Kettlebell StrongFirst SFG1/SFG2Kettlebell cetifikace StrongFirst Girja (SFG) je často přirovnávaná k mariňáckému bootcampu – její  úspěšné absolvování a splnění všech náročných požadavků pak k získání černého pásu v kettlebell liftingu.

Kettlebell kruh (či snad madlo?) se uzavírá. Před 2 lety jsme v Itálii s s Justys jako první v ČR absolvovali prestižní mezinárodní certifikaci RKC (dnes StrongFirst). Dnes jsme v Itáli opět, ale tentokrát i se Sedmi statečnými, našimi žáky a kamarády, kteří se několik posledních měsíců poctivě připravovali na SFG1 – nás pak čeká postgraduál v podobě SFG2.

Fanoušci, žáci, kamarádi: Každý večer vám přineseme krátkou reportáž z pera našich znavených účastníků! Podpořte nás prosím v komentářích pod článkem, pozdravte, zeptejte se, jakmile nás večer odlepí od kettlebell, budeme se snažit něco zajímacího do článku přihodit – jak tento (SFG1), tak celý příští (SFG2) víkend.

Z italské Vicenzy vás zdraví Pavel, Justys a Team Macek KB5! Zdar a sílu – KB5! 

SFG1, den první

16. prosince 2013:  První trénink přípravy na SFG1.  „OK, pohoda, mám spoustu času…“

6. června 2014:  První den SFG 1. Vzpomínám na Stopařova průvodce, balím ručník a v duchu si opakuji „nepropadajte panice!“

Příjezd do haly, registrace, vážení, silový test číslo 1 – shyby. Sázím na jistotu a volím podhmat. Při prvním shybu si málem rozrazím hlavu o vyšší tyč hrazdy (mají tady dvojité, jedna posuvná níž, jedna pevná úplně nahoře), sama sobě se v duchu směju a vyšvihnu další čtyři shyby a konečně se přestávám třást.

Následuje představení instruktorů a asistentů, rozdělení do týmů, jsme s Marťasem u Jamese, takže znovu trocha klidu do žil, mám v týmu parťáka.

Výuka běží podle programu – kettlebell deadlift, swing, double swing, OBĚD, Beast Tamer/Iron Maiden Challenge, clean, znovu clean, double clean, press, double press, SPRCHA, VEČEŘE, SPÁT.

Dobrou noc.

P.S. Honzík strávil půl dne na golfu a pak se přišel pochlubit, jak pěkně si zahrál a ještě se opálil.

Kill Bill

Stručně pár hlášek a dojmů:

  • Super, spousta známých tváří, spousta těch, které jsem chtěl potkat – Mark „Rif“ Reifkind, Master SFG, James Breese, StrongFirst Team Leader, Aleks Salkin… Zubr!
  • „Přišli jste pozdě a nemáte ručníky“ (Rif) – pak naásledovalo 5 koleček farmářské chůze se dvěma 16 nebo 24 kg kettlebell kolem haly
  • „Začátečníci se musí naučit pravidla, středně pokročilí musí následovat pravidla, pokročilí se musí naučit porušit pravidla“ (Rif cituje Kennetha Jay)
  • „Jaký je smysl života? Zvedat těžké věci ze země nad hlavu“ (Fabiův úvod sekce kettlebell Military Pressu)
  • „Jednoduché, brutální, bezpečné“ (Rifův jasný a stručný popis závěrečných nářezových workoutů)

Jsme na Bětku a kluky pyšní, vedou si skvěle!

PM

Kettlebell StrongFirst SFG1/SFG2: Reportáž KB5 Teamu z Itálie!

 Nejsem šejksanipýr a píšu to spíš od srdíčka. Po registraci si všichni začali tejpovat ruce. Zprvu sem si nebyl jistej, jestli vědí, že to neni boxing camp. Když jsme začali, tak první bylo – všichni si sundaj ty ,,bandáže” z rukou. Myslim si že pro někoho to bylo osvobozující (byli v tom zamotaný jak Frodo v pavučině). Následovalo dokonalé vysvětlení všech cviků a jejich progresí. Náprava chyb korektivními cviky. Stručně, žádné kecy okolo. Až na horko jak ve skleníku užasný žážitek. Líbí se mně jak se k sobě chovají team leaders and assistents, jako rodina. Nikdo se nad nikym nepovyšuje, navzájem se doplňují…

Všichni z uchazečů jsou tak nějak divně velcí, jako kdyby šnupali asteroidy. Ale pak cleanují s double 16kg a fňukají jak 13leté holky (né všichni! Roman… ). Myslel sem si jak se mezi těma 100 lidma ztratim, ale naopak, pořád na mě někdo z asistentů koukal a opravoval. Nestalo se, že by můj pohyb (ať už to jak sedím nebo jak přemísťuju bell) nesledoval někdo z asistentů popřípadě z tým leadrů. Z workoutu mě nejvíc sejmul farmers walk s 2x24kg kolem haly a rack walk+clean s 2x24kg. I přesto že sem rozštípanej jak nikdy to bylo best. Jestli byl tenhle den nejlehčí ze 3 dnů, tak nehci vidět zítřek.

Zdar a sílu!

Lory

 SFG1, den druhý

Dlouhý den, ale klidný, žádné testování, hlavně výuka a „workouts“ v podobě swingů, dřepů, víc swingů. Víc dřepů, ještě víc swingů a ještě víc dřepů.

Probíráme Get Up. Důležitá poznámka od Fabia : „Everytime you fail to lock your elbow and keep wrist straight – puppy dies. But everytime you lock your elbow and keep wrist straight – Hello Kitty dies!“ Dneska jsem pohřbila hromadu Hello Kitty.

Pokračujeme výukou dřepů, mých „oblíbených“, uvidíme co mi na to zítra řeknou nohy.

Lekce snatchů, dnes jen lehké váhy.

Programing – shrnuto:

James: „You can’t do basics enough.“

Rif: „You have to have the courage to back off, but you have to have the courage to push, when it’s time.“

Den v hale zakončí Fabio písní věnovanou účastníkům, nejen že má sílu, ale ten hlas!

Posledním bodem dne je společná večeře o mnoha chodech a spoustě nepublikovatelných vtípků. (Příště musíte jet taky :) )

Dobrou noc.

P.S. Honzík dneska na golfu o dvě rány lepší než včera. K večeři snědl hromadu steaků, u čtvrtého jsem přestala počítat, prý se to bude hodit na press Bestie.

Kill Bill

  • Fabio o kettlebell Get Upu: „Miluju bench press, ale trpěl jsme bolestí ramen a nemohl jsem jej cvičit přes 6 let. Get Up vše napravil.“
  • „Sláva je dočasná, bolest je věčná“ (Rifův komentář na hardcore tréninky a špatnou techniku)
  • Naučili jsme se inovativní „one-inch punch metodu“ na výuku kettlebelle snatche – očekávám masivní zkrácení výukové křivky při učení snatche! Jak řekl Rif, kettlebell se chce sama snatchovat,  a „one inch punch“ metoda toho využívá. Chytré!
  • Zátěž + odpočinek = zlepšení (Rifův tajný vzorec pro progres). Odpočinkem je myšlen i deload, tj. lehké/středně těžké tréninky, a pravidelné ubírání po každých cca. 4 týdnech!
  • Opět k ubírání, především pro středně pokročilé cvičence – Fabio dal parádní analogii silového tréninku a skoku do dálky. čím dále chce člověk doskočit, z tím větší dálky se musí rozeběhnout.
  • Nechtějte vyhrát trénink.

PM

Dalších mnoho drillů a vychytávek jak zlepšít techniku, například:

  • přemíra přemýšlení u cleanu. Nechat udělat 1-3 swingy a pak na poslední chvílí na výzvu udělat clean. Opravdu to v naučení se cleanu pomáhá.
  • když bolí klečení na koleně při TGU, dát si něco pod kolena nebo na kolena. Bolest rozhodí soustředění se na TGU.
  • při TGU bell směřuje vždy od těla. Zaprvé proto, že by mohla spadnout na hlavu, zadruhé se aktivuje rotátorová manžeta.

Následovala lekce What is the StrongFirst System, kde Fabio a Rif dokonale vysvětlili mnohem hlubší význam StrongFirst, než jen mávání se železem.

Lory

 

SFG1,  den třetí

Závěrečný den. Všechno, na co jsme tak dlouho dřeli, musíme dnes ukázat.

Začínáme v týmech, znovu procházíme základy. Jak včera říkal James, základů není nikdy dost.

9:00 – start snatch testu. Na rady Justys a Pavla se držím toho, co jedu v tréninku, 10 snatchů levá, 10 snatchů pravá, dokud s jistotou udržím bell. Justys mě z povzdálí krotí, ať zpomalím a držím rytmus. Kolem osmdesátého snatche pokládám, vydechnu a s úsměvem ve tváři dojedu do sta. Jen čekám až mi Michela (asistentka) zahlásí „Cento“ a bezpečně pokládám, kontroluji dlaně – všechno ok,uff.

Následují technické zkoušky – double swing, double clean, double press, double front squat, snatch, get up. Soustředění by se dalo krájet.

Oběd.

Graduatio nworkout: Double clean, double clean, double press, tři double front squaty. Mnohokrát dokola, prokládáno swingy. A na závěr swingy za každého instruktora a účastníky. Jedním slovem. – NÁŘEZ!

Hodnocení v týmech, předávání certifikátů, s radostí s Marťasem přebíráme ty své a přijímáme pochvaly na naše učitele, jak dobře nás připravili.

Bylo to těžké, ale ne nemožné, měsíce příprav se vyplatily.

Justys, Pavle, díky, stálo to za to! :)

Jdeme na pivo, jídlo a zmrzlinu.

Kill Bill

P.S. Díky i Honzíkovi, že tady s námi byl a zásoboval nás humorem :)

 

Před SFG sem nechápal, proč je snatch jako první. V průběhu SFG to sem pochopil a doufal, že ta ranní snesitelnější teplota ještě chvilku vydrží a snatch začně co nejdříve.

Začali jsme rozhýbaním. V našem týmu to měla na starosti bellissimo Laura. Za těch 10 minut jsem se zpotil jak nikdy. Těžko říct proč, vedro ještě moc nebylo. Mě s Pepou kontrolovala při snatchi kdo jiný něž Laura. Nemohli jsme jí zklamat.

Fabio nám dával tresty i při skill testingu, jeli jsme o 1 TGU a 5 squatů víc a asistenti dělali kliky na pěstích. Prostě Fabio Len… Zonin :-)

Že to není jen o velikosti svalů dokázali sypači asteroidů. Všichni nás chválili a my jsme chválili Pavla a Justýnu. Je to jejich zásluha! Velké poděkování za důvěru, ochotu a podporu. Vážím si vás a toho co pro nás děláte. Také děkuji ostatním z týmu za super atmosféru a gratuluji k výsledkům! WE ARE FAMILY! WE ARE STRONGFIRST!

Lory

 

 SFG1 Experience by Pepa Vanko

S odstupom 24 hodín a 800 km je už víkendové SFG iba intenzívnou spomienkou, ktorú mi budú ešte nejaký čas oživovať rozodrané prsty. Okrem mozolov a pocitu zadosťučinenia po náročnej príprave, ktorá tomuto víkendu predchádzala, si však odnášam obrovské množstvo informácií a know-how, ktoré nemajú vo svete silového tréningu konkurenciu.

Ako však niekoľkokrát padlo z úst Riffa a Fabia, StrongFirst neznamená iba fyzickú silu svalov, ale zároveň mentálnu silu, silu srdca, vôle. Aby ktokoľvek prešiel týmto náročným 3-dňovým kurzom a prísnymi skúškami, musí mať nielen natrénované fyzicky, ale zároveň pevnú vôlu a vášeň, ktorá umožňuje pokračovať v plnom nasadení aj skrz horúčavy, bolesť, u menej šťastných krv… A toto je pre mňa osobne asi najväčší prínos, vidieť tú vášeň všetkých vyučujúcich inštruktorov, ich prístup k  študentom, zápal pre vec. Vidieť o čom je komunita StrongFirst.

To, čo sa podarilo Pavlovi a Justys vybudovať okolo KB5 a FuTr, presne nasleduje tieto myšlienky.

A na záver si neobjektívne prihrejme vlastnú polievočku konštatovaním, že Team KB5 bol z môjho pohľadu zo všetkých účastníkov jednoznačne najlepšie technicky pripravený. Takže Pavle a Justys, vďaka za skvelý koučing v príprave a celej našej výprave za udržiavanie skvelej nálady a fandenie počas snatch testu :)

Pepa

SFG1 by Martin Folwarczný

To, že jsme dostali vynikající know-how od vynikajících učitelů už bylo napsáno, tak spíše osobní dojmy:

Už je to sice nějakou dobu po návratu z SFG 1 v Itálii, ale pořád jsou v člověku silné dojmy, pořád člověk vnímá tu výjimečnost celé akce. Byla to obrovská zkušenost a čest být ve společnosti tak charakterově silných osobností (instruktoři a jejich asistenti). Byly to nezapomenutelné 3 dny, které jsme si maximálně užili!

Chci strašně moc poděkovat Bětce (Kill Bill z FuTru) za její trpělivost a obrovskou pomoc, jak za překlad, tak za psychickou podporu! Bětko fakt jsi mě strašně moc pomohla! A díky všem za Vaši podporu při snatch testu, hrozně to nakoplo a jen díky tomu, že jste tam byli a přišli povzbudit, tak se to zvládlo. Nečekal jsem to a bylo to od Vás parádní, byli jste můj motor!

Fabio Zonin měl slzy na krajíčku, když vysvětloval co je StrongFirst. StrongFirst má vyšší účel.

Pavle a Justys děkuji moc za vaši trpělivost a ochotu, za vaše rady a coaching. Bez vás by to nikdy nebylo!

Kdybych tohle četl a nebyl tam, tak si řeknu: „no jasně, další trapák se snaží hrát na city a je nadšenej z nějaké sekty“. Ale já tam byl a vím co jsem viděl a zažil!

Zdar a sílu – KB5!

Martin F.

 

SFG2, den první 

StrongFirst SFG2Mystický had Úrobóros se zakousnul do vlastního ocasu – tam, kde to, začalo, to i končí… a znovu začíná. Čas je plochý kruh, pachatel se vrátil na místo činu.

SFG, Level 2 – oproti jedničce zhruba polovina (cca. 35-40 účasntíků), všechno již ostřílení girevici, kteří si již ( splnili černý pás SFG1. SFG2 je postgraduál pro veterány, a bylo to zatraceně poznat hned první den.

Krátký briefing, a hned se testovalo – shyby  a 1/2 váhy na striktní kettlebell Military Press (pro dámy 1/3). Splněno, však jsme se také pečlivě připravovali.

Snatch test, splněno – však jsme se také pečlivě připravovali :-)

Detailní review (a tím myslím detailní) review všech drilů SFG1, s x extra bonusy, tipy a triky – samé pokročilé záležitosti, např. kettlebell Get Up a Swing.

Blok věnovaný Double Snatchy a hurá, další testy, všech dilů SFG1 plus Double Snatchů. S drobnou změnou – vše se jelo za sebou, v kuse. 10 swingů se dvěma 24 kg (Justys 12), Get Up s 32 (16), 5x Clean se dvěma kettlebells, hned 5x double Military Press, a hned 5x dřep bez položení, vše s 2x 24 kg (Justys 2×12 kg). Přejít na o váhu nižší bells a 5x double snatch. Infarkt, odvoz – v hale je snad 40 stupňů, vlhko, mozoly natékají a trhají se křída nekřída – už ani její šňupání a pojídání nefunguje.

Dobré zprávy? Zdá se, že opět splněno :-) Další zkoušky „až“ v neděli. StrongFirst si zjevně drží svůj vysoký standard.

Špatné zprávy? „Zaslužte si večeři“ workout pod vedením Tamera – jen 1 Get Up na každou stranu, ovšem s opakováním fází, s dřepy, Pressy a Swingy. Držte nám palce.

Mrtvice, logout, PM

StrongFirst SFG2

SFG2, den druhý  


Výuka od osmi do šesti, ufff. Ruce už jsou na kaši, ve sprše jsem si připadal jak Tyranosaurus Rex.

Dopoledne jsme dojeli sekvenci drilů dnem vzhůru (Bottom Up). Ačkoliv jsme si říkal, co tam může vůbec být nového k naučení, docela jsem se divil – už jen různé druhy úchopu pro různé cviky všechno mění. Super.

Pak přišly jna řadu dva z nejdelších bloků, kvůli kterým jsem na SFG 2 jel – moji miláčci Windmill a především Bent Press. Od koho jiného se učit Bent Press než od Davida „Iron Tamera“ Whitleyho, Master SFG? Není nikdo povolanější, jeho progrese jsou prostě bomba! Tamer je však nejen silák a vynikající učitel, ale i skromný a pokorný člověk. Aldo Tamera uvedl jako „mistra Bent Pressu“, a Tamer ho hned opravil: „Arthur Saxon je mistr Bent Pressu – já jsem jen fanoušek.“ Respekt.

Neudělal jsme více výzkumu než na téma právě těchto dvou liftů – a vida, opět jsem popsal asi 4 stránky v poznámkovém sešitu, a to (překvapivě) především u Windmillu. V pauze jeden z přítomných gentlemanů dal na Bent Press 56 kg (!). Účastníci si v Bent Pressu vedli tak dobře, že se Fabio s Tamerem rozhodli, že nás zítra budou testovat i na Bent Press (…jupííí… ehm). Ale to půjde

Odpolední 2 bloky měl na starosti Fabio – Kettlebell Push Press a Jerk. Hlavní hvězdou programu nebyl nikdo jiný než Justys, kterou Tamer z dvou 12 kg kettlebells dostal při korekcích přes dvě 16 kg až na dvě 20 kg! „Těžší váha zlepší skoro všechno“. Potlesk, wow.

S Push Pressy a Jerky bude ještě zítra zábava, technických detailů správného provedení jsou mraky, a vzhledem k tomu, že to jsou rychlé lifty, člověk toho vletu moc nevymyslí. Jerk je takový kettlebell kóan: „Musíš být rychlý, ale nesmíš moc spěchat“. Zkusíme, uvidíme – Push Press by neměl být problém, Jerk je zvíře záludnější, raději bych testoval s těžšíma kettlebells, protože člověk je prostě na Press nebo Push Press nedá, a tak nezbývá než je dát na Jerk.

Logout, jdeme na večeři! Máme pro Tamera výběr českých pivních speciálů :-)

PM

StrongFirst - Bent Press

SFG2, den třetí

Ani ne 6 hodin spánku, v 8 nástup. Na „probuzení“ 10×10 swingů s heavy kettlebell ,budiž. Pak Get Up, s lehčí kettlebell, celkem 10x na každou stranu, ovšem pozor – se 3 Pressy, tu se 3 Side Pressy, tu se 3 Bent Pressy – jeli jsme nonstop (!) více než půl hodiny, masakr. A poté… Těžké Bent Pressy, zatraceně. Ale šlo to! 32, 36, 40 kg, na pohodičku!

Následně drilování instruktorských dovedností – Windmill, Push Press Jerk: 10 minut učí jeden, 10 minut druhý. Následoval teoretický blok na téma taktická periodizace a pauza na oběd.

Před vypuknutím testů jsem byl upřímně rád, že žiju – ruce jak nedopečený steak, na těle marně hledám sval, který by mě nebolel. Další kafe a jedem. Testy šli na jak na drátkách, testoval se i nepovinně Bent Press, vůbec neva, naopak s radostí.

Vynikající teoretický blok v podání Tamera na téma „old school strongmen periodizace“, aneb systému tréninku starých siláků a mistrů, jednoho z hlavních poselství SFG2. „Chcete být ten, kdo ukazuje něco lehkého, a vypadá to těžké, anebo ten, kdo ukazuje něco těžkého, a vypadá to lehce?“

Stejně speciální byl i Graduation Workout – řeknu vám, že snatchovat obouruč 32 kg+ 28 kg, přejít do Jerku, položit lehčí na zem dát Bent Press je po třech dnech docela zážitek. Ale šlo to!

Závěrečné vyhlášení výsledků, radost, pokora.  To mnohem důležitější je totiž na druhé straně instruktorského certifikátu, a vlastně v srdci.

Jsem student síly. Jsem učitel síly. Jsem tichý profesionál. Na způsobu, jakým využívám svou sílu, záleží. Síla má vyšší účel.

Děkujeme našim Mistrům a učitelům, děkujeme našim kamarádům, žáků a fanouškům.

Justys a Pavel, SFG2

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
25. srpna 2018
10:00 -15:00
Zdraví, pružnost, síla, kondice, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

8. září 2018
10:00 -18:00
StrongFirst SFL Barbell Course: Posilování s velkou činkou
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

15. září 2018
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

29. září 2018
00:00 -23:59
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

 

celkem