Posilování - opravdu nové znamená lepší?Čas od času projíždím okolo gymu a vidím v jejich výloze nápis: „Ten nejméně ověřený program cvičení ve městě“!

OK, asi ve skutečnosti tam stojí „ten nejinovativnější  program cvičení ve městě“, ale nějak mi mezi těmi dvěma výrazy uniká rozdíl.

V knize Antifragile,  která je plná účinných tréninkových lekcí, cupuje Nassim Nicholas Taleb na kousky tzv. neománii,  což je láska ke všemu modernímu čistě jen proto, že je to moderní.

[Je chybou] věřit, že člověk se chová „moderně“ tím, že přejímá „moderní“ technologii; tím na sebe spíš prozrazuje jak jistý logický rozpor v uvažování, tak určitou duševní odchylku. Vede to k převrácenému pojetí generačního přínosu a vytváří tak iluzi, že přínos nové generace je větší než té předchozí – avšak je staticky prokázáno, že „mladí“ nedělají téměř nic. Tenhle omyl v úsudku už udělalo mnoho lidí, ale nedávno jsem viděl naštvaného „futuristického“ konzultanta, který odsuzoval lidi, kteří  se nevrhají po hlavě do nových technologií, jako „zpátečnické“ (on..nemocně vypadající „něco“ ve tvaru hrušky, u které nepoznáte, kde končí čelist a začíná krk).

Autor předestírá argument, že čím déle je nějaká technologie či myšlenka na světě, čím více let se „dožila“, tím lépe ukazuje svou platnost a svůj potenciál. Čím déle se myšlenka dožila, tím lepší jsou její šance na další přežití:

..Pokud je kniha v tisku už čtyřicet let, dá se o ní snadno předpokládat, že se bude tisknout dalších čtyřicet let.. Tohle vám jasně, jako pravidlo, říká, proč věci, které jsou okolo tak dlouho, nestárnou jako lidé – naopak, mládnou. Každý rok, který ta věc či myšlenka překoná, aniž by vyhynula, zdvojnásobuje to předpokládaný věk, kterého se dožije. Tohle je indikátor solidnosti.

Posilování - opravdu nové znamená lepší?Další z mnoha příkladů:

[Fyzik Richard Gott] dal dohromady seznam všech show, které probíhaly na Broadwayi během jednoho daného dne. A vyslovil předoklad, že ta show, která už běží nejdéle, ještě nejdéle ze všech běžět bude, a naopak. Jeho předpoklad mu vyšel vyšel z 95%. Jako dítě navštívil Velkou pyramidu (starou 5700 let) a Berlínskou zeď (starou 12 let) a správně odhadl, že pyramida o mnoho let přežije zeď.

Je snadné ukázat si, jak se tenhle princip vztahuje na silový trénink. Je tu určitý důvod, proč StrongFirst učí jen tři tréninkové oblasti: kettlebell, cviky s vlastní vahou a velkou činku. Vydobyly si svoje místo na slunci tím, že přetrvaly staletí. Proč by si tedy někdo, kdo má rozum, vybíral nový a nevyzkoušený způsob trénování? Pravděpodobnost, že někdo stvoří  posilovací náčiní, které by mohlo konkurovat kettlebell nebo velké čince, je asi tak veliká, jako že vyhraje miliony v loterii.

Totéž platí pro tréninkové metodologie. Ve StrongFirst se nesnažíme znovuvynalézt kolo – spíš zdokonalujeme, co již naši předchůdci vytvořili. Dovednosti, které učíme (úchop, práce s dechem atd.), nejsou nově vymyšleny, ale zpětně vystavěny z toho, co ti nejsilnější už přirozeně dělali .

Co se týče programingu StrongFirst, je to verze 2.0 metodologie sovětských vzpěračů , která se používala pro trénink tlaků nad hlavu (overhead press) v pozdních 60. Letech, kdy se v pressu ještě soutěžilo. (Totéž by se dalo říct o metodologii ruského powerliftingového týmu, kterou vytvořil  Boris Šejko.)

Metodologie StrongFirst tdy stojí na ramenou sovětských obrů – Medvěděva, Romana, Vorobjeva, Rodionova a dalších.

Posilování - opravdu nové znamená lepší?Připadalo mi dost komické, když jsem viděl jednu reklamu na doplněk stravy s fotkou old-school siláka Siga Kleina, v jeho gladiátorských sandálech atd. Ta reklama si utahovala z jeho vzezření a chtěla tím říct něco jako “Nechcete přeci být takhle staromódní?! Berte náš skvělý moderní doplněk stravy!”

Klein dokázal ležet na břiše s pětatřicetikilovou jednoručkou připevněnou na záda a udělat s tím stojku. Na military pres zvládnul 104 kg tím nejčistším provedením, přitom sám vážil necelých 70 kilogramů i s klíčema!

Pokud tomuhle říkáte staromódní, pak staromódní poráží „moderní“ na plné čáře.

Hnát se za něčím moderním a novým je jako snažit se dohnat vlastní stín.

Buď moderní, anebo silný.

O autorovi: Pavel Tsatsouline, StrongFirst Chairman & Chief  Instructor

Přeložila: Misha Klepáčková, instruktorka KB5 Gymu/Funkčního tréninku Praha

Originál článku: Is New Really Better?

Článek byl publikován  s laskavým svolením StrongFirst.

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

StrongFirst

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
26. listopadu 2017
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pre začiatočníkov: Super Joints
KB5 Gym Nitra, Nitra

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Brno, Brno

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

9. prosince 2017
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady


 

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing