Toto je jednoduchý každodenní plán obnovy, který ti pomůže obnovit tělo, stát se více odolnějším a žít svůj život se zdravím a silou. Je to jednoduchý plán, ale nepodceňuj prosím, jak účinný může být a jak ti může změnit život. Pro nejlepší výsledky cvič následující program každý den. Můžeš ho odcvičit celý najednou, anebo cvičit po částech v průběhu dne – jak ti to bude vyhovovat nejlépe.

Jdeme na to!

  • Brániční dýchání v leže na zemi v pohodlné pozici, 3 minuty – nádechy a výdechy pouze nosem. Soustřeď se na hluboký nádech až do břicha. Možná ti pomůže si představit, že se se nadechuješ až do nohou.

Proč?

Protože tady začíná síla. Dýchání za pomoci bránice zpevní jádro a pomáhá tělo fungovat na optimální hormonální úrovni. Udržuje tělo v módu “klidu a harmonie”, mimo stresový “bojuj nebo uteč” mód paniky.

  • Kývání hlavou, 20 opakování – jak ležíš na břiše, vzepři se na předloktí. Zvedej hlavu nahoru a dolů, tak daleko, jak ti to dovolí. Nejdi do bolesti. Prostě kývej hlavou v takovém rozsahu, jak to půjde. A ano, veď očima.

Proč?

Protože každý sval těla je propojený s pohyby hlavy. Tělo je designováno tak, aby následovalo hlavu. Když začneš hýbat hlavou, tak v jistém smyslu naostříš a zlepšíš reflexivní propojení hlavy a zbytku těla. To ti může pomoci obnovit reflexivní sílu!

  • Převalování se na zemi, 3 minuty – převaluj se jakýmkoliv způsobem, jak chceš. Segmentálně, “vajíčko”, přetáčení dozadu, žabí přetáčení, cokoliv. Když se převaluješ, veď očima a hlavou. Pokud se ti začne točit hlava, zpomal, anebo v přetáčení zmenši rozsah pohybu. Anebo zkus úplně jiný typ převalování.

Proč?

Převalování zlepšuje rovnováhu a dává mozku bohaté podněty –  mozek je pak zdravější. Převalování též propojuje střed a přidává další vrstvu síly na solidní základ, který již máš z bráničního dýchání. Převalování připravuje tělo na koordinovaný pohyb komplexnějších pohybů jako je běhání!

  • Pohupování se na čtyřech dopředu a dozadu, 3 minuty – drž si hlavu na hoře, měj “hrdý” hrudník a zhoupni se zadkem dozadu na nohy. Zhoupni se dozadu tak daleko, jak to půjde s udržením silné hrudi (rovných zad). Nejdi do boleslti. Můžeš se přiblížit k její hranici, ale nejdi přes ní.

Proč? 

Protože pohupování integruje všechny hlavní klouby těla. Spojuje celé tělo do jednoho celku a připravuje jej se plynule a elegantně hýbat. Byli jsme zrozeni, abychom se hýbali ladně. Pohupování též znovu nastavuje a obnovuje držení těla.

Ukázka různých variací základních cviků Original Strength. 

  • Dětské lezení po čtyřech, 3 minuty – lez po rukách a po kolenou, drž si hlavu nahoru a “hrdý” hrudník. Opačné končetiny by se měly koordinovaně a plynule hýbat, což znamená, že pravá ruka by se měla hýbat spolu s levou nohou a vice versa. Nadechuj se a vydechuj nosem, ústa měj zavřená.

Proč?

Protože lezení je základem recipročního pohybu (chůze). Lezení je navíc i pohyb, který propojuje mozkové hemisféry a celé tělo. Navazuje a rozšiřuje na pohupování se na čtyřech – spojuje vše do jednoho celku.

  • Vstávání ze země do stoje, 3 minuty – lehni si na zem a vstaň. Zopakuj. Zkus to udělat tolika různými způsoby, jak tě jen napadne. Buď kreativní.

Proč? 

Protože schopnost vstávat ze země jednoduše zlepší dlouhověkost a kvalitu života. Musíme pohyby své tělo ovládnout a gravitaci vzdorovat s lehkostí. Jakmile gravitace začne vyhrávat, ztrácíme odolnost.

To je všechno. 15 minut jednoduchého pohybu, který ti umožní žít se sílou: schopností žít a dělat věci, které chceš dělat. Není to nic akrobatického nebo komplikovaného. Je to obnova, která ti může změnit život.

Pokud se do toho pustíš, nenech si to prosím pro sebe. Sdílej tento cvičební program s někým, koho máš rád, anebo komu chceš prostě pomoci.

Original Strength cvičební plán

SHRNUTÍ

– Brániční dýchání v leže na zemi v pohodlné pozici, 3 minuty

– Kývání hlavou, 20 opakování

– Převalování se na zemi, 3 minuty

– Pohupování se na čtyřech dopředu a dozadu, 3 minuty

– Dětské lezení po čtyřech, 3 minuty

– Vstávání ze země do stoje, 3 minuty

  • Originál článku: Tim Anderson, Simple Daily Restoration Plan
  • Foto: Tim Anderson
  • Video: Dani Almeda

Přeloženo s laskavým svolením Original Strength.