Wifikundace – tak zněl jeden z kandidátů na název této výzvy. Další kandidáti: digimini, digitetox, dejtenzas*anejmobiluždop*dele… ale to bylo moc dlouhé a neslušné. 

Měli jsme IF (intermittent fasting) a “Žraso”, které se týkali toho, co jíst, nejíst, a že občas vůbec nejíst. OFF se bude týkat eliminace digifastfoodu a nahrazením vzniklého existenciálního prázdna… něčím lepším, a nebo ničím, v duchu zenového „ciwe zase jen sedíš a nic neděláš?!“

Nejprve se podívej jako tradičně video:

#KB5vyzva

 

A pokud jsi ho ještě nevypnul (vypnul) a máš koule, podívejte se na tohle video: 

Nářez, co? 

Synchronicita tomu chtěla, že jsem tento týden byl na naprosto vynikající přednášce neurologa MUDr. Martina Jana Stránského, MD, FACP – a ten nám všem dal trojnásob čočku, když vysvětloval, jak nám moderní technologie doslova mění mozek a co dalšího s námi dělají. Hned jsem to tweetnul a dal na Facebook, samozřejmě. Pokud máte děti, přečti si třeba tento článek. A všichni si přečtěte tento článek.

Dobře, zdá se, že je to velká bída, co? A možná je to horší, než si myslíme – statistiky o nárůstu depresivních poruch, úzkostí, poruch spánku, sebevražd, atd., si nejděte jinde, alarmismus, apokalyptické vize a konspirace všeho druhu nejsou můj šálek čaje – a ostatně ani můj obor.

Nejsem však ani fandou rosseauovského mýtu Zlatého věku, ušlechtilého divocha a filosofie “zpátky na stromy”: „Rozšlapej ten zas*ranej mobil, noťas a telku vyhoď z vokna, zastřel šéfa, vyhoď kanál do vzduchu a odstěhuj se do hor v severní Koreji. Spi pod vodopádem, jez žížaly, a už jí/jemu hlavně nikdy, nikdy nepiš.“ 

Kdepak, díky x moderním technologiím můžeme sdílet videa, dostat mezi fanoušky články, programy, typ a triky, díky za to. Pravda, jsou často jen ztraceným zrnkem v písku šumu a balastu fake news, storýček toho, co „přátelé“ právě vykakali, anebo roztomilých koťátek (tam vše v pořádku, keep them coming). 

„Umění vědění je vědět, co ignorovat.“

– Rúmí

Z napravování světa už jsem vyrostl (… jako obrazně řečeno vyrostl), mám svých starostí sám se se sebou, ale “převzetí zodpovědnosti za svůj život”, yep, to je je moje mantra již odmala. A to je i obor každého z nás. 

Než se však pustíme do sebenápravy, udělej si nejprve tento sebezyptovací krátký dotazník: 

  • Máš na mobilním telefonu nainstalované aplikace sociálních médií (Facebook, Instagram, Twitter… ) a používáš je x-krát denně? 
  • Máš dané appky hned na první obrazovce “po odemčení”, tj. rychle a okamžitě přístupné?
  • Máš v telifénu nainstalované různé socky a komunikační appky, které vlastně ani moc nepoužíváš, “pro sichr”? 
  • Vztekáš se, když někde není wifi, anebo signál (i když ani jedno zrovna nepotřebuješ)? 
  • Když nemáš co dělat (někde čekáš, nudíš se), sjíždíš jen tak timeline socek?  
  • Máš v “přátelích” bambilión “přátel”, které vlastně ani neznáš – jen sis je přidal, protože tě požádali o “přátelství”, anebo si je začal sledovat (aby oni začali sledovat tebe)? 
  • Sleduješ na sociálních médiích XYZ stránek či lidí, kteří tě vlastně moc nezajímají? 
  • Kontroluješ sociální média hnedka zrána? A pozdě večer? 
  • Máš na mobilu, tabletu a/anebo počítači zapnuté notifikace (zvuk, vibrace?)
  • Hraješ pravidelně hry – na mobilu, tabletu, počítači, konzoli? 
  • Koukáš pravidelně na TV, seriály, nebo jí necháváš jen tak běžet na pozadí? 

Vyhodnocení: Nebude, přiznej si upřímně sám, jak na tom jsi. 

Co s tím? Se smartphony je to jak s ohněm – dobrý sluha, ale špatný pán. U moderních technologií aka wifikundací je otázka – slouží ještě technologie nám, nebo se my stáváme jejich otroky? 

Doporučuji si níže uvedený seznam kroků vytisknout, a odškrtávat krok za krokem. Nedáš všechno? Neva, něco lepší než nic.  

Krok 1: Digi debordelizace

  • Odinstaluj si přebytečné aplikace.
  • Ty, o kterých máš aktuálně pocit, že se bez nich neobejdeš, si přesuň z první obrazovky mobilu na některou z dalších, a schovej si je do složky “socky”. 
  • Vypni si veškeré notifikace, a nech si jen ty nejdůležitější (maminka/tatínek, manžel/manželka, děti, práce – pokud jsi hasič, policajt nebo zdravotník). 
  • Projdi si Facebook, Instáč atd., pro klid duše informuj, že to více než trochu protřídíš, a zahaj velký úklid – odeber “přátelství”, zruš “lajky” a sledování stránek, opusť jalové skupiny. 
  • Odhlaš odběr nepotřebných newsletterů, které nečteš a stejně hne mažeš. 
  • Prober si záložky v prohlížeči. 
  • Obecně – „smazat“ je tvůj přítel.

Krok 2: Digi minimalizace

  • Oddaluj co to jde první kontakt s mobilem, počítačem, tabletem, TV, atp.
  • Vypínej si telefon kdy je možno, vypínej si wifi kdy je možno (resp. zapínej, jen když fakt bude třeba). 
  • Odpo či podvečer přestaň výše uvedené wifikundace používat co nejdříve. 
  • Nesdílej každý PÍÍÍPovinu [pozn,: netýká se fotek a videí koček, ty sdílej!], “nelajkuj” každou PÍÍÍPovinu. 
  • Žádné čumění do obrazovky při jídle. 
  • Žádné čumění do mobilu, když jsi na návštěvě, máš návštěvu, nebo vyrazíš s kámošem po tréninku na steak. 
  • Procházky!
  • 1 den v týdnu (sobota nebo neděle) úplně vypni. Třeba nedáš hned 24 hodin, neva. Zapisuj si, kolik hodin od probuzení dáš, a snaž se rekord překonat.
  • A vůbec, vypadni alespoň na víkend do lesa anebo do hor. 

#KB5vyzva – dalších 12 kroků ke zdraví, síle, a kondici: OFF

Krok 3: Náhrada

  • Pokud fakt nemusíš, nepiš – SMS, přes messenger, WhatsApp. 
  • Pokud fakt musíš – zavolej. Zavolej mamince, anebo ještě lépe ji navštiv.
  • Budeš-li mít neodkladné nutkání jen tak otevřít telefon a začít browsit, uvědom si to >  neudělej to > místo toho si dej běžný nádech nosem a běžný výdech nosem, a zadrž dech. Až bude nádrž dechu náročná, nadechni se. Zjistíš, že bez Facebooku pár minut/hodin/dní/týdnů/let/celý život přežiješ. Facebook není kyslík. 
  • 2x týdně si naplánuj nějaké „socky“ na živo – jak už bylo výše řečeno, zajdi s kámošema/kámoškama po trenálu na steak, bavte se, vykládejte si neslušný vtipy. Mobil nechat v kapse, anebo ještě lépe na dně batohu. 
  • Nahraď browsení smysluplnou fyzickou aktivitou
  • Čti – a pro minimalizaci času u obrazovku papírové knihy. Pokud už budeš mermomocí číst ebooky, vypni wifi. Pořiď si ty skutečně důležité knihy v papíru. Zde je mých pár osobních tipů
  • Poslouchej – hudbu anebo podcasty! Výhodou analogových médií byla ta, že nešlo hned tak přeskakovat jako na Spotify: gramec nebo kotoučák tedy není jen hipsteřina. Podcasty – tak samozřejmě Semper Fortis že jo. 
  • Uč se – osobně doporučuji jazykové kurzy systému Pimsleur; já osobně při nich strečuji.
  • Medituj, jen tak seď, a nedělej nic. Víte, že při nudě se mozek reorganizuje podobně jako ve spánku? 
  • …anebo si dej extra šlofíčka, anebo jdi dřív spát.  

Digitální minimalismus

Pokud tě toto téma obzvláště trápí, doporučím super četbu – kniha Digitální minimalismus navrhuje podrobný 30denní digidetox plán, plus – a co je důležité – dává vše do kontextu minimalismu jako takového, konceptu, který je nám v KB5 velmi blízký. 

Nakladatelství Melvil bylo tak laskovo, že nám do únorové výzva věnovalo 3 výtisky této knihy. Protože nebudeš o pokroku v této KB5 výzvě tweetovat, tagovat ani instagramovat, vítěze určíme jinak: vybereme  komentářů pod článkem. Poděl se s tipy, návyky, úskalími, neúspěchy i úspěchy – třeba na na konci digisuchého února. 

Digitální minimalismus

Knihu Digitální minimalismus zakoupíte zde, anebo v každém dobrém knihkupectví.

Postup

  • Podívej se na videa, přečti si odkazované články, vytiskni si kroky 1-3 a odškrtávej si. Vylep si to klíči někde doma na kredenc. Řekni to všem doma, ať se přidají. Řekni to kolegům a kámošům, pošli jim odkaz mailem. 
  • Stáhni si workbook v .pdf, vytiskni si workbook a k číslu výzvy v levém horním rohu si napiš 14.
  • Začni aplikovat 1. den v měsíci.
  • Po splnění cvičení si odškrtni splněný úkol ve workbooku. Otázka je, co je „splnění“ – pokud budeš každý den na stupnici 1 (hory v severní Koreji) až 10 (nonstop čumění do obrazovky) mít míň a míň čárek, splněno. Každý týden však musíš dát jeden den a noc, tedy komplet 24 hodin OFF.
  • Nepřidávej se události na Facebooku – žádná není.
  • Nesdílej své zkušenosti na Facebooku, Twitteru, nebo Instagramu. 
  • Koncem měsíce bude vylosován vítěz, který vyhraje seminář anebo měsíc školného ZDARMA (anebo knihu – viz výše), a bude odhalena další #KB5vyzva.
  • Pokud ti být OFF dělá dobře (dělá!) – pokračuj!
  • Otázky, nejasnosti? Přečti si to ještě jednou. 

#KB5vyzva Workbook (.pdf)

Přehled všech KB5 výzev

Dalších 12 výzev

 


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Pardubice, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
22. února 2020
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

29. února 2020
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Brno, Brno

7. března 2020
10:00 -15:00
Základy posilování s vlastní vahou: Naked Warrior
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

8. března 2020
10:00 -15:00
Oxygen Advantage®: Dechová cvičení pro zdraví, kondici a top výkony
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

14. března 2020
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Brno, Brno

21. března 2020
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

28. března 2020
10:00 -15:00
Základy posilování s vlastní vahou: Naked Warrior
KB5 Gym Brno, Brno

18. dubna 2020
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

25. dubna 2020
00:00 -00:00
Instruktorská certifikace StrongFirst SFB Bodyweight
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

25. června 2020
18:00 -18:00
KB5 Camp pro začátečníky i pokročilé
SportLife Hotel, Rumburk

 

KB5 Intro Kit