Bicáky, břišáky, křídla, jasan – každý jsme trochu narcis, a velká většina z nás cvičí (mj. i) proto, abychom dobře vypadali. Přiznávám, i já se občas, asi tak každé ráno, podívám do zrcadla a řeknu si: „Co je to za namakanýho fešáka? Na mmmmmmmcet nevypadá dost dobře!“

Velká část našich žáků přišla, protože chtějí shodit nějaké to kilo navíc a dostat se trochu do kondice. Další přišli proto, aby si zlepšili (bez extra záhulu navíc) výkon ve svých dalších aktivitách či sportech (od MMA přes Spartan Race až po vytrvalostní běhy). No a zbytek proto, že na tréninku posloucháme skvělou muziku, máme zubr smysl pro humor a fešácké instruktory (a skromné!)

Všichni k nám však chodí proto, že máme solidně vyladěný cvičební systém “od obýka až po profíka” – curriculum, techniku, programming, atd. Máme to prostě zmáklý. 

Není všechno zlato, co se třpytí, zlato

Před lety v Číně nás s kamarádem zastavil na ulici nějaký divný patron, vytáhnul z batohu luxusní notebook, a povídá: “K’uci, nechcete koupit? Nejnovější železo, nejnovější operační systém, top konfigurace!”

Nastartoval jeden noťas, otevřel na kartě přehled hardware, a skutečně – procesor, grafika, RAMka, DVD mechanika, prostě nadupaná mašina, a za pakatel! 

Druhý den jsme koupili ještě jeden, a spřádali plány, jak jich koupíme více, když to půjde, dovezeme je domů, a vyděláme bambilióny. 

Jenže ouha – nějak se to sekalo, vůbec to nešlapalo, divný… Suma sumárum, byla to nějaká totální plečka o něco lepší než kalkulačka, jen prostě s falešnou libovou kastlí a přebastlenými Wokny (staré 98, které měly vypadat jako tuším tehdejší XP – je to už dávno, no).

Navrch huj, vespod fuj. 

Vnitřek zakoupného šméčka noťasu vypadal asi takhle. Mimochodem je to Chaplin jo, ne Adolf. Náckové jsou fuj

Jak venku, tak uvnitř

Příběh druhý, tentokrát z biografie zakladatele Apple, Steva Jobse. Steve vždy důrazně trval na tom, aby jablečné produkty vypadaly skvěle nejen zvenku, ale i vevnitř. Do “střev” třeba tehdejších iMacků, prvních iFounů nebo iPajdů neměl obyč uživatel nikdy šanci se podívat (leda v případě že se třeba počítač rozbil manželkou) – ale i tak musely vnitřnosti vypadat jak ze žurnálu.

A nejen vypadat – v první řadě a především fungovat. Takže jak skvěle fungovat, tak skvěle vypadat, zvenku i zevnitř. Steve to měl údajně od svého adoptivního tatínka, řemeslníka, který když kupř. truhlařil skříň, vytunil nejen to, co bylo vidět zvenku, ale i komplet vnitřek, bez ohledu na to, že to nikdo nikdy nemohl vidět, a že to na funkci nemělo žádný vliv. 

A ano, po letech odmlouvání („Marťas, to je pro ty hippsteři, je to děsně předražený, blablabla“) jsem přešel na Jabka a už bych neměnil ani omylem, byť od Stevovy ultimátní demise už to není úplně ono. (Jako hlavní inovace nová sada „emoji“? Co to sakra je?!). 

Pajdající a dýchavičné Ferrari

Svaly vybudujete v každé standard posilovně – předkopáváním, zakopáváním, stahování kladky i na peck decku. Tělo bude “dobře” vypadat – ale bude i dobře fungovat? Rozvíjí pumpení izolovaných svalů kvalitu pohybu, posiluje základní pohybové vzorce, rozvíjí atletický pohyb? Ani omylem. 

Když budete trénovat fotbalovou jedenáctku na jedenácti fotbalových hřištích, a pak po hráčích budete chtít odehrát kvalitní teamovou hru, jak to bude vypadat? Nic moc, bez ohledu na indivindy výkony jednotlivých kopaček či jejich břišáky (o nagelovaných kadeřích nemluvě). 

Svištící ferrari s hořícím motorem

Dobře, budu cvičit “funkčně”, nejsem žádná pumpička, řekne si člověk, a přihlásí se na nějaký moderní „funkční“ hardcoredrsnokrutospartan kruháč, kde se cvičí s těmi “funkčními” nástroji jako jsou “ty kytlblily”, činky, medicimbaly, TRX, Bosu, kruhy atd., gymu, kde se převrací pneumatiky, či se do nich mlátí kladivem. 

Lepší než pumpení? I se 100% technikou (která je vzácná jako v reálu stejně jako na Instáči) ne, ani omylem: zakyselovací “kruháče” a AMRAP WODy ničí lidi zevnitř, kompletně rozhazují biochemii lidské těla, s okamžitými i dlouhodobými velkými, velkými problémy. Lidé si libují “jaký to byl dnes parádní adrenalinový záhul”, ale.. Víte, že adrenalin je hormon oběti prchající před predátorem? Že to je dělat lépe, chytřeji, že lze cvičit méně, a hlavně dlouhodobě? 

Ale co bych se opakoval, více v dvoudílné minisérii „Zakyselení, zadýchání, záhul a top výkony – ano, ALE… !“
 první díl zde a druhý zde (a chystáme na toto téma další články). 

Vnější/vnitřní

Ve staré Číně se cvičení rozdělovala na 2 základní podskupiny  – tzv. “vnější umění” a “vnitřní umění”. Staří mistři říkávali, že řada cvičenců je “navenek silná, ale – uvnitř prázdná.

Kýženým ideálem je “kultivace jak vnitřku,  tak vněšku” – „vybudovat pevný základ zdraví vnitřně“ a „fyzickou sílu a dovednost vnějšně“. 

View this post on Instagram

⁣ ⁣Jak dýcháš?⁣ ⁣⁣ ⁣Jak se hýbeš? ⁣ ⁣⁣ ⁣Jakou máš “rezervu flexibility”?⁣ ⁣⁣ ⁣Jak rozvíjíš aerobní bázi? ⁣ ⁣⁣ ⁣Základní sílu (v základních pohybových vzorcích). ⁣ ⁣⁣ ⁣Výbušnou sílu? (Která je ve všech posledních výzkumech skutečným elixírem mládí)?⁣ ⁣⁣ ⁣Co jíš? Jak spíš? Co “psychohygiena”? Atd. Atd. ⁣ ⁣⁣ ⁣Viz nejnovější článek “Navrch huj, vespod fuj” na www.kb5.cz! ⁣ ⁣⁣ ⁣#kb5 #strongfirst #strongfirstcz #strongfirstgym #fitness #posilovna #zdravyzivotnistyl #cviceni #trenink #sila #kondice #motivace #cvicimczsk #crossfit #kettlebell #barbell #dumbbell #posilovani #spartanrace

A post shared by KB5 – škola síly a kondice (@kb5cz) on

A o to jde.

  • Jak dýcháš?
  • Jak se hýbeš? 
  • Jakou máš “rezervu flexibility”?
  • Jak rozvíjíš aerobní bázi? 
  • Základní sílu (v základních pohybových vzorcích). 
  • Výbušnou sílu? (Která je ve všech posledních výzkumech skutečným elixírem mládí)?
  • Co jíš? Jak spíš? Co “psychohygiena”? Atd. atd. 

Frfňy frfňy

“Vy to furt děsně komplikujete vy KGB5 chytrolíni!”

Ale kdepak – řešení je ve skutečnosti jednodušší, než si myslíte.

Základním stavebním kamenem KB5 je minimalismus a tzv. MED, “minimální efektivní dávka”, prostě přesně tolik, kolik je třeba: ani víc, ani míň. Proto velmi pečlivě vybíráme, co, jak, kolikrát a s jakou váhou cvičit. Proto pracujeme na kloubní mobilitě a různých formách flexibility. Proto se věnujeme dýchání, uvolňovacím cvikům. Proto vybíráme jen ty top nástroje a cviky, které mají (dnes už po desetiletí, a často staletí) ten nejlepší možný přenos do ostatních pohybových aktivit a především do té největší hry “tam venku” – do života. Proto využíváme ty nejlepší dostupné programy z mistrovské dílny StrongFirst. Proto se kontinuálně vzděláváme. Záhul bude, nebojte se, ale bude pečlivě plánovaný. 

Protože máme za vás, naše milé žáky,  zodpovědnost. 

Tělo, které dobře vypadá, totiž nemusí dobře fungovat. Naším cílem je tělo (a mysl!), které dobře funguje, a proto dobře vypadá. A bude fungovat a dobře vypadat i zítra, za rok, za deset let i za padesát. 

Těšíme se na  chytrou cvičenou v některém z KB5 Gymů anebo na některém z našich seminářů

Z KB5 zdraví Pavel Macek, Master StrongFirst Instructor, šéfinstruktor školy KB5 


 

Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Pardubice, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
27. července 2019
10:00 -15:00
Oxygen Advantage®: Dechová cvičení pro zdraví, kondici a top výkony
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

28. července 2019
10:00 -15:00
Oxygen Advantage®: Dechová cvičení pro zdraví, kondici a top výkony
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

1. listopadu 2019
08:00 -08:00
StrongFirst SFG I Kettlebell certifikace
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

KB5 Intro Kit