"Křivka slábnnutí"

Cviky, tréninkové programy, tipy a triky, otázky a odpovědi
User avatar
zbynek
Posts: 443
Joined: Sun 24. May 2015 11:13:37

"Křivka slábnnutí"

Post by zbynek » Wed 26. Aug 2015 8:49:04

Napadlo mě takové "filozofické" téma, které mi občas hlodá v hlavě. Asi je nezvyklé, ale zkusím to :-D

Většina z nás má asi zkušenost s tím, jaká je jeho křivka zlepšení/sílení při tréningu - člověk se zlepšuje, sílí a roste forma. Podle tréningového deníku se může ohlédnout a vyhodnotit, že mu může např. trvat cca 6 měsíců cvičení TGU zesílit z X kg na Y kg. Ale znamená to, že když přestane z nějakého důvodu (zranění atd) úplně cvičit, že po dalších 6 měsících zeslábne zpět na původních X kg? Nebo se 3 měsíce ještě udrží a pak to půjde dolů pozvolna? Nebo hned po měsíci? Je podle vás křivka slábnutí stejně strmá jako křivka sílení? Problém je, že při tréningu člověk cvičí a tedy sílení má jak měřit (ví kolik zvedá), ale při vysazení tréninku žádné průběžné měření k dispozici není.

Ano, asi to bude taky do velké míry individuální (tělesná konstituce, strava, denní režim), ale zajímaly by mě vaše zkušenosti a názory (např. po dlouhodobých zraněních).

Podle mých osobních dlouhodobějších zkušeností mám názor, že tělo / svaly mají paměť a i když člověk přestane cvičit v bodu A, tak i po delší době člověk nezačíná od úplné nuly a k bodu A se přiblíží rychleji. Jak moc rychle se ale při nicnedělání "jojo vrací z bodu A zpět k bodu 0", to nemám představu.

Ne, nechci přestat cvičit, sílit a uživat si to, jen občas přemýšlím nad blbostma :-D
S&S - 100 swingů + 10 get-upů obden všechno změní!
Moje SAS cesta = Start(0,12,16kg)...Stronger(24kg)...Simple(32kg)...SimplePlus(36kg)...Solid(40kg)
Rite Of Passage (ROP) s 24 kg, MP (1RM) 32 kg (pravá ruka)
Snatch test 100/5 min 16 kg, 24 kg
--
Zbyněk Petr http://www.kb5.cz/forum/viewtopic.php?f=7&t=18

cohen
Posts: 705
Joined: Wed 27. May 2015 9:21:30

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by cohen » Wed 26. Aug 2015 14:41:05

Mam priklad z tohto roku. Po absolvovani maratonu som si dal 2 tyzdne pauzu, ziadne cvicenie, ani beh, nic. Cista regeneracia.
Vykony pocas maratonskeho tyzdna: zhyb 8,7,7,6,5, TGU 4x1+1 32kg, swing 5x10+10 36kg
Startovacie vykony po 2tyzdnovej pauze: zhyb 5,4,4,3,3, TGU 4x1+1 28kg, swing 6x10+10 32kg
Vykony 8 tyzdnov po maratone: zhyb 8,7,7,6,,5, TGU 1+1 28,32,32,32,28, swing 5x7+7 36kg + snatch 3x7+7 28kg

Na uroven spred maratonu som sa dostal za mesiac a pol treningu po pauze. Cize cca mozem povedat, ze stracam 3x rychlejsie ako budujem. Exaktne je to meratelne najma na zhyboch, kde prvy set ides na maximum.
Kym mam slaninu a plzen, nepotrebujem antidepresiva. :D

User avatar
PM
Posts: 835
Joined: Mon 25. May 2015 13:29:01
Contact:

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by PM » Wed 26. Aug 2015 15:24:44

- síla trvá nabrat, ale pomaleji ji ztratíš
- kondice jde dolů rychleji
Pavel Macek

Master StrongFirst Instructor | šéfinstruktor KB5

User avatar
zbynek
Posts: 443
Joined: Sun 24. May 2015 11:13:37

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by zbynek » Fri 28. Aug 2015 19:25:22

Pavle a Cohene, díky za Vaše osobní zkušenosti a názory.
S&S - 100 swingů + 10 get-upů obden všechno změní!
Moje SAS cesta = Start(0,12,16kg)...Stronger(24kg)...Simple(32kg)...SimplePlus(36kg)...Solid(40kg)
Rite Of Passage (ROP) s 24 kg, MP (1RM) 32 kg (pravá ruka)
Snatch test 100/5 min 16 kg, 24 kg
--
Zbyněk Petr http://www.kb5.cz/forum/viewtopic.php?f=7&t=18

cohen
Posts: 705
Joined: Wed 27. May 2015 9:21:30

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by cohen » Thu 03. Sep 2015 8:10:03

PM wrote:- síla trvá nabrat, ale pomaleji ji ztratíš
- kondice jde dolů rychleji
Ano, sila ide hore dost pomaly, ale to u mna aj kondicka :D Po pauze mi trvalo ziskat povodnu silu a kondicku cca rovnaky cas, aj ked samozrejme maraton by som teraz nezabehol. :) Ale podat trojhodinovy vykon pocas triatlonu nebol ziadny problem.
Kym mam slaninu a plzen, nepotrebujem antidepresiva. :D

User avatar
petkab
Posts: 525
Joined: Mon 25. May 2015 16:05:26
Location: Praha

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by petkab » Thu 03. Sep 2015 8:18:42

Nemám podložené čísly, ale pocity z posledních dvou cca let - síla se při pauze ztrácí mnohem pomaleji než tomu bylo dřív. Přitom bych vzhledem k věku čekala, že to bude naopak. Neumím říct, čím to je - jestli tím, že jsem změnila způsob cvičení a ta "základna", na kterou se staví, je širší a pevnější. Nebo jestli se prostě ty odcvičené roky konečně začínají projevovat.
Kondičku nehodnotím, tu mám tak nějak už cca deset let konstantně slabou.
Petra Bričová, ve FuTr jako doma :-)

User avatar
PM
Posts: 835
Joined: Mon 25. May 2015 13:29:01
Contact:

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by PM » Thu 03. Sep 2015 14:12:47

petkab wrote:...jestli tím, že jsem změnila způsob cvičení a ta "základna", na kterou se staví, je širší a pevnější...
- ano
- plus to, co v KB5/StrongFirst děláme, je silový trénink založený na principech používání síly. A pokud je člověk pochopí, cvičí, hned tak se neztratí. To, co se mi kdysi zdálo jako výkon (řekněmě StrongFirst standardy silových zkoušek), dám dneska kdykoliv, protože umím sílu používat. Kondiční standardy (alá snatch test) - tam bych potřeboval 2-4 týdny přípravy.
Pavel Macek

Master StrongFirst Instructor | šéfinstruktor KB5

cohen
Posts: 705
Joined: Wed 27. May 2015 9:21:30

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by cohen » Thu 03. Sep 2015 14:20:25

To je mozno vyhoda vytrvalostneho behania, ze snatch test s 24kg dam prakticky kedykolvek. Ale zas mam o 12-4 kg viac, no... :)
Kym mam slaninu a plzen, nepotrebujem antidepresiva. :D

User avatar
PM
Posts: 835
Joined: Mon 25. May 2015 13:29:01
Contact:

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by PM » Thu 03. Sep 2015 15:12:42

Ano, je to o kompromisech - já sice hulim, ale zato jsem silnější :-)
Pavel Macek

Master StrongFirst Instructor | šéfinstruktor KB5

cohen
Posts: 705
Joined: Wed 27. May 2015 9:21:30

Re: "Křivka slábnnutí"

Post by cohen » Fri 04. Sep 2015 10:43:41

PM wrote:Ano, je to o kompromisech - já sice hulim, ale zato jsem silnější :-)
...zatial :D
Apropos, uz po necelom tyzdni mam celkom prijemny vysledok co sa tyka programu ROP/GTG pressov - za styri dni som urobil viac opakovani, ako v kazdom tyzdni 2 mesiace dozadu pri rovnakom "nasadeni". 47 opakovani s 24kg, 18 s 28kg, 3 opakovania s 32kg, dnes este pribudne zopar kuskov s 28kg (alebo 24kg, som trosku rozbity zo vcerajsich snatchov a bezeckych intervalov, nechapem, preco mi tazke snatche s dvojpudom vzdy takto rozprplaju trapezy... asi preto, ze su tazke :D). Vidim prinos v navyseni objemu pressov, ktory musi byt vysoky, ak ma byt vysledok adekvatny. Som zvedavy na dlhodoby efekt, zatial to nic neznamena.

A este jedna vec - pojde do Vianoc nejaka zasielka s KB´s smerom do Bratislavy? :)
Kym mam slaninu a plzen, nepotrebujem antidepresiva. :D

Post Reply