MovNatPamatujete, jak jsme jako děcka lezli po stromech a po skalách, házeli šutry, stavěli přehrady, řádili na prolejzačkách, přeskakovali zábradlí, plazili se k nepřátelskému bunkru v trávě, prali se a zápasili?

Po x hodinách sezení ve škole jsme co nejdřív zahodili tašku a hurá ven dobývat sídliště, rozestavěné paneláky, hrát fočus, o víkendu hurá na větší výpravy do přilehlých lesů a skal.

Přišla střední škola a více sezení (v lavici i hospodě), přišla vysoká, práce… Bolavá záda… Kolena… Hlava… Velkej pupek… Ufff.

Lidské tělo je naprogramované na pohyb – máme-li ho nedostatek, degenerujeme. Člověk si řekne: „Sakra, budu se sebou něco dělat“. Koupí si permanentku do gymu a… Posadí se na lavičku a začne honit bicák, zakopávat a předkopávat. Nuže, tudy asi cesta nepovede, že?

(R)evoluce!

Silový a kondiční trénink dnes zažívá jedno revoluci za druhou – revoluci v původním slova smyslu. Od strojů a amarounů (= tisíců výživových doplňků) zpět k činkám, kettlebells, hrazdě, steaku  a zelenině. MovNat však jde ještě dále – z gymů ven na hřiště a do lesa, na sluníčko!

Zakladatel FMS Gray Cook je velkým fanouškem MovNat (s Erwan Le Corre, otcem MovNatu, nedávno společně vydali vynikající sérii videí a manuálů, ke stažení na movementlectures.com). Když mě kamarádi Daniel a Petra z VivoBarefoot Mírák pozvali na dvoudenní workshop MovNat Power & Agility (síla a hbitost) pod vedením Josepha Bartze (MovNat Certification Team Instructor), neváhal jsem ani vteřinu.

MovNatTypický český nedůvěřivec si řekne – „ty vole, nepotřebuju se přece učit, jak šplhat na strom,  a ještě za takový prachy“. Jasně, všichni jsme šplhali, běhali, skákali – ale pak nastala deset  dvacet let pauza. Cca. do pěti let se všechny děti hýbají stejně – boty a židle vše změní.

(Typický český nedůvěřivec/závistivec/YouTube samouk samozřejmě nevidí smysl v účasti na žádných workshopech a seminářích – my v KB5 si též myslíme, že jsme mistři světa amoleta, jenže právě proto, že jezdíme po celém světě – ne si „kupovat“ certifikáty, ale učit se a dále vzdělávat).

Kurzy MovNat rozhodně nejsou ve stylu „hele strom, vyšplhej na něj“ – na všechny dovednosti mají jasné, racionální progrese a tisíc a jednu fintu. Též jsem nevěřil, ze začátku se vše zdálo být bez ladu a skladu, ale v průběhu pár hodin do sebe začalo vše pěkně zapadat – jasn,ý progresivní a koherentní systém.

MovNat, den první

Hurá z města! Počasí nic moc, ale to nevadí, alespoň jsme nebyli v Prokopském údolí v obležení davů. Sympatická skupina (Honza, Pavlína a Martin z ČR, John a Steven z UK) a samozřejmě Joseph z Německa. Slezli jsme po skále na malý plácek, intro, a pustili jsme se bez delších cavyků do cvičení.

Mobilita

Kromě standardního rozhýbání celého těla jsme důkladně pracovali na různých variantách dřepu, který se (žádné překvapení) ukázal jako jedna ze zásadních dovedností. V rámci tréninků KB5 ladíme s nováčky dřep od prvního tréninku, takže splněno, ostatně i Joseph měl z dobrého dřepu všech účastníků radost.

MovNatBalancování a chůze po kládě

Přesunuli jsme se o něco výše mezi stromy a pustili se do různých progresí balancování na kládě – stání na jedné noze, na obou nohách (v přímce), v dřepu, rozděleném dřepu. Pracovali jsme na přetáčení z jedné strany na druhou (jak v dřepu, tak ve stoje) a integrovali naučené dovednosti v chůzi po kládě, přetočení a zpět. Simple but not easy – vestibulární systém dostával co proto. Poznámka: Třeba zařadit do tréninku!

Lezení po zemi

Válení a lezení zažívá v poslední době velký revival (pro bližší info doporučuji především vynikající knihy Tima Andersona et al. – Becoming Bulletproof nebo Original Strength) cvičíme v odpočinkových pauzách v rámci našich standardních tréninků, žáci je dostávají i za domácí úkol. V trávě, písku a bahně však lezení dostává proprioreceptivně nový rozměr :-)

Pokud ještě nelezete po čtyřech, začněte – budete se zatraeně divit, jak vás přestane bolet to či ono,jak se začnete opět lépe hýbat a jak se zlepší vaaše výkony – od zvedání železa až po běhání. Do it!

MovNatVisení a šplhání

Jsa od malička váha spíše velterová než těžká, lezení po stromech byla vždy moje silná a oblíbená stránka, těšil jsem se. Začali jsme od jednoduchého visu a visu na jedné ruce a vrhli se na různé varianty lezení po větvích a ručkování. Taktický shyb (a všechny ostatní varianty shybu) se ukázal býti další z klíčových dovedností – domácí hrazda je jednou z nejlepších investic… Anebo jinak – stačí se rozhlédnout v místě bydliště, určitě něco na shybování, visení a lezení najdete.

Zvedání a nošení, házení a chytání

Přesunuli jsme se na další stanoviště a pustili se do zvedání a nošení kamenů, špalků a klád a postupně přešli k házení a chytání, zvedání těžké klády a nošení atd.

3 série zakopávání po 10 mají přenos do praktického použití asi… Nula. – (Zercher) Deadlift, Clean, Swing, Push Press? Co myslíte? :-)

Závěr patřil kombinaci technik v rámci „comba“ – s šutrem v ruce po kládě, pak chůze v dřepu s šutrem, běh a lezení po 4 do kopce.

Po prvním dni jsem byl promoklý, odřený, špinavý od bahna, (při lezení jsem rukou šlápnul do hovínka, nikomu to neříkejte :-) ), namožený a… Vrcholně spokojený. Pořádná polovegetariánská večeře (hodně zeleniny a masa) a spát, něco málo po západu slunce. Life is good.

MovNat, den druhý

MovNat neznamená nutně les, voda a skály – chytře se dá cvičit i v gymu, na hřišti nebo ve městě, stačí se jen dobře dívat. Začali jsme ráno u nás v gymu – opět dřep,variace, progrese. Kyčle jsme rozhýbali až do Elvise, a plynule jsme přešli k dalším variantá lezení po zemi – od plazení se až k tahání břemene ze sebou.

Pak jsem vyrazili do města – inu, „do města“. V okolí gymu máme několik parků a hřišť (kéž by jich bylo více, i pro „dospělé“ děti), postupně jsme je všechny obešli a pustili se do Parkour typu cvičení (vůbec fanoušci Parkouru by byli z Movnatu jednoznačně nadšení).

MovNatSkoky a dopady, další balancování

Do výšky, do dálky, přes překážku, snožmo i rozděleně, v závěru workshopu i s dopadem přesně na místo – pozice těla, jak se správně odrazit, jak dopadnout, jak dopad amortizovat, zajímací! Doskok na přesně určené místo vše najednou změní – zkuste skočit z jednoho obrubníku na druhý. Dobrý příklad jednoho z výukových principů MovNatu – tzv. risk a nebezpečí – risk ve smyslu, že se něco nepovede, nebezpečí že se něco stane. Z obrubníku na obrubník je risk, že to nevyjde, každopádně nebezpečí je nízké – kdyby to byly dvě kladiny několik metrů nad zemí…

A přesně tímto směrem jsme postoupili – to co šlo včera na širší kládě  v pohodě (ehm… ), jsme začali zkoušet na zábradlí – stání na jedné i na obou, přetáčení, chůze atd. Zábradlí jsme později využili i na různé varianty přelézání a přeskoků.

Běh, Monkey Bars

MovNatPřesunuli jsme se na běžeckou dráhu a pustili se do běhání. Už to zase slyším: „Běhání, co je na tom – na nohy kecky, do uší pecky běžíme ne, to se přeci nikdo nemusí učit!“ Letmý pohled na supící běžce na dráze – na nohách nejnovější high tech boty, v očích smrt, nohy do bž – svědčí spíše pro to, že ano, rozhodně ano. Ostatně i ostatní cvičební aktivity ostatních na hřišti stály za zamyšlení (cukatůra strečink, zkracovačky s rotací, mrskající se čtvrtshyby a následná kontrola růstů bicáků… Vážně?). Začali jsme opět od píky – pozice, náklon, dopad, zdvih nohy, kadence, rychlost, běh na místě, běh…

Monkey Bars! Staré, rezavé, moc nepoužívané, ale přece. Hurá na další varianty ručkování a freestyle opičí zábavu.

Závěrem?

Super, parádně strávený víkend, setkání s přáteli se stejnou krevní skupinou, inspirace, motivace, spousta nových znalostí a dovedností, potvrzení, že naše práce a úsilí má smysl – ať už se to týká metodiky výuky, progrese, přenosu z gymu do běžného života (funkční trénink!) a využitelnosti obecně platných prinicpů silového a kondičního tréninku. Jak říká náš mentor Pavel Tsatsouline – „síla ma vyšší účel“. Nejde o výkony v gymu, ale praktické použití venku.

MovNat

Díky kamarádům z VivoBarefoot Mírák za pozvání, díky Josephovi za výuku, gratulujeme instruktorům, kteří složili náročné zkoušky, díky promoklým spolubojovníkům od bahna za super team.

Gym je všude, stačí se dobře dívat – hybaj ven!

Pavel Macek, KB5

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing