Co je to kettlebell?

kettlebellKettlebell  je tradiční „old school“ posilovací náčiní původem z carského Ruska, rusky girja – litinová koule podobná kanónové kouli s plochým dnem a uchem/madlem. První zmínky o cvičení s girjou pochází z ruských slovníků z počátku 18. století (1704). V jiných kulturách se s náčiním podobným kettlebell setkáváme již o několik staletí dříve, např v Číně (tzv. shi suo/sek so, „kamenné zámky“; muk yi pai – „špalky s držadlem) či Japonsku (ishi sashi, tetsu sashi).

Kettlebell oproti čínským „kamenným zámkům“ – především jejich větší a těžší variantě – umožňuje díky kulatému tvaru zachycení na předloktí a nadloktí v pozici nadhozu (clean) a předloktí v tlaku (press) a trhu (snatch), což umožňuje řadu dalších drilů s těžšími vahami, např. dřepy, „větrné mlýny“ (windmill), tzv. bentpressy etc. Cvičení s kettlebell hojně využívá posunutého těžiště závaží. Čínské „zámky“ musí být díky svému tvaru v tlaku, trhu statických pozicích nad hlavou dnem vzhůru.

Kettlebell včera a dnes

 

RKC Russian Kettlebell ChallengeV 19. a začátkem 20. století byly kettlebells standartním náčiním silového tréninku, v Rusku a pozdějším SSSR se později staly jednou z hlavních silového výcviku policie, armády a speciálních jednotek jakož i moderní sportovní disciplínou. Pro Západ kettlebell začátkem 21. století „objevil“ Pavel Tsatsouline (RKC/StrongFirst)– kettlebell se díky své všestranosti efektivnosti stala okamžitým hitem na poli silového a kondičního tréninku. Pionýrem kettlebell liftingu v ČR je pro změnu jiný Pavel, Pavel Macek, šéfinstruktor školy Kettlebell 5.

Kettlebell se využívá jako tréninkové nářadí k získání (různých typů) síly, celkové kondice a ke ztrátě tělesného tuku. v Rusku se tradičně vyráběly kettlebell jednopudové, jednaapůlpudové a dvojpudové girji, tj. cca. 16, 24 a 32 kg; dnes jsou k dispozici v rozmezí od 4 do více než 48 kg, většinou v 4 kg odstupech.

Cvičení s kettlebell je velmi variabilní – cvičí se jak balistické drily – „švihy“ (swings), „trhy“ (snatch), „nadhozy“ (cleans), tak „tlaky“ – pressy: vstávání ze země, „tlaky“ (press), „tlaky“ dnem vzhůru, dřepy, dřepy na jedné noze etc. Další info? Viz heslo kettlebell na Wikipedii.

Strong First - Kettlebell KB5

Kdo cvičí s kettlebell?

  • muži i ženy všech věkových kategorií se zájmem o funkční trénink – ať už sílu, „fyzičku“, ztrátu tělesného tuku, hledající alternativu mainstream cvičení z posiloven a fitness center
  • profi atleti i rekreační sportovci různých sportovních odvětví, boxeři, MMA zápasníci a další cvičenci bojových sportů a umění
  • powerlifteři, vzpěrači, siláci a další zájemci o „old school“ silový trénink
  • armáda, policie, hasiči, speciální jednotky, bezpečnostní služby
  • populace stižená moderními neduhy kloubního a pohybového aparátu (bolestmi zad, kolen, ramen etc), využívající kettlebell jako rehabilitační nástroj
  • ?. („…hollywoodští herci, slavní zpěváci a další celebrity“… bla bla bla, .my si myslíme, že spíš ne :-)
celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing