Original StrengthJak najít a aktivovat své „reset“ tlačítko, získat zpět bohem daný pohyb, fyzickou zdatnost, sílu a vitalitu a znovu pravidelně nastavovat osobní rekordy“.

Zde je jednoduchá cesta jak proplout hlukem a zmatkem obklopujícím současný svět fitness v podobě módních výrazů – ”pohyb, core training, mobilita, korektivní cvičení”, řadou předražených “certifikací“, pamatování si nekonečných diagramů a komplikovaných systémů, studování metod vyžadující naprostou přesnost.

Stejně jako ty, i já chci být v nejlepší kondici. A ty, můžeš být dokonce lepší než já když trénuješ lidi a pomáháš jim dosáhnout toho samého. Mám pro tebe ale šokující a ohromující přiznání.

Ve fitness průmyslu se pohybuji od roku 1993 a studoval jsem pod křídly jedněch z nejchytřejších lidí v oboru – Paulem Chekem, Garym Grayem, Vernem Gambettou, Grayem Cookem, Pavlem Tsatsoulinem a dalšími a stejně dnes nemohu spolehlivě předpovědět se 100% jistotou, jak bude lidské tělo reagovat na cvičení.

Ve skutečnosti to neumí předpovědět nikdo.

A když ti někdo řekne něco, co se předvídání podobá, pak utíkej – UTÍKEJ na druhou stranu a měj pevně sevřenou ruku, ve které držíš peněženku!

Vlastně jsem velmi dobrý v sestavování silových a hubnoucích programů, ale “opravit” lidi použitím korektivních cvičení, ehm, v tom jsem špatný. Ano, dělám to už přes 10 let, ale někdy zkrátka žasnu…

Jsem asi příliš hloupý na to, abych dokázal tyto metody nechat spolehlivě pracovat pro mě i mé klienty dlouhodobě.

Ovšem, můžu udělat nějaké změny v krátkodobém horizontu, díky kterým budu vypadat v očích mých klientů opravdu chytře, ale v dlouhodobém horizontu se mi nedaří změny udržet. Vždycky je něco dalšího špatně. Popravdě, asi jsem zapomněl některé detaily z vývojových diagramů nebo dostatečně nedbám na drillech, podnětech a cvičeních.

KB5 Reset

Až donedávna.

Nech mě to vysvětlit…

Před několika lety můj dobrý přítel, Tim Anderson, přišel na velikonoční oběd a bavili jsme se o našich frustracích ohledně některých cvičebních systémech, do kterých jsme byli zapojeni.

Řekl jsem mu, že už dál nevěřím, že naše tělo funguje tak komplexně jak jsme věřili. Nejsem nejchytřejší ze všech, ale nejsem tak tupý…

(Například:“Guru“, pod kterým jsme svého času studovali, Timovi řekl, že důvod, proč jeho hamstringy nefungují je ten, že jeho sluneční brýle vytvářely příliš velký tlak na kloub mezi jeho sfenoidem (pozn. jedna z vedlejších dutin nosních v kosti klínové) a spánkovou kostí a to “vypínalo“ jeho hamstringy…Nevíte, kde se tyto kosti nachází? To je to na co narážím.)

Musela existovat jednodušší způsob. Následně jsme probírali jisté cvičení použité v systému, který jsme v tu dobu studovali. Bylo zařazeno jako “WAEF“ cvičení – “When All Else Fails“ (pozn. když vše ostatní selže) – dělej jedno z těchto cvičení.

A pak nás to trklo – Když jedna z těchto věcí vždycky funguje pro každého, resp. téměř pro každého, proč nezačít systém zde?

(Nechám vás, ať si domyslíte závěr sami…)

KB5 Reset - lezení, dřep, chůze

Nicméně my (a jeden z Timových dobrých přátel – Mike McNiff) jsme začali s tímto cvičením blbnout a nějak jsme se dostali k tomu, čemu říkáme “vývojová posloupnost“ – posloupnost vývoje lidské bytosti od početí k 3. roku života a přišly pozoruhodné věci.

V podstatě jsme přišli na to, že vše co potřebujeme už v sobě máme – přednastaveno – abychom ze sebe odstranili většinu našich pohybových omezení téměř okamžitě pravděpodobně na dobrých 80% času nebo více.

Například, jednoho dne jsme se všichni potkali u Tima ve studiu a věc jsme řešili (má žena Courtney, rehabilitační lékařka zde také byla poskytnout svou expertízu) a snažili jsme se vypomoct Mikovi.

Mike trpěl bolestmi krku a omezením rozsahu pohybu kvůli opakovaným otřesům mozku a post-traumatickému stresu z dob kdy byl ve službě. Viděl, studoval a pracoval s těmi nejlepšími fyzioterapeuty na světě a stále měl tyto problémy.

Tak jsme diskutovali o významu krku v souvislosti s lidským rozvojem, reflexy a uspořádáním těla a pohybu.

Dali jsme Mikovi jednoduchý test rozsahu pohybu – vlastně už jsi asi něco takového viděl nebo na sobě zkoušel – postav se s nohama u sebe, s rukama upaženýma (takže vypadáš jako písmeno “T“) a jednoduše se otoč na každou stranu a sleduj, jak daleko se dostaneš.

No, Mike mohl stěží otočit hlavou aniž by si nezablokoval krk. A jeho tělo se nepohnulo o moc dál než se ozvala bolest jeho spodní část zad.

Tak jsme měli výchozí bod.

Original Strength

Pak jsme Mika nechali udělat 10 opakování tohoto velmi jednoduchého – hloupě jednoduchého – cviku na krk.

Pak předvedl stejný test rozsahu pohybu a staly se tři věci:

  1. Okamžitě získal pohyb v plném rozsahu v krku na obě strany
  2. Byl schopen otočit svým tělem skoro stejně v obou směrech
  3. A bolest jeho spodní části zad při otáčení zmizela

Nejsem vědec a ani žádného nehraju v televizi, ale jedním z mých dobrých přátel jsem byl nazván “empirikem“ – jednoduše jsem pozoroval co se stane a vymyslel způsoby, jak to opakovat.

Zbytek z nás zjistil výchozí body se stejným testem, předvedli cvik na krk a všem se zvětšily rozsahy pohybu.

Připouštím, měli jsme vzorek o velikosti n=4, ale byl to začátek.

Pak se stalo něco opravdu šíleného.

Nejsem si jistý, jestli je ti známo FMS – the Functional Movement Screen – ale je to metoda pro analýzu základních pohybových vzorců a funguje velmi dobře.

No, já jsem byl ohodnocen 6 body z 21 (což je velmi špatné), to bylo před dvěma měsíci. A musím říct, že jsem měl “zajímavé“ ortopedické problémy. V ten samý den, ve který jsme viděli sílu cviku na krk, jsme bádali a experimentovali s dalšími cviky. Takže jsme seděli u stolu, diskutovali, šli do studia, poflakovali se, objevovali další výsledky, šli zpátky ke stolu. Byli jsme aktivní, ale byli jsme daleko od “rozcvičky“.

Nicméně, má žena, rehabilitační lékařka, je také FMS trenérka. Takže mě podrobila analýze.

To byla chvíle, kdy jsme všichni šíleli – dosáhl jsem plných 21 z 21. Všem čtyřem nám spadla čelist.

Vidíš, jestli víš něco o FMS, tak víš, že dosáhnout 6 bodů nebo ještě hůř, je důvod, proč musíš vynulovat pár cviků – takhle dosáhneš skóre 0 (ze 3) k tomuto cvičení kvůli bolesti.

Bylo to ve chvíli, kdy jsme věděli –

Že jsme byli na dobré cestě.

Zbytek dne jsme si my čtyři hráli s našimi představami, mnoho z nich postavených na knihách, které prakticky neměly nic společného se cvičením, ale spíše se týkaly terapie dětí.

A zredukovali jsme naše názory na pár klíčových myšlenek:

  1. Jsme navrženi dělat určité věci velmi dobře – vzpřímená chůze je základní věc“.
  2. Lidské tělo, třebaže velmi složité, je poměrně snadné řídit a udržovat, zejména když se podíváš, jak jsme se vyvinuli. (My všichni jsme se vyvinuli poměrně stejným směrem.)
  3. Moderní věda a fitness průmysl, ať už z jakéhokoliv důvodu, dělala péči a údržbu lidského těla složitější přílišným soustředěním se na odlišné oblasti.
  4. Ve skutečnosti máš vrozenou schopnost opravit si své vlastní pohybové omezení, asymetrie a kompenzace sám – ty už víš jak na to, odpověď leží uvnitř tvého mozku. Jen potřebuješ “oživit paměť.“

Postaveno na čtyřech klíčových konceptech. Tim a Mike se chystali napsat knihu s názvem Becoming Bulletproof, která už začala dělat vlny a způsobila revoluci ve světě zdraví a fitness průmyslu.

Original Strength Training System

Jak to vím?

Protože za poslední 3 roky jsem zkoušel jejich informaci na dvou mých soukromých klientech a na sobě; a všichni jsme dosáhli ohromujících úspěchů. Ještě lépe, více než jeden rok to má žena zkoušela na svých pacientech rehabilitace a opět, s ohromujícími výsledky.

Jakými výsledky?

V krátkosti ti o nich řeknu.

Než se dostaneme dál, měl bys vědět, proč je pro tebe tato informace důležitá.

Protože právě teď, s největší pravděpodobností čteš vsedě.

A bohužel, je to jedna z nejhorších věcí co můžeš dělat.

Nech mě vysvětlit proč…

Byl jsi stvořen k pohybu…

Ale s největší pravděpodobností se nehýbeš.

Zdaleka ne tolik, kolik bys měl, chtěl nebo se kdysi hýbal.

Jestli jsi “průměrný“, tak jsi trávil větší část dne sezením v křesle na zadku, shrbený, skleslý a připoutaný ke stolu zírající na obrazovku počítače. Nebo něco hodně podobného.

Zde je problém:

Je to naše domněnka, ke které jsme došli určitým stupněm empirického propojení nás čtyřech (Tima, Mika, Courtney a mě) společnou prací, že když celý den sedíš, tak zcela ztrácíš kontrolu nad svými “primitivními reflexy” – reflexy, které jsi vyvinul od chvíle kdy jsi byl zrozen a vyrůstal v matčině děloze až do chvíle kdy ti byli 3 roky.

Není to tak, že jsi je ztratil úplně – je to jakoby “okraje“ reflexů začínaly být “rozmazané“ – nejsou “ostré” nebo definovány jakoby někdy byly nebo měly být.

Je to jako kdybys byl piano a byl rozladěný. Ano, můžeš pořád hrát hudbu, ale budeš trochu „mimo.“

A být rozladěný“ se ukazuje v maličkostech, jako jsou:

  • Špatné držení těla a předsunutá hlava (tohle je ve skutečnosti VELKÁ věc, protože většina zranění a pohybových problémů se rodí z tohohle)
  • Bolest spodní části zad
  • Propadlé klenby v nohou
  • Plešatění (dělám si srandu – chtěl jsem vědět, jestli dáváš pozor)
  • Ztráta pozornosti/neschopnost se soustředit
  • Problémy se zrakem
  • Ztráta rovnováhy, koordinace a síly
  • A tak dále…

A to je to, co většina zdraví, fitness a lékařských specialistů řeší.

(S výjimkou akutních lékařských problémů a zranění jako jsou zlomené kosti, rakovina a další zranění.)

První evropský (!) dvoudenní seminář Original Strength pod osobním vedením Geoffa Neuperta, Master SFG!

Original Strength

Zamysli se nad tím – jdeš navštívit svého chiropraktika, protože máš divný pocit v krku. Nebo jdeš navštívit svého rehabilitačního lékaře, protože tě bolí koleno. Nebo jdeš navštívit fyzioterapeuta, protože se tvému chiropraktikovi a rehabilitačnímu lékaři nedaří ti pomoct nálezem problému pouhým okem?

Ale to čím se tu opravdu zabýváme (za předpokladu, že nemáš druh zranění jako poškození chrupavky, které vyžaduje řešení zdravotně)?

Řešíme příčiny problémů týkající se držení těla, které vytváří špatné pohybové návyky.

A pokud si koupíš naší hypotézu, máš opravdu otupělé reflexy.

Což znamená…

Vypiluj své reflexy a opravíš své problémy s držením těla a tím pádem i tvé špatné pohybové návyky a omezení.

Wow!

To zní až moc dobře, aby to byla pravda!

Ale ne, můžu tě ujistit.

Zde jsou některé výsledky, které jsme viděli:

  • Geoff Neupert - Original StrengthKonečně jsem “opravil“ obě mé kyčle, které měli opakovaný odtržení vazivové tkáně a zranění chrupavky: Znovu jsem
    získal mou schopnost dřepu a výpadu a vykonávání pohybu nohou bez bolesti (Ano, měl jsem pár bezbolestných případů při používání jiných metod, ale nic tak stálého jako tohle – Už se o to ani nemusím starat…)
  • Docílil jsem dřepu na jedné noze s vlastním tělem (Nikdy to nebylo na prvním místě, ale mohl jsem použít protiváhu.)
  • Klienti získali rozsah pohybu v krcích, ramenech a kyčlích
  • Okamžité zesílení
  • Zvýšená rychlost pohybu
  • Zvýšené povědomí o těle
  • Zvýšená schopnost soustředit se a dávat pozor
  • Zvýšená fyzická zdatnost

Díky ohromujícímu zájmu ze strany ostatních dozvědět se více o Becoming Bulletproof, Tim a já jsme uskutečnili půldenní seminář letos v březnu ve Virginii a byl vyprodaný. Nacpali jsme 15 lidí do malého horního pokoje a probrali jsme myšlenky “ze zákulisí“ Becoming Bulletproof.

Byli jsme ohromeni výsledky. Zaprvé, docházel nám čas učit všechen materiál, který jsme chtěli a potřebovali učit a zadruhé, a co je důležitější, výsledky účastníků.

Hmm…To opravdu není dřep…
Na začátku dne jsme dali lidem otestovat jejich pohyb s Goblet dřepem – 2 nebo 3 opakování pro získání výchozího bodu pro pozdější ukázku. Jedna mladá slečna předem mnou „dřepla“ kromě toho, že to vypadalo spíš jako boční výpad. Zaujala velmi široký postoj, přenesla veškerou svou váhu na její pravou stranu a pryč z jejího levého kolene a udělala to tak, jak nejlépe uměla.

Ukázalo se, že měla zraněnou chrupavku v koleni a dokonce někdy měla potíže s chůzí. Běhání, dělání výpadů a dřepování bylo ze hry. Ale její trenér navrhl, ať se i přesto zúčastní semináře a uvidí, jestli by něco z toho mohlo pomoct.

Hned po první cvičení byl její postoj užší a stála více rovně. A po poslední cvičení dne, měla poměrně bezbolestný dřep. A byl to skutečný dřep – ne nějaká divná kombinace dřepu a bočního výpadu. Měla váhu více rozloženou na obě chodidla a mohl jsi stěží říct, že měla nějaké zranění kolene.

Byl jsem ohromen, a abych byl upřímný, vůbec jsem něco takového nečekal.

V přestávce mi tato mladá slečna řekla, že takhle dobrý pocit v koleni neměla celé měsíce, navzdory veškeré léčbě, kterou absolvovala. (Lidské tělo je opravdu zajímavé, když stačí připomenout, co je třeba dělat…)

Jiný muž, celoživotní běžec uprostřed jeho věku 50 let, se snadno dostal do nejhlubšího dřepu svého života – jeho vlastním přístupem – zadek na kotníky, zatímco zlepšil své držení těla.

Každý do jednoho během těch 4 hodin zesílil a pomocí standardu, zlepšili svou mobilitu/rozsah pohybu.

Ale…

Chtěli, abychom šli ještě hlouběji.

 

První evropský (!) dvoudenní seminář Original Strength pod osobním vedením Geoffa Neuperta, Master SFG!

Original Strength

Za posledních 14 měsíců, jsme Tim a já byli na cestě průměrně jednou za měsíc a sdíleli, co jsme zjistili během tohoto prvního semináře a rozšířili seminář Becoming Bulletproof na celý den. V těchto seminářích jsme vyplnili mezery a odpovídali na všechny otázky lidí ohledně materiálu v knize.

Naneštěstí pro nás, lidé chtěli ještě více, ale jejich těla to nemohla zvládnout.

Rozběhli jsme náš jednodenní seminář od 9 ráno do 6 odpoledne s jednou hodinovou pauzou na oběd. Ale zjistili jsme, že zhruba mezi půl pátou nebo pátou hodinou odpoledne i přesto, že se lidé začínali hýbat lépe, usmívali se, smáli se a obecně jim bylo skvěle, byli k smrti unavení a už dál nedokázali udržet pozornost.

A jejich těla začala vypovídat službu – bylo toho zkrátka na mozek příliš a lidé si potřebovali odpočinout.

Navzdory tomu toužili po více informacích.

To vedlo Tima a mě k provedení dvou věcí:

Zaprvé, jsme aktualizovali a rozšířili Becoming Bulletproof a napsali jsme Original Strength: Regaining The Body You Were Meant To Have. Jsou to všechny poznatky, které jsme se naučili po roce a půl od napsání Becoming Bulletproof.

A zadruhé, na základě zpětné vazby ze semináře a našich osobních zkušeností, rozšířili jsme jednodenní seminář na dvoudenní seminář umožňující lidem sloučit informace a naučení se, jak je aplikovat na sobě a svých klientech/studentech.

To nás vedlo k –

NOVÉMU dvoudennímu učení praxí na Original Strength semináři

První věc, která tě může napadnout je, že když je to tak jednoduché, proč se musím účastnit dvoudenního semináře?

Výborná otázka a upřímná odpověď je – nemusíš, pokud…

Pokud ovšem nenajdeš sám sebe v některé z těchto tří skupin:

  • Geoff Neupert, Master SFGJsi těžce nabíjitelný“ (ex)atlet s pár ranami a šrámy co má už něco za sebou a chceš lépe porozumět jak se těchto věcí zbavit bez nutnosti pamatovat si 365 různých pohybových cvičení, bodů nebo komplikovaných sekvencí alá yoga.
  • Zkusil jsi další více komplikované pohybové systémy“ a byl jsi pouze frustrovaný a ohromený pouhým množstvím znalostí, které jsi si musel pamatovat a „precizností“, kterou jsi musel uplatnit. A nejen to, jsi také unavený z nutnosti pamatovat si vývojové diagramy, algoritmy apod.
  • Jsi trenér, který chce jednoduchý systém intuitivní na zapamatování jak pro tebe, tak pro tvého klienta a dramaticky sníží množství času věnovaný rozcvičce, přípravě pohybu, pohybové práce a (p)rehabilitace a dělá z “kvality pohybu“ něco co je automatické místo něčeho, nad čím musíš přemítat.

Když najdeš sám sebe v některé z těchto tří skupin, pak by seminář mohl být pro tebe.

Příště si řekneme něco více o náplni dvoudenního Original Strength semináře, který koncem srpna 2014 povedu v Praze!

Geoffa Neupert, CSC, StrongFirst Master Instructor, Colorado Springs, CO

Překlad: Roman Kraus, instruktor KB5 Gymu Praha

První evropský (!) dvoudenní seminář Original Strength pod osobním vedením Geoffa Neuperta, Master SFG!

Original Strength

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing