Nebudeme nosit židle do kanclu, a přejdeme rovnou k věci.

Na tuhle šokující informaci se raději pos… o něco opřete! 

“Sezení je nové kouření”!

Jo jo, říká se to. Bez zbytečného strašení je třeba si uvědomit, že x hodin sezení denně prostě není žádná hitovka. 

Sedavé zaměstnání je jedna věc, sedavý životní styl věc druhá. Když se tak podíváte kolem a kolem, ono se to nastřádá :

  • Ráno člověk sedí u stolu u kafe s cigárem a nadává na politiky.
  • Pak se posadí do auta a jede do práce (případně jede sockou, kde nadává na důchodce, co do něj šťouchají berlemi, aby je pustil sednout).
  • V práci sedí x hodin u počítače, cesta zpět autem nebo MHD.
  • …Nejdřív ale do fitka, kde si dáme pár tlaku s jednoručkami, stahování kladky, a na závěr samozřejmě rotoped (vše v sedě – hlavně bezpečně, že?),
  • Opět auto/MHD, doma se posadit s večeří před televizi, opět si zanadává u zpráv, a pak zapne Netflix a… Ve dvě se vzbudí v křesle a jde na 4 hoďky spát. 

Někteří alespoň jezdí do práce na kole, ale počkat, to znamená, že taky vlastně sedí. Jako dopravní prostředek cajk, ale člověk se sedavým zaměstnáním, který volí jako fyzickou aktivitu 50 km denně na kole, by se měl možná zamyslet.

Každopádně – i tak furt lepší než takovýto kolo, jak na něm sedíte v místnosti, šlapete a jste stále na místě. Možná je to nápověda… Já osobně jsem spíše obejda – pokud třeba něco zařídit ve městě, tak to oběhám… obejdu pěšky. 

Ad chůze –  dovolte mi vzpomínku z mých studií na filosofické fakultě, kam jsem docházel na přednášky o presokraticích a Heideggerovi: Zastavil mě legendární prof. Zdeněk Neubauer (sám chodící léta o berlích), takový český Diogenés, potutelně se chechtal, a říká mi: 

“Pane kolego, víte, že škola Aristotelova se jmenovala škola peripatetická? Peripató znamená “chodit”? No a já ho trumfnu – budu vyučovat v běhu!”

…a odbelhal se o berlích do učebny a hrozivě se nadále chechtal. [Tuším, že říkal že založí “školu peritrechetickou”, řečtináři, opravte mě, stalo se to v minulém století… ].

Na slova pana profesora jsem si vzpomněl několik let poté, když jsem učil několik semestrů pro FHS UK. Některé lekce jsme měli v přilehlém parku – šli jsme do Riegráčů a probírali teorii v chůzi, v parku cvičili, po cestě zpět opět teorie (a politicky nekorektní vtipy… jó to byly časy… Zdravím Scoobyho a Kill Billa!). 

No nic, to je jen odbočka – každopádně možná by stálo za úvahu to zkusit, ne? Děti, které jsou nastaveny na pohyb, výzkum světa okolo a vůbec alotria, v šesti nebo sedmi totiž posadíme do školních škamen na x hodin denně – a pak se divíme, že zlobí. Rozvoj kognitivních funkcí a funkcí pohybových totiž roku v ruce.

Pokud vás sezení a co s tím dělat zajímá více, doporučuji super knihu Kellyho Starreta, která se jmenuje Deskbound: Standing Up to a Sitting World. My vám dnes dáme (jak jinak) minimalistický a zábavný (jak jinak) program, respektive měsíční výzvu, ve které – jak ov těch předchozích – samozřejmě můžete pokračovat i v následujících měsících. 

Výzva se skládá celkem ze 3 částí:

Odžidlení 1

Sedět co nejméně – stát, chodit! 

Odžidlení 2

Když už třeba sedět, střídat různé pozice – v práci, s rodinou pro večeři (budete mít minimálně na měsíc o zábavu postaráno), u televize, atd. Viz video níže. 

#KB5vyzva

#KB5vyzva #15: Odžidlení | KB5

Odžidlení 3 

Za každou hodinu sezení se každý den odměňte 10 swingy. Obouruč, jednoruč, s přehazováním z ruky do ruky, nechám to na vás. Mimo jiné můj učitel Pavel Tsatsouline jich za hodinu sezení ordinuje 30 sekund swingů (což je kolem řekněme 20 swingů) – ale říkal jsem, si že některé z vás by mohlo x set swingů denně docela odpálit, tak jsem to raději podsekl. Takže ještě jednou:

ZA KAŽDOU HODINU SEZENÍ – 10 KETTLEBELL SWINGŮ!

Pokud swing neumíte, podívejte se na sérii výukových videí Škola sílydoražte na seminář, anebo nejlépe do některého z KB5 Gymů. 

Postup

  • Podívej se na výukové video.
  • Stáhni si workbook v .pdf, vytiskni si workbook a k číslu výzvy v levém horním rohu si napiš 15.
  • Řiď se kroky 1-3 výše. 
  • Po splnění cvičení si odškrtni splněný úkol ve workbooku. Dáš celý měsíc v kuse?
  • Přidej se do události na Facebooku!
  • Sdílej své zkušenosti na Facebooku, Twitteru, nebo Instagramu. Nezapomeň použít hashtag #KB5vyzva.
  • Koncem měsíce bude vylosován vítěz, který vyhraje seminář anebo měsíc školného ZDARMA, a bude odhalena další #KB5vyzva.
  • Pokud ti cvičení dělá dobře – pokračuj!
  • Otázky, nejasnosti? Zeptej se na našem diskuzním fóru ZDE, anebo v naší Facebook skupině ZDE.

#KB5vyzva Workbook (.pdf)

Přehled všech KB5 výzev

Dalších 12 výzev


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Pardubice, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
18. dubna 2020
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

25. června 2020
18:00 -18:00
KB5 Camp pro začátečníky i pokročilé
SportLife Hotel, Rumburk

26. září 2020
08:00 -08:00
Instruktorská certifikace StrongFirst SFB Bodyweight
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

KB5 Intro Kit