Pohybová krizePříliš mnoho pohybu z lékařského hlediska škodí a měli bychom se tomu vyhýbat jako čert kříži, jelikož se 30 – 79 % běžců každoročně zraní.

Evoluční biologie nám říká, že lidé běhali dlouhé vzdálenosti více než dva miliony let, a právě změny, které vedly k vývoji anatomie a fyziologie stimulované vytrvalostním během, nás oddělují od našich příbuzných primátů.

Dnešní lidské bytosti se vyvinuly z 6 666 generací lovců a sběračů, 366 generací zemědělců, 7 generací řemeslníků a 4 generací sedavého moderního člověka.

„Civilizační nemoci“ jako je obezita, cukrovka, srdeční onemocnění, rakovina, autoimunitní onemocnění a deprese nám připomínají, že čím více se vzdalujeme od způsobu života lovců a sběračů, tím více naše biologické, psychické a sociální zdraví trpí. Domnívám se, že moderní epidemii běžeckých zranění je též možné považovat za jednu z „civilizačních nemocí“.

Chůze na boso je zdraváNejenže se lidé vyvinuli, aby běhali dlouhé vzdálenosti, ale z velké většiny běhali právě bosky po tvrdém a hrubém povrchu, dokud moderní lidé v pozdním paleolitu před 40 000 lety nevynalezli obuv: sandály či mokasíny. Pokud se na běh budeme dívat brýlemi evoluce, zdá se logické, že jsou lidé velmi dobře přizpůsobeni chůzi a běhu naboso. Nejnovější biomechanický výzkum tuto logiku podporuje, technika charakteristická pro zkušené bosoběžce (zkušený dopad na přední část chodidla a kratší krok) může významně snížit zátěž a nebezpečí zranění.

Vědecká fakta, jež podporují bosé běhání, jsou nepopiratelná. Problém nastává, když se je pokusíme aplikovat na moderní obutou lidskou bytost, aby z toho měla nějaký užitek. Osvojit si techniku zkušeného bosoběžce je relativně jednoduché, pokud se používají moderní trenérské metody a nástroje biologické zpětné vazby jako je videoanalýza, jež urychlí učení.

Těžší výzvu představuje moderní obuté chodidlo. Ochablé svaly, vysoké tuhé klenby a vbočené prsty, jež jsou charakteristické pro moderní chodidlo, se v přirozené, neobuté populaci neobjevují, ale v populacích, kde děti nosí anatomicky nevhodnou obuv již od raného dětství, jsou považovány za normální. Dětské chodidlo je tvořeno převážně chrupavkou, která je postupně nahrazována kostí, dokud chodidlo plně nedospěje – v 18 až 19 letech u dívek, ve 20 až 21 letech u chlapců.

Během tohoto období je chodidlo velmi tvárné, a pokud je často uzavíráno do vyměkčené, „podpůrné“ obuvi, začne se jí přizpůsobovat svou stavbou (následek svazování chodidel v Číně), zatímco tradiční obuv lovců a sběračů je měkká a poddajná a tvaru chodidla se přizpůsobí.

Přínosy techniky přirozeného bosého běhu existují, pouze pokud jsou chodidla zdravá. Z vlastní zkušenosti vím, že nezdravá chodidla a nedostatečná funkčnost kotníků jsou hlavními důvody, proč „přechod“ člověka na bosý běh může trvat od šesti týdnů po dva roky a často se jedná o přechod pomalý a bolestivý. Jinými slovy hardware (tělo) se softwarem (myslí) do sebe nezapadají. Software „lovce a sběrače žijícího 40 000 př.n.l.“ nezapadá do hardwaru „sedavého obutého člověka roku 2013“. Právě zde hraje vzdělání a trénink velmi důležitou roli.

Postoj, chůze a dřep

Hardware chodidla podléhá stejným přírodním zákonům adaptace jako zbytek těla, a přestože disponuje neuvěřitelnou schopností přizpůsobovat se a uzdravovat, příliš mnoho tréninku aplikovaného příliš brzy přetíží jeho stavbu a způsobí bolest a zánět. Nejlepší rada, kterou může dát trenér tomu, kdo má nefunkční chodidla, je, aby investoval několik měsíců nácviku stání, dřepování a chůzi naboso, jež umožní propriocepci a gravitaci dělat v klidu svou práci, dříve než se vůbec bude pokoušet běhat naboso. Tato investice času často dramaticky změní hardware chodidla, jež na oplátku může bolestivý přechod na bosý běh proměnit v příjemnou zkušenost.

Skutečná debata o bosém pohybu není, zda bychom ho měli či neměli provozovat, ale zdali nepohodlí a fyzický diskomfort spojený s učením této dovednosti stojí za čas a úsilí. Tutéž otázku bychom si mohli položit i ohledně přirozeného krmení novorozeňat mateřským mlékem a podle mého názoru by odpověď měla být stejná.

  • Autor: Lee Saxby, VIVOBAREFOOT Training Clinic Director
  • Přeložila: Petra Dundáčková

Funkční obuv? Přirozená volba! >>> Natural Selection


Chceš se hýbat lépe, dostat se do kondice, zesílit?

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si zkušební lekci ZDARMA!

• Krok 1

Rozhodni se, do kterého KB5 Gymu se chceš přijít podívat. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy, tenisky anebo bos.

• Krok 2

Rezervuj si lekci ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat. Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 6, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Liberec, Pardubice, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
20. října 2018
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Brno, Brno

27. října 2018
10:00 -15:00
Zdraví, pružnost, síla, kondice, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

3. listopadu 2018
10:00 -15:00
Cvičenie s kettlebell pre začiatočníkov: S&S
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

10. listopadu 2018
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

10. listopadu 2018
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Brno, Brno

11. listopadu 2018
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Nitra, Nitra

24. listopadu 2018
10:00 -15:00
Základy posilování s vlastní vahou: Naked Warrior
KB5 Gym Brno, Brno

8. prosince 2018
10:00 -15:00
Cvičenie s kettlebell pre začiatočníkov: S&S
KB5 Gym Nitra, Nitra

8. prosince 2018
10:00 -15:00
Posilování břicha: HardStyle Abs
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

15. prosince 2018
10:00 -15:00
Základy posilovania s vlastnou váhou: Naked Warrior
KB5 Gym Bratislava, Bratislava