Bob Hoffman - Bent PressBent press alias „Král všech liftů“ je bezkonkurenčně nejoblíbenějším liftem všech oldschool siláků a mistrů.

V bent pressu se snoubí síla s flexibilitou a dovedností; narozdíl od čistého military pressu (kde je strop přeci jen dán vaší váhou), je možno se v bent pressu zlepšovat dále a dále – sky is the limit. Není tedy divu, že bent press patří mezi klíčové cviky pokročilého curricula školy KB5, v rámci kterého navazuje na get-upy a windmilly. Jak řekl David „Iron Tamer“ Whitley: „Bent press dokončuje to, co započal get-up“.

Jeden z velkých fandů bent pressu, Bob Hoffman, napsal v r. 1938 vynikající článek s názvem „Jak jsem zvednul na bent press 250 liber“ s řadou praktických tipů.

Girevici školy KB5 a fandové oldschool síly, pečlivě čtěte, co mistr píše:

  • Bent press je to, co dělá vzpěrače vzpěračem. Rozvíjí dovednost ve všech ostatních liftech a jeho cvičení podporuje velké zlepšení síly a celkového rozvoje.
  • Netlačte závaží hned poté, co jej dostanete k rameni. Předtím, než jej začnete tlačit, se odkloňte co nejdále co to jde.
  • Budete úspěšnější s dlouhou, v průměru silnou osou. Dává vám více proti čemu tlačit, otáčí se pomaleji a napomáhá v udržování rovnováhy.
  • Cvičte přitahování závaží k bokům, větší než vytlačíte, a držet jej tam několik sekund. Jak se zvětší vaše síla, tak se zlepší i váš bent press.
  • Předtím, než začínáte pressovat, natočte osu tak, až se závaží bude dotýkat hlavy. Když je hlava skloněna níže, dovolte ose se natočit o něco více, dokud nebude naprosto rovnoběžně s rameny.
  • Ohněte se a zkruťte tak daleko, abyste při pressování již nemuseli dále rotovat nebo se „zašroubovávat“. V pressování musíte při zkroucení dosáhnout tří věcí zároveň: Tím, že se ohnete přímo dolů, ušetříte svaly po stranách, dokončíte lift snáze a rychleji a měli byste uspět s těžším liftem. Otočte osu kompletně a ohněte se téměř přímo doleva.

bob-hoffman-bent-press-03

  • Cvičení tlaků v pozici vleže nebo v mostu na ramenou zlepší váš bent press.
  • Každý vzpěrač, který byl proslulý krásou formy a symetrií postavy byl též hvězdou v bent pressu.
  • Bent press je nejjednodušším způsobem, jak dostat nad hlavu velkou váhu. Je divácky atraktivní a je nejlepším způsobem, jak si vybudovat reputaci siláka.
  • Podepřete tělo tím, že posutene levou ruku na levou nohu, dokud se podpaží nedotkne stehna. Někteří se natahují napříč a dotýkají se pravé nohy. Ruka by měla asistovat v napřímení.
  • Nekrčte pravou nohou dokud to není absolutně nezbytné. Ohněte ji jen nepatrně když už je závaží skoro nahoře, propněte ruku a pak snižte kyčle v přípravě na napřímení se. O propnutí ruky při snížení kyčlí toho bylo napsáno mnoho. Řekl bych, že jedinou cestou je nejprve propnout ruku a pak teprve snížit kyčle a napřímit se.
  • Neustále závaží sledujte. Nespusťte z něj oči ani na zlomek sekundy.
  • Bent press  je nejzajímavější a nejvíce fascinující ze všech liftů.

Tolik Bob Hoffman a jeho óda na bent press, kterou my, lifteři ze školy KB5, kvitujeme s povděkem. Zastaralý a zbytečný cvik, cirkusácký kousek, nebezpečný, technicky náročný lift, který dlouho trvá se naučit a zvládnout? Můžete si myslet co chcete, ale dokud se bent press nenaučíte, a nevyzkoušíte, nevíte.

Bent pressu se budeme na našich stránkách věnovat i v budoucnu v dalších článcích – podíváme se mj. na tipy mistrů Saxona, Kleina, Calverta, Ansorgea a dalších oldschool mistrů; poodhalíme i něco málo z naší metodiky, přípravných cviků a progresí, které používáme při výuce tohoto liftu na našich pravidelných lekcích či specializovaném semináři, kde se bent pressu podrobně věnujeme. Bent press (ať už s kettlebell, jednoručkou či velkou činkou) si totiž tuto pozornost jednoznačně zaslouží.

Zdar a sílu – KB5!

 

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
30. prosince 2017
10:00 -15:00
Jon Engum - Trembling Shock: Silový a kondiční trénink pro bojová umění a sporty
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

6. ledna 2018
10:00 -15:00
Cvičení s jednoručkou pro začátečníky: SDS Dumbbell Minimum
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

20. ledna 2018
10:00 -15:00
Zdraví, pružnost, síla, kondice, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Brno, Brno

3. února 2018
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro začátečníky: S&S
KB5 Gym Brno, Brno

17. února 2018
10:00 -15:00
Kallos Sthenos: Kettlebell zo zeme nahor
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

18. února 2018
10:00 -15:00
KB5 Qi: Dychové cvičenia pre zdravie, silu, kondíciu a osobný rozvoj
KB5 Gym Nitra, Nitra

24. února 2018
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pro začátečníky: Super Joints
KB5 Gym Brno, Brno

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing