Když si koncem 19. a začátkem 20. století začaly poměřovat mezikontinentální síly v zápase, evropští bojovníci narazili na brutální sílu a fyzičku zápasníků indických.

Tělocvik má v Indii samozřejmě tisíciletou tradici – od dechových cvičení přes jógu až právě po indický zápas a jeho metody silového a kondičního tréninku: jednoduché, ale velmi efektivní. 

Indičtí zápasníci cvičili šplhání na laně, hrabání písku velkou motykou, posilovali s těžkými kamennými kruhy či velkými kuželkami (tzv. Indian clubs), každopádně mezi jednoznačně nejpopulárnější a nejslavnější patří jejich metody cvičení s vlastní vahou: zápasnická varianta „Pozdravu slunci”, dandy a baithaky – známé dnes na Západě jako tzv. Hindu kliky a Hindu dřepy. 

Tyto cviky samozřejmě neušly pozornosti západních fanoušků zápasu, síly a kondice, a tak je velmi rychle docvičení zařadila řada profíků. Níže je krátký tutorial jedné z mnoha variant Hindu kliků z roku 1911, plus můj komentář. 

Při zaujímání pozice 1 držte obě paže rovnoběžně vedle sebe, jak je znázorněno na obr. 1. Tělo zatlačte co nejvíce dozadu tak, že dlaně přitisknete k zemi, a hlavu zvedněte co nejvýše; nedívejte se dolů, ale přímo vzhůru.

 

Po zaujetí této polohy tlačte tělo (obr. 2) mírně dopředu a přibližte hrudník mezi dlaněmi co nejblíže k zemi, nohy přitom držte zcela rovně. Nikdy nedovolte, aby se hrudník nebo kolena dotkly podlahy.

 

Po provedení tohoto pohybu opět tlačte tělo co nejvíce dopředu… Nyní se postupně zvedněte stále výš a výš, a to tak, abyste zaujali [polohu na obr. 3], tj. hlava zcela vzhůru, hrudník vystrčený dopředu, paže zcela propnuté, prohnutí v zádech.

 

Z této polohy se musíte rychle vrátit zpět do polohy 1 a cvik opakovat znovu a znovu.

 

Při provádění cviku mějte zavřená ústa a vždy dýchejte nosem.

 

Nejlepší metodou pro začátečníka je začít první den s pěti Dandy a na konci prvního týdne přejít na deset… Možná vás překvapí, že když jsem se loni šel podívat na Gamu, jak provádí tento cvik cvičení, začal jsem počítat a viděl jsem, že během tří hodin odcvičil více než 2000 dandů.

Ja udělat Hindu klik

–T.M. Alexander, “What Makes the Oriental Strong? The Indian Dunds”, in: Health & Strength, 8, červen 1911.

(Gamou autor myslel slavného zápasníka, který měl přezdívku Great Gama, a na jehož počest jsme nazvali náš minimalistický cvičební program s vlastní vahou, Great Gama Protocol – viz úvodní foto.)

Zlí jazykové o KB5 praví, že cvičíme jen série po 5 opakováních (protože lidi z posiloven samozřejmě neumějí počítat více než do 5, že), ale není to úplně pravda. Řada našich programů zahrnuje výrazně vyšší počty opakování – a netýká se to jen příslovečných 10×10 swingů. V rámci GGP to však každopádně tisíce kliků a dřepů nejsou – desítky ano, a to (mj.) z následovného důvodu: 

Pojivové tkáně, jako jsou šlachy, vazy a chrupavky, mají díky zvýšení průtoku krve tendenci lépe reagovat na vyšší počty opakování… K posílení pojivových tkání využívejte cvičení bez selhání, velmi lehkou zátěž, velmi vysoké počty opakování a nižší počty sérií.

–Steven Low, Overcoming Gravity

Hindu kliky, Hindu dřepy a tzv. rotační mosty z GGP jsou ideální “kdekoliv, kdykoliv” volbou – cvičíme je (nejen) kvůli síle a kondici, ale kvůli zdraví, kvalitě pohybu, mobilitě, rehabilitaci/prehabilitaci – mezi jejich další benefity patří to, že jsou de facto zatíženou mobilitou a strečinkem. 

Indičtí zápasnící cvičili údajně až tisíce opakovíání denně. Pro naše účely doporučíme jako ideální/minimální efektivní dávku celkem 100 opakování, v sériích po 30+ opakováních, u dřepů dvojnásobek. Není to tak těžké se na to dopracovat – na GGP webináři/semináři vyučujeme 3 varianty každého z cviků – od úplně jednoduché přes standard až po trochu náročnější. Ale jen trochu. 

Suma sumárum – jako intro program, “ranní nabíječka”, “docvička”, anebo doplněk standard silového tréninku ideál. Jin/jang.

Jo, a jaké jsou ty další 2 “nejlepší kliky”? Klik na jedné ruce a progrese, které k němu vedou (absolutní síla) a výbušné kliky (power pushups; výbušná síla). Každopádně – úplně nejlepší jsou kliky, které cvičíte. 

Jedna z variant Hindu kliku, kterou vyučujeme na webináři/semináři GGP

Z KB5 Gymu zdraví Pavel Macek, zakladatel školy KB5, StrongFirst Master Certified Instructor 


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

    Jméno a příjmení

    Tvůj email

    V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Zlín, Bratislava, Nitra).

    Chystané webináře, semináře, certifikace a další akce!

    Pomohl Ti náš článek, program, video či podcast? Podpoř prosím naší publikační činnost!

    Podpoř provoz stránky kb5.cz dobrovolným příspěvkem na účet 2800760955/2010 anebo platbou prostřednictvím QR kódu (částku si určíš sama/sám). Děkujeme za podporu!

     

    Sdílení