Buliny (kettlebells), TRX, sandbagy, jednoručky, velká činka, kuželky (clubbells) – horké novinky moderního funkčního tréninku!

Cvičení s nimi momentálně „letí“, ale zlí jazykové tvrdí, že se jedná jen o dočasné módní výstřelky, po kterých za pár let neštěkne ani pes. Je tomu opravdu tak?

Klasik praví:

Co bylo dříve, to zase bude, to, co se dělo, se bude dít. Není nic nového pod sluncem. Copak je něco, o čem se dá říci: Pojď se podívat na něco nového? Vždyť to tu bylo už celé věky, bylo to na světě dávno před námi!

–Kaz., 1,10

Platí to i pro v současné době populární nástroje „moderního“ silového a kondičního tréninku?

Odpověď je nasnadě – s podobným náčiním se cvičí často už celá staletí. Nástroje podobné kettlebells jsou zdokumentovány x set let zpět, TRX jsou de facto hipsterské gymnastické kruhy (byť pro jiné cviky a účely), clubbells patří mezi klasické náčiní např. indických systémů silového a kondičního tréninku.

V našem rozsáhlém archivu odborné literatury jsme našli i následující krásnou pasáž o posilování, mj. i tréninku s populárními sandbagy, a to v knize téměř 140 let staré… a navíc české!

Následující citace pochází z knihy Základové tělocviku (1873) od Dr. Miroslava Tyrše, náčelníka pražského Sokola:

Cvičení s břemeny jest důležitým doplňkem cvičení na nářadí. Kdežto na každém nářadí toliko tíži vlastního těla překonáváme a tudíž nám přibývá jen po tu míru, pokud k přemožení tíže této jí zapotřebí máme: tož můžeme břemeny sílu svou i nad míru tuto značně vyvinouti. Břemena taková mohou býti podoby přerozličné. Sem spadají těžké činky, silné železné tyče, těžké koule, pytle s pískem naplněné a podobné.

 

Co se cvičení pytlemi, pískem, anebo je-li na snadě, obilím neb hrachem naplněných týče, mají tu výhodu, že se takto naučíme zvedati též břemena nepříručná a že jimi vydatně sílíme svaly trup vzpřimující, jinakým tělocvikem poněkud zanedbané.

 

Cvičení s těžkýma pytlem obmezuje se ovšem nejvíce na nakládání jich na ramena a opětné jich dolů spouštění. Pytlů lehčích též k házení a chytání lze užíti. K tomuto konci postaví se cvičenci v kruh dosti prostranný a pytel jednou k levé, pak k pravé straně se hází a chytá. Házení to může se díti buď obouruč neb jednoruč, což i o chytání platí. Podobně můžeme házeti na před a na zad (přes hlavu).
Pokud by pytle pískem naplněny byly musí být ovšem kožené a pak teprve plátnem obšité, jinak snadno zhoubným zdrojem prachu se stanou.

Dr. Miroslav Tyrš a a jeho Sokoli, r. 1864

Pavel Tsatsouline zmiňuje termín „neománie“ a cituje ve vynikajícím článku Opravdu nové znamená lepší? slavného Nassima Taleba:

Pokud je kniha v tisku už čtyřicet let, dá se o ní snadno předpokládat, že se bude tisknout dalších čtyřicet let.. Tohle vám jasně, jako pravidlo, říká, proč věci, které jsou okolo tak dlouho, nestárnou jako lidé – naopak, mládnou. Každý rok, který ta věc či myšlenka překoná, aniž by vyhynula, zdvojnásobuje to předpokládaný věk, kterého se dožije. Tohle je indikátor solidnosti.

..a uzavírá:

Hnát se za něčím moderním a novým je jako snažit se dohnat vlastní stín. Buď moderní, anebo silný.

Kettlebell, jednoručky, velká činka, sandbagy, šerm, box, zápas… maso, zelenina, pobyt na slunci, otužování…. Nic nového pod sluncem. V KB5 „jen“ navazujeme nejen na dlouholetou, ale především ověřenou tradici. Tak doraž na zkušební lekci zdarma!

Foto v úvodu: FB stránka věnovaná legendě českého zápasu, Františku Fischerovi. „AC TURK Brno. „Velké díky rodině F. Česala a panu starostovi Martinu Malečkovi.“ Vidíte tu pořádnou bulinu aka kettlebell, sedící důstojně veprostřed na trůnu všeho železa? :-)


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1: Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2: Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

    Jméno a příjmení

    Tvůj email

    V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Zlín, Bratislava, Nitra).

    Chystané webináře, semináře, certifikace a další akce!

     

    Sdílení