kettlebell cviky

Kettlebell cviky – častý předmět dotazů a nedorozumění.

Kettlebell patří mezi nejuniverzálnější nástroje silového a kondičního tréninku – možností, jak kettlebell využít, je  bezpočet. Podíváte-li se dnes na YouTube či otevřete-li některou z mnoha webových stránek, věnovaných kettlebell,  setkáte se s desítkami, ba stovkami různých cviků s kettlebell.

Zájemce o cvičení s kettlebell může být zmaten – s jakými kettlebell cviky mám začít? Které cviky patří mezi ty nejdůležitější? Je opravdu potřeba zvládnout všechny kettlebell cviky?

Kettlebell cviky – 100+1

Současné systémy cvičení s kettlebell, se kterými se dnes člověk většinou setká, jsou většinou nesystematické a  překombinované – obsahují desítky či stovky cviků, často „unikátních“ a „speciálních“, tj. kettlebell cviky které vymyslel ten či onen instruktor, většinou aby se odlišil od mainstreamového proudu. Ony údajně „nové“ a unikátní kettlebell cviky jsou buď  cviky nesmyslné, zbytečné a neužitečné, anebo se jedná o modifikace a varianty již známých cviků, a tedy nic nového pod  sluncem. Marketingový trik, jak přilákat nové klienty.

Proč však znovu vynalézat kolo?

Kettlebell cviky systému KB5

Základní filosofií KB5 systému je jednoduchost a komplexnost, tj. procvičování těch nejdůležitějších cviků, kterými  člověk pokryje co nejvíce oblastí – pohybových vzorců, svalových skupin, typů síly apod., a to na každé úrovni  – každá dovednostní úroveň KB1KB5 je mikrosystémem samým o sobě. Většina našich cvičenců ostatně slaví velký úspěch s naším KB5 Minimem, tj. dvěma kettlebell cviky – kettlebell TGU a kettlebell swingem (oba z levelu z KB1).

Progrese!

kettlebell cvikySystém KB5 (a to je jeho unikum!) je designován progresivně – jedna úroveň navazuje na druhou (tj. KB1 je přípravou na KB2, KB2 je přípravou na KB3 etc.).

Vstupní prohlídkou a vstupenkou do světa cvičení s kettlebell je Get Up/TGU (Turkish Get-Up), který cvičence mj. připravuje na veškeré drily s kettlebell nad hlavou – tlaky (press), „větrné mlýny“ (windmill), „trhy“ (snatch), bent pressy a další kettlebell cviky.

Mrtvý tah pro změnu připravuje pohybový vzorec pro jeden z nejdůležitějších cviků s kettlebell – „švih“ (swing), důkladné zvládnutí swingu je pro změnu nutným předpokladem pro „nadhozy“ (clean) a „trhy“ (snatch) atd.

Důležité je samozřejmě nejen to, že každá úroveň KB5 systému přidává nové cviky, ale též doplňuje a pozměňuje úrovně předchozí o nové varianty předchozích cviků a jejich kombinace. Jakmile člověk porozumí systému pěti základních typů  cviků, porozumí systému KB5. Výsledkem nejsou desítky cviků bez ladu a skladu, ale 5 skupin cviků, jejich progresivně se rozšiřující zásobník a jejich variace, což umožňuje vypracovat program na míru.

Nejdůležitější kettlebell cviky (kromě TGU a swingů)?

Máme-li být upřímní, jádrem cvičení s kettlebell je jednoznačně naše Kettlebell: KB5 Minimum, přesně dle motta: 1 náčiní, 2 cviky, 3x týdně – pro naprostou většinu populace, včetně profesionálních sportovců, je to vše co potřebují. Je to přesně oněch 20% cviků, se kterými si vystačíte v 80% případů.

Zbývajících 80% cviků nám pomůže  pokrýt oněch 20%. Hledáte-li ty nejdůležitější kettlebell cviky, netřeba hledat dále. Kettlebell Get Up a swing, tečka.

Ptáte-li se však, jaké kettlebell cviky tedy považujeme (kromě TGU a swingů) za ty nejdůležitější?

  • mrtvý tah (nejen standardní Sumo deadlift, ale i další varianty)
  • dřep
  • shyb
  • „přemístění“ (clean)
  • tlak (press)
  • „trh“ (snatch)

Co „větrné mlýny“ (windmills), bent pressy, push pressy a další kettlebell cviky? Co techniky se dvěma kettlebell? Co komplexní kettlebell cviky, kombinující více cviků? Samozřejmě mají v našem systému místo – mezi ty základní a nejdůležitější však patří kettlebell cviky výše uvedené – těm je potřeba věnovat největší pozornost.

Není to jen o ingrediencích, ale o receptu!

To jaké kettlebell cviky vyberete je v rovnici úspěchu jej jednou z proměnných  – nezáleží jen JAKÉ KETTLEBELL CVIKY cvičíte, ale JAK je cvičite a dle JAKÉHO PROGRAMU. To j mj. úkol našich tematických seminářů, instruktorských kurzů a námět pro další články na serveru KB5.cz.

 

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
26. listopadu 2017
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pre začiatočníkov: Super Joints
KB5 Gym Nitra, Nitra

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Brno, Brno

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

9. prosince 2017
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing