Ondřej Houžvička, KB5 Gym Praha 9Zdar a sílu, Ondro, povedeš nový, v pořadí celkem třetí pražský gym KB5, na Praze 9. Představ se nám a pověz krátce něco o sobě.

Zdar Pavle, díky! Je mi 25 let a silovému tréninku se věnuji už od nějakých 14. Začínal jsem klasicky pumpováním ve fitku, ale už v 16 jsem se dostal do oddílu silového trojboje v Nymburce a začal se pohybovat v silových sportech trochu více. Oddíl Sokol Nymburk měl výhodu, že byl nejsilnější v republice a měli jsme v něm jak předsedu Českého svazu silového trojboje, tak trenéra státní reprezentace a s ním i řadu reprezentantů.

Posledních několik let se věnuji koučování mladých powerlifterů i já, protože ve svazu plním funkci trenéra národní reprezentace mládeže. K tomu trénuji i běžné lidi se svými nesoutěžními sny a cíli, ale měl jsem na to doposud spíš méně času. Teď to bude lepší. Končím v zaměstnání a budu se věnovat naplno trenérství a provozování gymu.

Jak tě napadlo založit si vlastní tělocvičnu?

Začnu zeširoka. V silovém tréninku se pohybuji už dlouho, ale po střední jsem šel na školu ekonomického zaměření. Hodně mi to pomohlo v rozhledu, jak systém v naší zemi i ve světě funguje. Jsem asi i rád, že jsem nešel třeba na FTVS, protože takový rozhled jako mám já, často trenérům chybí. Znalosti z tréninku a sportu jsem si pak doplňoval samovzděláváním, účastí na seminářích, praxí v okruhu špičkových sportovců apod.

Myšlenku ohledně rozjetí vlastní tělocvičny mám už dlouho. Díky ekonomickému zaměření jsem nepřemýšlel pouze jako samotný trenér, ale jako někdo, kdo může vytvořit ještě větší hodnotu a předat ji mnohem většímu počtu lidí.

Nebýt KB5, asi by mi rozjetí vlastního gymu ještě nějakou dobu trvalo.

Proč ses rozhodl spolupracovat právě s KB5?

Líbila se mi především metodika tréninku. Vždycky jsem si všímal rozdílu mezi mým systematickým tréninkem, který jsem získal od trenérů silového trojboje a který mi přinášel velké výsledky, a mezi ostatními návštěvníky fitek, kteří jen pumpují, procvičují sval z tisíce úhlů, řeší milion detailů, neustále se snaží tělo šokovat.. a nezlepšují se a to podstatné na tréninku jim uniká.

Takže když jsem pak viděl v KB5 jasné plánování a systém tréninku založený na základních ověřených principech… A ten minimalismus, kdy se člověk věnuje efektivním metodám a díky tomu se zlepšuje, místo toho aby řešil nepodstatné hlouposti, které jen odvádí pozornost. V tu chvíli jsem si hned řekl “Jo, vždyť to znám, konečně někdo, kdo cvičí rozumně!” Důraz na správnou techniku cviků je pak toho všeho součástí. To je prostě základ a každý, kdo se zajímá o fyzickou přípravu sportovců, by to měl vědět. Nejenže je špatná technika nebezpečná, ale i neefektivní.

No a ještě zmíním, že jsem vlastně nejdřív do KB5 poslal svoji přítelkyni :) Já se připravoval na soutěž v silovém trojboji a ona hledala nějaké cvičení v Praze. Tak jsem jí řekl, co skvělého jsem objevil a ať to tam jde omrknout. Měla docela pochybnosti, protože chtěla jako většina holek spíš hopsat a silový trénink ji tolik nezajímal. Ale zalíbilo se jí tam a dnes je aspirující instruktorkou KB5 :)

Já jsem pak už šel do KB5 na jistotu. Měl jsem cíl opravit si tělo po letech strávených v silovém trojboji. Získat lepší kondici, lepší kompozici těla, zesílit i v jiných oblastech a taky se něco naučit. To se mi dle plánu povedlo a nyní opět pokračuji v silovém trojboji – ovšem silnější a zdravější.

Ondřej Houžvička, KB5 Gym Praha 9

Dodám jen, že se nejen parádně připravil na prestižní mezinárodní StrongFirst kettlebell certifikaci SFG1, ale i s pochvalou splnil. Zpět k trojboji. Jaké jsi měl vlastně v powerliftingu nejlepší výkony?

Soutěžil jsem v silovém trojboji s podpůrným vybavením ve federaci IPF (jediná registrovaná pod národními sportovními svazy). Zvedání v podpůrném vybavení je jiné než bez něj (ve vybavení je to pořádný hardcore), čísla se nedají moc porovnávat. Na soutěži jsem tak ještě jako junior ve 22 letech při 117 kg zvednul 300 kg dřep, 195 kg benchpress a 302,5 kg mrtvý tah. To jsem končil na mistrovství Evropy v první polovině startovního pole, to je úspěšné umístění. Bez podpůrného vybavení jsem pak měl na tréninku výkony cca 230 kg dřep, 165 kg benchpress a 270 kg mrtvý tah.

Nyní začínám opět soutěžit v silovém trojboji bez vybavení. Na svých prvních oblastních závodech jsem po 4 týdnech tréninku při 104 kg zvednul 210 kg na dřep, 150 kg na benchpress a 242,5 kg na mrtvý tah. To bylo jen tak narychlo kvůli nominaci na republiku. Ale je vidět, že síla se při tréninku s kettlebell slušně udržela. Na to, že jsem předtím skoro rok nesáhl na činku, to bylo dobré :) A příprava na republiku jde teď perfektně.

Ondřej Houžvička KB5 Gym Praha 9

 Jaké výhody vidíš ve cvičení s kettlebells?

Kettlebells jsou jen nástroj. Moji přátelé se mě ptají “A funguje kettlebell? Je to opravdu tak dobré?” A to je nesmyslná otázka. Posilovat se dá skoro s čímkoliv. Hlavní je, jak daný nástroj využíváme. Umíme to s ním? Máme vhodnou metodiku?

Ale jinak samozřejmě některé nástroje jsou někdy vhodnější a někdy méně. Kettlebell je skvělý nástroj, který se dá velmi efektivně využít pro dosažení celé řady cílů. Chcete být silní? Jasně, kettlebell je nástroj síly. Chcete nabrat působivé množství svalové hmoty? Bez problému. Zhubnout do plavek a vyrýsovat tělo? Samozřejmě, když si k tomu tedy ještě upravíte stravu. A další XYZ věcí bych mohl jmenovat.

Celkově tedy stačí jen pár dobře vybraných nástrojů a pokud víte, jak je využívat, nic dalšího není potřeba. Jak řekl už Antoine de Saint-Exupery: „Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“

A v KB5 na 99 % věcí stačí kettlebells, velká činka a vlastní tělo. Jo a ještě hrazda. Při správném využití máme vše potřebné pro rozvoj síly, svalové hmoty, tělesného zdraví, kondice i tvarování postavy. Víc není potřeba. Prostě by to byly jen zbytečné krámy navíc.

Jaké jsou tvé další plány, ať už profesní nebo osobní?

Úspěšně otevřít KB5 Gym Praha 9. Dobře zazvedat na mistrovství republiky ČR v silovém trojboji a splnit si prestižní certifikaci StrongFirst Lifter v prosinci 2016 v Praze. Zaplnit si tělocvičnu fajn lidmi a pomoci jim s dosažením jejich cílů.

KB5 Gym Praha 9

Co bys vzkázal čtenářům, kteří se rozhodují, zda začít v KB5?

Obecně – pokud chcete začít cvičit a budete do toho investovat nějaký čas a peníze, začněte pořádně a svěřte se do rukou odborníků. Rozdíly jsou obrovské! Za těch 10 let jsem poznal hromadu kamarádů, kteří začínali metodou pokus – omyl. Pořád takové lidi potkávám v posilovnách. Informace čerpají z internetu a od dalších kamarádů na stejné úrovni (tzv. bro-science). Přitom by většině z nich stačilo dát si několik lekcí se zkušeným trenérem. To by je posunulo mílovými kroky vpřed a v poměru vynaložených peněz a času by se jim to vrátilo stonásobně.

Ne každý chce ale platit za osobního trenéra. V tom také vidím přidanou hodnotu KB5. Vedené lekce probíhají ve skupinách cca 5-10 lidí na instruktora, čímž se lze při přepočtu dostat až na cenu kolem 135 Kč za lekci, což už je dostupné prakticky pro každého a je to skoro na hranici běžného vstupu do fitka v Praze bez trenéra.

I tady se ale díky metodice instruktor věnuje každému individuálně, aniž by ztrácel čas tím, že bude plnit funkci počitadla opakování.

Vzkaz je tedy ten, že každý by měl začít pod odborným dohledem, pokud se chce v něčem bezpečně zlepšit a investovat svůj čas efektivně. A v KB5 ten odborný dohled spolu s fungující metodikou tréninku dostanou.

Ondřej Houžvička a Pavel Macek, KB5 Gym Praha 9

KB5 Gym Praha 9 otevíráme v lednu 2016 – hlásit na tréninky se můžete již teď, dámy i pánové! 

Zveme vás též na slavnostní otevření, 10. ledna 2016 od 14 h.!

Tréninky začínají již 4. ledna!

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing