Pohybová krizePříliš mnoho pohybu z lékařského hlediska škodí a měli bychom se tomu vyhýbat jako čert kříži, jelikož se 30 – 79 % běžců každoročně zraní.

Evoluční biologie nám říká, že lidé běhali dlouhé vzdálenosti více než dva miliony let, a právě změny, které vedly k vývoji anatomie a fyziologie stimulované vytrvalostním během, nás oddělují od našich příbuzných primátů.

Dnešní lidské bytosti se vyvinuly z 6 666 generací lovců a sběračů, 366 generací zemědělců, 7 generací řemeslníků a 4 generací sedavého moderního člověka.

„Civilizační nemoci“ jako je obezita, cukrovka, srdeční onemocnění, rakovina, autoimunitní onemocnění a deprese nám připomínají, že čím více se vzdalujeme od způsobu života lovců a sběračů, tím více naše biologické, psychické a sociální zdraví trpí. Domnívám se, že moderní epidemii běžeckých zranění je též možné považovat za jednu z „civilizačních nemocí“.

Chůze na boso je zdraváNejenže se lidé vyvinuli, aby běhali dlouhé vzdálenosti, ale z velké většiny běhali právě bosky po tvrdém a hrubém povrchu, dokud moderní lidé v pozdním paleolitu před 40 000 lety nevynalezli obuv: sandály či mokasíny. Pokud se na běh budeme dívat brýlemi evoluce, zdá se logické, že jsou lidé velmi dobře přizpůsobeni chůzi a běhu naboso. Nejnovější biomechanický výzkum tuto logiku podporuje, technika charakteristická pro zkušené bosoběžce (zkušený dopad na přední část chodidla a kratší krok) může významně snížit zátěž a nebezpečí zranění.

Vědecká fakta, jež podporují bosé běhání, jsou nepopiratelná. Problém nastává, když se je pokusíme aplikovat na moderní obutou lidskou bytost, aby z toho měla nějaký užitek. Osvojit si techniku zkušeného bosoběžce je relativně jednoduché, pokud se používají moderní trenérské metody a nástroje biologické zpětné vazby jako je videoanalýza, jež urychlí učení.

Těžší výzvu představuje moderní obuté chodidlo. Ochablé svaly, vysoké tuhé klenby a vbočené prsty, jež jsou charakteristické pro moderní chodidlo, se v přirozené, neobuté populaci neobjevují, ale v populacích, kde děti nosí anatomicky nevhodnou obuv již od raného dětství, jsou považovány za normální. Dětské chodidlo je tvořeno převážně chrupavkou, která je postupně nahrazována kostí, dokud chodidlo plně nedospěje – v 18 až 19 letech u dívek, ve 20 až 21 letech u chlapců.

Během tohoto období je chodidlo velmi tvárné, a pokud je často uzavíráno do vyměkčené, „podpůrné“ obuvi, začne se jí přizpůsobovat svou stavbou (následek svazování chodidel v Číně), zatímco tradiční obuv lovců a sběračů je měkká a poddajná a tvaru chodidla se přizpůsobí.

Přínosy techniky přirozeného bosého běhu existují, pouze pokud jsou chodidla zdravá. Z vlastní zkušenosti vím, že nezdravá chodidla a nedostatečná funkčnost kotníků jsou hlavními důvody, proč „přechod“ člověka na bosý běh může trvat od šesti týdnů po dva roky a často se jedná o přechod pomalý a bolestivý. Jinými slovy hardware (tělo) se softwarem (myslí) do sebe nezapadají. Software „lovce a sběrače žijícího 40 000 př.n.l.“ nezapadá do hardwaru „sedavého obutého člověka roku 2013“. Právě zde hraje vzdělání a trénink velmi důležitou roli.

Postoj, chůze a dřep

Hardware chodidla podléhá stejným přírodním zákonům adaptace jako zbytek těla, a přestože disponuje neuvěřitelnou schopností přizpůsobovat se a uzdravovat, příliš mnoho tréninku aplikovaného příliš brzy přetíží jeho stavbu a způsobí bolest a zánět. Nejlepší rada, kterou může dát trenér tomu, kdo má nefunkční chodidla, je, aby investoval několik měsíců nácviku stání, dřepování a chůzi naboso, jež umožní propriocepci a gravitaci dělat v klidu svou práci, dříve než se vůbec bude pokoušet běhat naboso. Tato investice času často dramaticky změní hardware chodidla, jež na oplátku může bolestivý přechod na bosý běh proměnit v příjemnou zkušenost.

Skutečná debata o bosém pohybu není, zda bychom ho měli či neměli provozovat, ale zdali nepohodlí a fyzický diskomfort spojený s učením této dovednosti stojí za čas a úsilí. Tutéž otázku bychom si mohli položit i ohledně přirozeného krmení novorozeňat mateřským mlékem a podle mého názoru by odpověď měla být stejná.

Autor:  Lee Saxby, VIVOBAREFOOT Training Clinic Director

Přeložila: Petra Dundáčková

Daniel Visser – Lee Saxby Master Coach

VIVOBAREFOOT Training Clinic Praha, Divadelní 322/24 Praha 110 00

Jednoduchá lež, anebo složitější pravda? Vyber si.

Reservace coachingu: vbtcpraha.gettimely.com

Trpíte otlaky na palcích, hallux valgus (vbočenými nebo tuhými palci), kuřími oky, zarůstajícími nehty, bolestmi pat, zánětem plantární fascie, nervů, kloubních pouzder, bolestí ve spodní části lýtka či běžeckým kolenem?

Třicetiminutový úvodní trénink přirozeného pohybu

Tato lekce vám umožní obnovit vnímání těla skrze přirozený pohyb. Během snadné série cviků se výrazně zaměříme na zlepšení zdraví a síly chodidel, znovu objevíme důležité lidské dovednosti stoje a chůze a ukážeme vám, že život a pohyb naboso je podstatnou součástí těchto základních pohybových dovedností. Projdeme s Vámi několik skupin cviků, které Vašim chodidlům a kotníkům navrátí sílu a pružnost – jsme si jisti, že Vám můžeme pomoci obnovit smyslové vnímání přirozeného pohybu, zlepšit rovnováhu a snížit či úplně odstranit většinu z výše uvedených bolestí.

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
26. listopadu 2017
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pre začiatočníkov: Super Joints
KB5 Gym Nitra, Nitra

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Brno, Brno

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

9. prosince 2017
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing