Otužování studenou vodou: Metoda Eugena Sandow (+ workbook ke stažení)Otužování studenou vodou bylo jedním z „tajemství“ regenerace, zdraví a vitality old school mistrů a siláků. Eugene Sandow, George Hackenschmidt, Arthur Saxon, Thomas Inch a další a další – žádný z nich nedal na studené koupele dopustit.

Mark Sisson, autor Primal Blueprint, píše: “Základní předpoklad terapie studenou vodou je ten, že krátké a víceméně pravidelné vystavení těla určitému typu stresu (jako je studená voda) mohou zlepšit zdraví. Propagátoří terapie studenou vodou říkají, že může podpořit imunitu, snížit záněty a bolest, a zlepšit krevní oběh.”

Benefitů otužování je zdá se mnohem, mohem více!

Moderní věda zdá se jen potvrzuje instinktivní moudrost starých mistrů. Výzkum ze švédského Karolinska Instutet z r. 2009 dokládá přínos otužování pro zlepšení celkového metabolismu, zlepšení/udržení si dobré postavy a v nápomoc v boji s obezitou a cukrovkou.

“Konstantní teplo a pohodlí jsou jednou z mnoha cest k obezitě v tom našem pohodlném, fyzicky nenáročné světě, ve kterém žijeme.”, píše jeden ze zakladatelů “moderního” Primal/Paleo hnutí Art DeVany.

Už nikdy více!

Otužovací metoda Eugena Sandow

Jedním z velkých propagátorů otužování byl i legendární Eugene Sandow. Pravidelným koupelím ve studené vodě věnoval hned druhou (!) kapitolu své knihy Strength and How to Obtain It – jmenuje se „Tajemství studené koupele”. To jen dokládá, jako důležitost otužování ve svém systému přikládal.

A právě Sandowův program vám přinášíme. Jedná se totiž o velmi jednoduchý, minimalistický otužovací program – jak u nás v gymu říkáme, very KB5 :-)

Otužovací program ke stažení

Obecné principy

  • Nejlepší čas začít s otužovacím programem je léto. V zimě je třeba dávat pozor na to, aby místnost nebyla chladná, a nebyl zde průvan.
  • Sandow zdůrazňuje pravidelnost – občasná studená koupel spíše uškodí, než pomůže.
  • Doporučený čas a frekvence: Ráno po cvičení (před snídaní), a večer po příp odpoledním cvičení (v jeho případě představení) a před večeří.

Detaily otužovacího programu

  • Nechat tělo trochu vychladnout a zklidnit srdeční tep, tj. nebýt zadýchaný a uřícený, a počkat cc.a 3-5 minut po cvičení.
  • Nejprve pocákat hlavu (25x), poté tělo (15x), poté oblast srdce (10x) a a pak do vany skočit celý, a potopit se pod vodu. V létě vydržet ve vodě 10-15 sekund, v zimě jen do vany skočit, potopit se, a hned vyskočit. [Poznámka PM: Totéž lze samozřejmě aplikovat i ve sprše]
  • V případě, že je to pro cvičence nepříjemné, doporučuje omývání dvěma ručníky namočenými ve studené vodě (jeden na přední stranu, a poté druhý na zadní stranu těla) – obzvláště ti, co mají problémy se srdcem.
  • Sandow nedoporučuje vytírání do sucha, ale jen rychlé utření se (či dokonce žádné!), okamžité oblečení a svižnou chůzi po místnosti. Totéž doporučoval i “otec moderní atletiky” Dr. von Krajewski, učitel “Ruského lva” Hackenschmidta a dalších siláků.

Workbook ke stažení

Ještě jednou je třeba zdůraznit – klíčem k úspěchu je pravidlenost. Abychom vás, naše žáky, fanoušky a čtenáře motivovali, připravili jsme pro vás ke stažení startovní workbook v pdf. s intro programem na 5 týdnů (+).

Naleznete v něm přehledně shrnutý progresivní program od teplé sprchy až po ledovou, upravený pro dnešní potřeby, jakož i tabulku, kam si budete zapisovat každodenní splnění programu. Po 5 týdnech už to půjde samo!

Startovní otužovací program Eugena Sandow STAHUJ ZDE!

Pavel Macek, šéfinstruktor školy KB5

 

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!


Pohyb, zdraví, síla, kondice, VÝSLEDKY!

Pošli nám email pomocí formuláře níže a rezervuj si 3 zkušební lekce ZDARMA!

Neotálej, protože naše KB5 lekce se rychle zaplňují.

• Krok 1

Rozhodni se, v kterém KB5 Gymu chceš cvičit. Doporučujeme chodit cvičit 2x týdně. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy nebo tepláky a tenisky, anebo můžeš cvičit bos.

• Krok 2

Využij naší speciální nabídky 3 lekcí ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat.

Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení

Tvůj email

V kterém KB5 Gymu chceš přijít na zkušební lekci ZDARMA? (Praha 3, Praha 6, Praha 9, Brno, Hradec Králové, Pardubice, Tábor, Bratislava, Nitra).

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
26. listopadu 2017
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pre začiatočníkov: Super Joints
KB5 Gym Nitra, Nitra

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Brno, Brno

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

9. prosince 2017
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing