Běžecký program alá StrongFirst pro speciální jednotky a bojové sportyJak zlepšit kondičku pro bojové sporty a umění?

Jsou záhulové kruhové tréninky s desítkami a stovkami „angličáků“ to správnou cestou?

Jak by měl vypadat fighterský běžecký/kondiční program?

Silový a kondiční trénink dle metodiky StrongFirst je nedílnou součástí řady „speciálů“, profi boxingových a MMA coachů či cvičenců moderních sebeobraných systémů.

Předáváme slovo Pavlovi Tsatsoulinovi, šéfinstruktorovi systému StrongFirst!:

Asi před pěti lety jsem ve svém newsletteru napsal následující trénink pro speciální jednotky a cvičence bojových umění.

Běhej. Stínuj. V intervalech, které si sám nastavíš – tolik či tolik minut, anebo tolik a tolik telefonních sloupů – se zastav a udělej jeden až tři dřepy na jedné noze. Na další zastávce udělat pár kliků na jedné ruce. Tu a tam udělat obojí, dřepy na jedné noze a kliky. Žádný odpočinek, a dej jen pár opakování.

Tohle je běžecký program alá Strongfirst. Nenahrazuje tvůj specializovaný silový trénink, ale přidává do kondičního tréninku závažný chybějící komponent síly.

Vytrvalostní běh přerušovaný občasnými intenzivními kontrakcemi je pro potřeby bojovníků a bojovnic mnohem specifičtější, než vysoké počty opakování cviků nižší intenzity, jako jsou kruhové tréninky s vysoké počty opakování standardních kliků a dřepů s vlastní vahou.

Vaše svaly využívají tři energetické systémy. První, nejsilnější a nejméně trvalý, alaktátový systém. Můžete jet na plný plyn 10-30 vteřin – a pak je nádrž prázdná. Otěže převezme druhý energetický systém, glykolytický systém.  Má mnohem méně síly – méně než polovinu – ale vydrží několik minut, většinou 2-6. Konečně je na řadě aerobní systém. Produkuje ještě méně energie – ale vydrží věčnost. Je to sice více než zjednodušený obrázek, jelikož všechny tři systémy pracují současně, ale  pro naše účely stačí.

Běžecký program alá StrongFirst pro speciální jednotky a bojové sporty

Více a více ruských výzkumů odhaluje, že sportovci z bojových či týmových sportů dělají chybu a ničí se glykolytickou cestou – dělají kruhové tréninky a cviky s mnoha opakováními, aby byl „záhul“. Nové paradigma je – trénujte svou maximální alaktátovou (MAP) v 10-20 vteřinových výbuších intenzivního úsilí a plus schopnost doplnit svou nádrž aerobně. Kondiční dávka v tréninkovém režimu je v  mé nové knize Kettlebell Simple & Sinister navržena přesně tímto způsobem.

K tématu lze říci mnohem více, v konverzaci budeme v budoucnu pokračovat. Pro tuto chvíli přestaňte být zamilovaní do glykolytického systému a „svalového záhulu“.  Jak řekl kdysi jeden ruský profesor zápasníkům: „Čí svaly jsou více zakyselené na konci zápasu? – Těch poražených.“

Běžecký program alá StrongFirst pro speciální jednotky a bojové sporty

Přeložila: Alžběta „Kill Bill“ Mušková, StrongFirst Bodyweight nstruktorka, instruktorka KB5 Gymu/Funkčního tréninku Praha

Originál článku: StrongFirst Roadwork

Článek byl publikován  s laskavým svolením StrongFirst.

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

StrongFirst

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
30. prosince 2017
10:00 -15:00
Jon Engum - Trembling Shock: Silový a kondiční trénink pro bojová umění a sporty
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

6. ledna 2018
10:00 -15:00
Cvičení s jednoručkou pro začátečníky: SDS Dumbbell Minimum
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

20. ledna 2018
10:00 -15:00
Zdraví, pružnost, síla, kondice, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Brno, Brno

3. února 2018
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Brno, Brno

17. února 2018
10:00 -15:00
Kallos Sthenos: Kettlebell zo zeme nahor
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

18. února 2018
10:00 -15:00
KB5 Qi: Dychové cvičenia pre zdravie, silu, kondíciu a osobný rozvoj
KB5 Gym Nitra, Nitra

24. února 2018
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Brno, Brno


 

 

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing