V tělocvičnách, fitkách a gymech cvičíme kvadricepsy a hamstringy, bicepsy, tricepsy a další svaly. Málo dětí však hned po narození začne něco zvedat nebo dřepovat – výše uvedené svaly se začínají zapojovat a “cvičit” v rámci převalování, natahování končetin, batolení, lezení, zvedání předmětů atd. až o poznání později.

Jeden sval však začíná makat (doufejme!) hned po narození. Není na pohled úplně vidět, když tedy nevíte, na co se koukat, ale jeho funkce je tedy rozhodně slyšet. “Uááááááá!”

Bohužel v dospělosti – a to vlivem x faktorů – přestane pracovat, jak má, což si s sebou nese celou kaskádu zdravotních neduhů. Správně, tímto svalem je bránice, náš dýchací sval numero uno.

Podívejme se na bránici jako na top kvalifikovaného pracovníka pro danou práci – pokud svojí práci nedělá dobře, převezmou ji jiní, méně kvalifikovaní pracovníci (sekundární dýchací svaly), a danou práci odvedou nejen mizerně, ale ještě se přitom pořádně nadřou. “Výsledky”? Špatné držení těla, bolesti zad, krční páteře, a tak dále a tak dále.

To je co se zdraví týče; co se sportovních výkonů týče, správné fungování bránice je důležité jak pro sílu, tak pro fyzičku. Bez správného bráničního dýchání se nenaučíte takzvané silové dýchání, což ohrozí bezpečnost cviku s externí zátěží a stejně tak i výkonnostní potenciál. Špatně pracující bránice se rychle unaví a bude “krást” krev a kyslík z končetin, které se rychleji unaví, při delší či náročnějších fyzické zátěži nebudete využívat kompletní kapacitu plic a začnete po dechu lapat výrazně dříve.

Škola dechu #2: Brániční dýchání – jednoduchý cvik na jeho obnovu | KB5

Benefity správného bráničního dýchání? V běžném životě zpevní jádro a pomáhá tělu fungovat na optimální hormonální úrovni. Udržuje tělo v klidovém módu “odpočívej a zažívej” (a života užívej), a ne v konstantním stresovém módu “bojuj nebo uteč”.

Právě z těchto a mnoha dalších důvodů mohou být cvičení, která pracují s bráničním dýcháním, jako je jóga, neigong/qigong, Taijiquan, různé formy meditace atd., velmi přínosná pro zdraví, kvalitu pohybu, výkony i klid mysli a duše a já je nemohu jinak než vřele doporučit.

Jedno z nejjednodušších cvičení vás naučím v dnešním videu – zařaďte jej 1x-2x denně, 5-20 minut na “tréninkovou” jednotku, a uvidíte sami, co všechno se “zázračně” zlepší, jak v tělocvičně, na běžeckém oválu, anebo v běžném životě – od držení těla přes flexibilitu, sílu až po fyzičku. A právě automatické brániční dýchání právě v běžném životě je naším cílem – cvik ve videu vám jej pomůže obnovit.

Možná si řeknete: “Jak primitivní!” Odpovím s Von Kratzmarem: “Ale jak účinné!”

Na viděnou v dalším díle Školy dechu, kde zapracujeme na náročnějších cvičeních. 

Přehled všech dílů: 


Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1: Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2: Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

    Jméno a příjmení

    Tvůj email

    V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Zlín, Bratislava, Nitra).

    Chystané webináře, semináře, certifikace a další akce!

    Sdílení