nalačno jsem si vesele odbušil i solidně těžké tréninky – v první den půstu např. swingy a get-upy s 48 kg. Příští měsíce plánuji 5-denní – co jsem mluvil s kamarády, kteří je absolvovali, je to celkem dost v poho.

Postup

  • Přečti si článek ještě jednou, a naplánuj si 1-denní, 1,5-denní a 3-denní půsty.
  • Stáhni si workbook v .pdf, vytiskni si workbook a k číslu výzvy v levém horním rohu si napiš 19.
  • Označ si ve workbooky naplánované půsty a po splnění si je odškrtni. 
  • Přidej se do události na Facebooku!
  • Sdílej své zkušenosti na Facebooku, Twitteru, nebo Instagramu. Nezapomeň použít hashtag #KB5vyzva.
  • Koncem měsíce bude vylosován vítěz, který vyhraje měsíc školného zdarma, anebo seminář zdarma – a bude odhalena další #KB5vyzva.
  • Pokud ti postění dělá dobře – pokračuj! Zopakuj každé 3-4 měsíce. 
  • Otázky, nejasnosti? Zeptej se na našem diskuzním fóru ZDE, anebo v naší Facebook skupině ZDE.

#KB5vyzva Workbook (.pdf)

Přehled všech KB5 výzev

Dalších 12 výzev


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Zlín, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
26. září 2020
Instruktorská certifikace StrongFirst SFB Bodyweight
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

26. září 2020
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Brno, Brno

3. října 2020
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

3. října 2020
Slavnostní otevření KB5 Gymu Zlín!
KB5 Gym Zlín, Zlín

10. října 2020
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Brno, Brno

24. října 2020
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Brno, Brno

14. listopadu 2020
Instruktorská certifikace StrongFirst SFG Kettlebell Level II
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

KB5 Intro Kit