„Nejlepší“ horní tah - Pavel TsatsoulineTohle bude jednoduché. Jediným uchazečem je shyb, v „duté pozici“, striktní a těžký.

„Dutý“  NEZNAMENÁ zplošťovat břicho/vtahovat žaludek! Dutá pozice je gymnastická pozice, která je designovaná k maximalizování síly: zatnuté a zkrácené břišní svaly, zatnuté hýžďové svaly, podsazená pánev, zakulacené lopatky a mírně vyklenutý tvar těla.

Úchop je druhořadý; pozice je primární.

Dutá pozice je souhrou křídel a svalů anteriorního řetězce – prsní svaly, serratus, břišní svaly včetně šikmých. Tento typ souhry je používán v mnoha sportovních situacích.

Viz gymnastika. Všechny top cviky na kruzích jako je „iron cross“ jsou prováděny v duté pozici.

Viz úder od experta v jakémkoliv umění boje ve stoje.

Viz dva zápasníci, stojící proti sobě. Neuvidíte nafouklý hrudník a lopatky u sebe kulturisty/bodybuildera.

Kulturistický shybAbyste to pochopili, musíte to cítit. Vyskočte na hrazdu a udělejte pár kulturistických/bodybuilderských shybů – pokrčená kolena, velký hrudník, zatažené lopatky. Přežeňte to, zkřižte kotníky a vytočte kolena ven tak moc, jak jen to půjde. A dýchejte přirozeně: roztáhněte hrudník cestou nahoru.

Pokud umíte dobře vnímat své tělo, poznáte, že externí rotace kyčlí odebrala zatížení z přední části trupu, natáhla ho a oslabila, přesunula zátěž do středu a spodní části zad. Úplně jiný typ souhry s křídly.

Znamená to, že tenot cvik není dobrý? – Neznamená. Kulturistický/bodybuilderský shyb může být špatnou volbou v obecné kategorii síly, kde je cílem velký přenos do co největšího spektra sportu a do vojenské služby nebo do pracovních situací, ale má své využití, primárně jako korektivní cvičení posturálního řetězce.

Svalovci i vyzáblíci – oba potřebují korektivní cvičení, aby stáli vzpřímeně. Atleti mnoha sportů, profesionálové ve zbrani, a lidé fyzicky pracující si osvojili to, co Ori Hofmekler nazývá „pozice bojovníka“. Znáte to: trochu vtažený hrudník a zakulacené lopatky, mírná kyfóza, a krk, který nevypadá zrovna šťastně, tam kde se nachází. Pamatuji si, když jsem učil kettlebell dovednosti profesionálního akrobata. Jeho křídla by mohla být složená křídla pterodaktyla, jeho mezilopatkové svaly nebyly k nalezení…

Což nás přivádí do oblasti korektivních cvičení. Ale o tom jindy, až budeme probírat horizontální přítahy.

O autorovi: Pavel Tsatsouline, StrongFirst Chairman & Chief  Instructor

Přeložila: Alžběta Kill Bill Mušková, instruktorka KB5 Gymu/Funkčního tréninku Praha

Originál článku: The „Best“ Upper Body Pull

Článek byl publikován  s laskavým svolením StrongFirst.

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

StrongFirst

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
18. května 2019
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Brno, Brno

8. června 2019
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

15. června 2019
09:00 -18:00
“Druhý dech”: Second Wind by Pavel
ZŠ Jeseniova, Praha 3

23. června 2019
10:00 -13:00
Karen Smith, Master SFG: Top combo pro zesílení
Funkční trénink Praha, Praha 6

23. června 2019
14:00 -17:00
Karen Smith, Master SFG: Prostá síla pro ženy
Funkční trénink Praha, Praha 6

1. listopadu 2019
08:00 -08:00
StrongFirst SFG I Kettlebell certifikace
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady