Chcete-li být nejlepší, musíte se učit od nejlepších. Šéfinstruktoři školy KB5/Funkční trénink Praha Justyna Macková a Pavel Macek pokračují v dalším vzdělávání – vyrazili do Budapešti na historicky první evropský instruktorský kurz posilování s vlastní vahou StrongFirst Bodyweight (dále jen SFB), tentokrát i s instruktorkami Funkčního tréninku Praha Petrou Dundáčkovou a Alžbětou „Kill Bill“ Muškovou.

Kniha Naked Warrior („Nahý válečník“) od Pavla Tsatsoulina, která vyšla v r. 2002 (k dispozici v papírové i elektronické verzi+  jako DVD),  byla v posilování s vlastní vahou knihou přelomovou, doslova atomovou bombou: přes dvěstě stránek, 2 supercviky, odhalení řady tajemství nejsilnějších lidí planety. Naked Warrior byla před lety první kniha, kterou Pavel od Pavla četl. Kruh se uzavírá, jedeme dál! Pavel Tsatosuline totiž neusnul na vavřínech a původní systém za pomoci stovek instruktorů během uplynulé dekády prohloubil a vytunil.

Den první

S Pavlem jsme na loňském instruktorském kettlebell kurzu strávili spoustu času, mj. jsme vedle něj seděli na slavnostní večeři a povídali si o všem možném, proto nás mile překvapilo, že si nás Chief pamatoval: „Pavel, nice to see you again!“. První SFB kurz si nenechal ujít ani Justys Team Leader Fabio Zonin (Itálie), Stina Albin (Švédsko)  a samozřejmě organizátor a hlava maďarského StrongFirst, Peter Lakatos.

Úvodní řeč

Pavel v úvodní řeči zmínil mariňácké přísloví: „Jedna mysl – jakákoliv zbraň,“ které jasně a stručně sumarizuje filosofii StrongFirst. SFB není „jen“ o posilování s vlastní vahou, ale o universálních principech silového tréninku okamžitě aplikovatelných de facto na cokoliv – cviky s vlastní vahou (včetně pokročilých gymnastických dovedností), velkou činkou, kettlebells a samozřejmě každodenní život. „Síla je dovednost“ – praktická dovednost; velké svaly neznamenají nutně velkou sílu. Kettlebells, dovednosti s vlastní vahou nebo činky jsou jen nástroje. „Síla má vyšší účel.“

Posilování s vlastní vahou SFB

Test síly

Po Primal Move rozcvičce přišel na řadu test síly – jedna ze součásti instruktorské zkoušky SFB – klik na jedné ruce pro ladies, klik na jedné ruce a jedné noze pro gentlemen.

Prvního dobrovolníka vybral Pavel ruským stylem… „Pavel, come on!“ (Poprvé, a rozhodně ne naposled, ha ha). A Pavel úspěšně splnil. Chief jeho výkon okomentoval slovy: „Kdyby to chlap jménem Pavel nedal, měl bych vážný problém.“

Justys všem přítomným ukázala, zač je toho loket: Zapakovat – předzpevnění – nádech – komprese – aktivně přitáhnout – pauza – nahoru. Kdo z vás, gentlemen, dá striktní klik  a jedné ruce?

Chief složil Justys poklonu (jak říká Péťa, hlubokým charizmatickým hlasem): „V americkém fotbale se o svalovcích, kteří dobře vypadají, ale jejich síla a výkony tomu neodpovídají, říká- „vypadá jako Tarzan, hraje jako Jane. O ladies ze StrongFirst jako je Justyna bych mohl říci, že vypadá jako Jane, ale hraje jako Tarzan. Good job, Justyna.“ Pétě i Kill Bill chybí do striktního kliku na jedné ruce jen kousek, uvidíme zítra při retestu.

SFB Trojka: 3 ultimátní „powerlifty“s  vlastní vahou

Posilovaní s vlastní vahou: SFBJádrem minimalistického systému StrongFirst Bodyweight jsou 3 ultimátní cviky s vlastní vahou, ekvivalenty powerlifterských big lifts.

  • Dřep na jedné noze aka pistol
  • Klik na jedné ruce/noze
  • Taktický shyb (a progrese do přednosu)

Dřep, tlak, tah. „Dokonalosti je dosaženo ne tehdy, kdy už není co přidat, ale když není co ubrat“ (Antoine de Saint-Exupéry).  Nestačí je jen umět udělat, ale je třeba je umět i naučit, SFB je kurz instruktorský. Po letmém nahlédnutí do podrobného a obsáhlého manuálu bylo více než jasné, že se náš instruktorský toolbox rozšíří o spoustu užitečných nástrojů.

Narozdíl od nesmyslného vršení tuctů cviků s vlastní vahou (z toho naprosté většiny nedůležitých) jde systém SFB cestou opačnou – cílem není encyklopedická kvantita, ale kvalita – „jeden inch široký, míli hluboký.“ Zůstaneme-li u metafor, cílem SFB není prodávat ryby, ale naučit rybařit.

Finty, fígle a tajné tipy

Tajemství? Ano, rozhodně ano. SFB čerpá z řady zdrojů: bojových umění i nejnovějších výzkumů moderní neurovědy, zkušeností ostřílených powerlifterů i vědeckých specialistů na biomechaniku lidského těla, zápasníků, fyzioterapeutů, oldtime siláků, ruských vzpěračů, jogínů i východoevropských gymnastů.

Pavel je první, kdo tyto principy zorganizoval do jasného, progresivního a koherentního systému. Jeli jsme přesně podle manuálu, dril za drilem, žádné experimenty, žádná vata – Chief má naprosto jasno.

Pavel opakovaně vyvracel často opakovanou (a neoprávněnou) výtku: Systém StrongFirst není „Strong only“. Síla a uvolnění, yin a  yang – jsou dvě stránky téže mince.

Highlights

Fabio se ptá Pavla M.: „To jsou tvoje žačky?
Pavel M.: „Ne, to jsou žačky mojí ženy Justys.“
Fabio: „Wow, good job!“

Pavel T. při dotazu o páteřní flexi: „Kdo je tu nejtěžší gentlemen“? (a předvádí s 100+ kg gentlemanem Zercher deadlift – Chief je zatraceně, zatraceně silný).

Fabio: „Dal jsme v rámci Beast Challenge dřep na jedné noze se 48 kg, ale nebyl jsme schopný dát jeden jediný dřep na jedné noze pouze s vlastní váhou.“

Pavel: (O str. 4 instruktorského manuálu): Ladies and gentlemen, principy shrnuté na této stránce mi zabrali 20 let práce.“

Zítra nás čekají doplňkové cviky – klik ve stojce, přednos a de facto všechny ostatní – bude se totiž učit aplikovat principy SFB na všechny ostatní cviky – od Dragon Flag až po Front Lever.

Life is good!

Posilování s vlastní vahou SFB

Den druhý

Retest kliku na jedné ruce

Noc byla zajímací – předchozí den se cvičilo od osmi ráno do šesti večer, ráno se začínalo opět v osm. Únava se kumulovala, na těle už nebyl jediný sval, který by nebyl namožený, retest kliku na jedné ruce byl tedy otázkou do pranice.

Failure is not an option! Kill Bill a Péťa ukázaly, že nejsou žádná ořezávátka, a test síly navzdor únavě a namožení splnily! Síla je skutečně dovednost.

Stojky, přednosy (a všechno ostatní)

Dopoledne jsme pracovali na kliku ve stojce pod taktovkou Petera Lakatose – od jednoduché stojky na hlavě až po kliky ve stojce s vyvýšením. Odpolední praktická část byla věnována přednosům ve visu (hanging leg raise), front lever a následně aplikaci principů SFB na všechny ostatní cviky s vlastní vahou jako např. Dragon Flag, L-sit, Flag atd.

Pavel se díky svému jménu a hlavně zdatným silovým výkonům stal Šéfovým oblíbeným „dobrovolníkem“, především na těžší cviky a progrese. „Pavle, právě ses přihlásil jako dobrovolník.“

Ladies z Funkčního tréninku Praha

Po skupinovém focení dřepu na jedné noze a kliku na jedné ruce byly naše ladies (+ Olessandra z Německa) požádány o pózování při shybech – ano, ladies of StrongFirst shybují, striktní taktické shyby! Leon z Německa si holky natočil, jak dělají klik na jedné ruce – říkal, že to bude pouštět svým klientkám. Justys a její holky dostávaly v průběhu celého kurzu jeden kompliment za druhým. Dřepy na jedné noze? No problem. Shyby? Jdeme na to. Klik na jedné ruce? TSSSS-S!

Chief i ostatní instruktoři pronesli opakovaně na adresu české výpravy a instruktorů Justys a Pavla: „Very strong group.“ Pochvala? Závazek!

Programming systému SFB

Programming si vzal na starost Chief – a to velmi, velmi detailně. Probrali jsme bod po bodu obecné zásady programmingu posilování s vlastní vahou, a pak jsme se věnovali každému jednotlivému cviku, mj. i jejich integraci s kettlebell a velkou činkou.

Pavel mluvil o „sebelimitujícím“ charakteru cviků s vlastní vahou. Bench Press úspěšně provádět i se slabým břichem a tou nejhorší technikou (minimálně jednou) – zkuste podvádět při kliku na jedné ruce a noze. Můžete dřepovat s těžkou činkou, ale v dřepu na jedné noze zjistíte, že jedna je ok, a druhá ani ň. Dtto ostatní cviky s vlastní vahou. Velká část programmingu byl věnována i triádě kettlebell -velká činka – posilování s vlastní vahou, jejich pro/proti, kompatibilitě a komplementárnosti v rámci systému StrongFirst.

Highlights

Fabio: „Když vidíte dva chlapy, jak se baví o síle, tak se jeden druhého ptá – kolik dáš na Bench Press?“ Pavel: „Fabio, kdepak, dneska se bohužel ptají, kolik dá bulharských dřepů na Bosu.“

Peter: „Nevím čím to je, ale když cvičím každý den, tak se zlepšuju.“

Pavel (při dalším zabijáckém strečinku made by Stina): „Dan John má dobrou hlášku: Jednoho dne mi poděkuješ – ale dnes to nebude.“

Závěr?

Ladies and gentlemen – Power to you! Dissmissed!

PS: Chief Instructor Pavel Tsatsouline napsal večer na diskuzní fórum StrongFirst:

Pavel TsatsoulineA great moment

Ladies and gents, we just finished the bodyweight cert in Hungary. Unbelievably, most students (Eastern Europeans and Israelis) passed the one-arm pushup (OAP)/one-legged OAP test. All ladies were smoking tactical pull-ups and pistols. To paraphrase the famous line, “Looks like Jane, plays like Tarzan.”

An SFG named Pavel and his lovely wife Justina, also an SFG, brought two of their students to whom they had passed StrongFirst skills with no deterioration of quality. That made me proud.

Sir, thank you very much!

Posilování s vlastní vahou SFB

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!


Pohyb, zdraví, síla, kondice, VÝSLEDKY!

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si 3 zkušební lekce ZDARMA!

Neotálej, protože naše KB5 lekce se rychle zaplňují.

• Krok 1

Rozhodni se, v kterém KB5 Gymu chceš cvičit. Doporučujeme chodit cvičit 2x týdně. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy nebo tepláky a tenisky, anebo můžeš cvičit bos.

• Krok 2

Využij naší speciální nabídky 3 lekcí ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat.

Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 6, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Pardubice, Tábor, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
21. července 2018
10:00 -15:00
Posilování břicha: HardStyle Abs
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

25. srpna 2018
10:00 -15:00
Zdraví, pružnost, síla, kondice, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

8. září 2018
10:00 -18:00
StrongFirst SFL Barbell Course: Posilování s velkou činkou
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

15. září 2018
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

29. září 2018
00:00 -23:59
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

celkem