OS Reset: Tak trochu jiný pohled

Jsem nemocný a v současnosti potřebuji cvičit už jenom proto, abych ještě dokázal chodit. Proto bude můj pohled trochu jiný. Na druhou stranu, tohle může pomoci všem, kteří se dostanou do situace, kdy pohyb není snadný. V článku bych chtěl popsat své zkušenosti s cvičením podle konceptu Original Strength Reset.

V minulosti jsem byl zvyklý se hýbat hodně. Nevěnoval jsem se v mládí dlouhodobě žádnému sportu, ale prvních 25 let života jsem strávil ve skautském oddíle, volný čas jsem trávil v přírodě. Při studiu jsem se začal věnovat historickému šermu, dělali jsme gotiku v plné zbroji a měli jsme jednotku mušketýrů.

Během studií jsem měl v šermu asi roční přestávku, pak jsem se vrátil a zjistil jsem, že můžu dřít, jak chci, ale na předchozí úroveň se už nedokážu dostat. Nemocnice přeskočím, závěr je, že mám Friedreichovu ataxii – u nás relativně vzácné genetické neurodegenerativní onemocnění. Podstata je v tom, že mám narušené dostředivé nervové dráhy – nedostávám zpětnou informaci o poloze končetin – vím, že jsem zvedl ruku, ale nevím přesně, kde je. V šermu jsem ještě pár let pokračoval, postupně narůstalo nebezpečí zranění a uvědomil jsem si, že už se nedokážu pohybovat tak, aby to aspoň trochu vypadalo.

Někdy na jaře 2015 jsem si stáhl příručku KB5 Intro Kit a začal podle ní občas cvičit. Tíhnu k jednoduchým věcem a cvičení a posilování ve stylu KB5 mě zaujalo. Postupně mi v rámci KB5 Newsletteru začala chodit i Škola síly, ve které byl třetí díl věnovaný právě OS Reset. Zkoušel jsem to, zaujalo mě to, řekl jsem si, že si počkám na seminář a zkusím to pořádně. Na podzim 2015 jsem se dočkal a dorazil do Prahy na seminář Original Strength Reset, vedený Pavlem Mackem.

Seminář byl náročný, ale líbil se mi. Pět hodin cvičení jsem neabsolvoval už hodně dlouho, ale dalo se i pro mě. Některé cviky jsem samozřejmě nezvládal (leopard, Spider-Man, pochodování, nebo třeba ten dřep, na kterém jsme zkoušeli, jak to pomáhá). Místo pochodování mě Pavel s Kubou učili chodit „reciproční chůzí“, s důrazem na správný pohyb rukou a na to, abych se nepředkláněl. Na závěr mi Pavel doporučil, abych cvičil denně Resety a zatím nic jiného. Po měsíci jsem se měl ozvat, jak na tom jsem.

Zkoušení nových věcí mám v povaze, navíc vzhledem ke svému povolání (přírodní vědy) tíhnu k důkladnosti experimentů a k jejich poctivému vyhodnocování. Takže jsem cvičil denně, nejčastěji ráno, občas i večer. V objemu popsaném ve škole síly, místo posledního Resetu (dotýkání loktů a kolen) tu reciproční chůzi. Po zhruba dvou týdnech cvičení jsem si uvědomil, že tu reciproční chůzi můžu používat i normálně. Naučil jsem se vstávat ze země, začal jsem lépe stát a chodit. Lépe má v mém případě stále velmi daleko k dokonalosti. O Vánocích jsem měl velkou radost z toho, že jsem bez opory a bez pomoci zvládl i dvě asi 1 km dlouhé procházky.

OS Reset: Tak trochu jiný pohled

Po měsíci jsem se Pavlovi nadšeně ozval s tím, že to funguje. Doporučení bylo, cvičit ty nejjednodušší formy co nejčastěji. V lednu jsme se znova setkali nad kávou. Probírali jsme cvičení a došli k tomu, že mám sedavé zaměstnání (špatně), ale zároveň můžu cvičit i přes den v kanceláři (lépe). Pokud sedím, tak mám cvičit co 20 minut. Pak jsme chvilku chodili po náměstí – správná chůze je mnohem namáhavější, než si pamatuji. Kromě rukou a postoje mám dávat pozor i na správné zvedání a pokládání nohou, mám dělat malé kroky, ale plynule. Po třech špatných krocích se mám zastavit a srovnat. Dostal jsem od Pavla knížku Original Strength od Tima Andersona a Geoffa Neuperta. Je pěkně napsaná a pro mě, jako pro vědce, je užitečné a zajímavé vidět i „pod kapotu“.

Takže teď cvičím celou sérii Resetů ráno a celou sérii resetů obráceně večer. Přes den při sezení to co 20 minut nestíhám. Vždycky v celou hodinu vytáhnu karimatku, chvíli dýchám a pak dělám pohyby hlavou, pohupování, nebo částečné přetáčení. O půl přejdu kancelář tam a zpátky co nejpoctivější chůzí. O víkendech se věnuji více těm resetům, které v práci dělat nemůžu – převalování a lezení, cca v hodinových intervalech. Celkově to vychází cca na 90 minut cvičení denně. Taky jsem na Pavlovo doporučení začal s otužováním 2x denně – mám za sebou první tři týdny.

Na závěr bych rád řekl, že věřím, že mi tohle cvičení pomůže. Navíc mě i baví a už teď vidím výsledky. První výsledek pro mě byl, že jsem po semináři dokázal odejít bez hůlky, kterou jsem měl pro všechny případy s sebou v batohu – přece jenom pět hodin cvičení pro mě není běžná aktivita. Hodně na mě zapůsobil i Pavlův přístup celkově a jeho důvěra v metodiky, které vyučuje. Ta druhá věc je nakažlivá a zase se cvičí o něco radostněji.

V budoucnu doufám, že se zase naučím chodit tak, abych z toho pohybu měl radost. Rád bych se dostal zpátky do přírody – sám i s dětmi, rád bych si venku s dětmi hrál. Taky bych se chtěl vrátit k taiji a qigongu – poslední dobou je pro mě tohle cvičení únavné. Věřím, že s OS Reset se mi to aspoň částečně podaří.

Tak mi držte palce a já vám za to budu přát zdar a sílu.

Kuba

Chceš se lépe hýbat, dostat do kondice, zesílit? Na nic nečekej a začni hned teď!

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
30. prosince 2017
10:00 -15:00
Jon Engum - Trembling Shock: Silový a kondiční trénink pro bojová umění a sporty
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

6. ledna 2018
10:00 -15:00
Cvičení s jednoručkou pro začátečníky: SDS Dumbbell Minimum
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

20. ledna 2018
10:00 -15:00
Zdraví, pružnost, síla, kondice, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Brno, Brno

3. února 2018
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Brno, Brno

17. února 2018
10:00 -15:00
Kallos Sthenos: Kettlebell zo zeme nahor
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

18. února 2018
10:00 -15:00
KB5 Qi: Dychové cvičenia pre zdravie, silu, kondíciu a osobný rozvoj
KB5 Gym Nitra, Nitra

24. února 2018
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Brno, Brno

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing