Kettlebell Military PressKettlebell military press, military press s jednoruční činkou či velkou činkou, jednou rukou či oběma rukama, byly v dobách před bench pressem považované za standardní měřítko síly.

V Olympii byl nalezen kámen z červeného pískovce o váze 143,5 kg s náznakem madla pro lepší úchop, na kterém je vytesáno: „Bybón, syn Fólův, mě zvednul nad hlavu jednou rukou“.

Old school siláci zdvihali především ve stoje, ne v leže, a to už od starověku.

[amazon_carousel widget_type=“SearchAndAdd“ width=“600″ height=“200″ title=“Kettlebell ebooky od Amazon.com!“ market_place=“US“ shuffle_products=“True“ show_border=“False“ keywords=“kettlebell“ browse_node=““ search_index=“KindleStore“ /]

Kettlebell Military Press a další varianty vs. bench press

 

Bench press je relativně moderní vynález –  dnes často slýchaná otázka tedy nezněla „kolik dáš na bench“ ale „kolik dáš na press“ – myšleno military press, bent press atd.

Ideál chlapské postavy definovaly silné nohy, silný pas a ramena – narozdíl od feminního vosího pasu a velkých prsních svalů dnešních kulturistů (o oholeném, naolejovaném těle a solárku ani nemluvě). Horizontální pressy jsou v tréninku samozřejmě nutností, jak se železem, tak bez, otázkou však je jak a s čím je cvičit. Bench press má svoje velká plus i mínus, ale o tom až jindy, teď se zaměřme na kettlebell Military Press.

Military press s velkou činkouProč „vojenský“ či „armádní“ press (military press)? Důvodů je hned několik. Narozdíl od dynamických cviků jako je push press či jerk, kde se  pro generaci síly používá podklesnutí v kolenou/kyčlích a odražení z nohou, je military press striktním silovým a precizním precesem – provádí se ve stoje, s nohama u sebe (neplatí pro jednoruční), tělo rovně, hlava dopředu  – v nejpřísnější variantě s druhou rukou podél těla, prostě  jako voják  v pozoru. Tato varianta pressu byla jedním ze standardních měřítek síly v armádě, proto tedy „military press“.

Sig Klein, legendární silák 20. století, píše v článku The One Arm Military Press (1937) píše:

Pavel - Kettlebell Military PressPředtím než se standartem mezi amatérskými vzpěrači staly olympijské lifty, hlavním testem síly šampiónů byl jednoruční Military Press.

Pokud byl atlet schopen udělat správně jednoruční Military Press s 90 librami, byl považován za silného, bez ohledu na to kolik byl schopen dát v jiných liftech.

Všichni silový atleti zkoušeli své schopnosti v tomto téměř zapomenutém liftu, protože je to cvik kteří mohli cvičit všichni…

Pokud byl sportovec schopen dát polovinu vlastní váhy, měl poměrně dobrý jednoruční Military Press. Pokud byl schopem dát dvě třetiny vlastní váhy, mohl být považován ze vyjímečně silného – uspěje jen velmi málo sportovců.

Obouruční clean a press s velkou činkou byl od r. 1924 až d or. 1972 součástí olympijského vzpírání – disciplína byla zrušena z důvodu častého švindlování (záklon vzad, odrážení se z nohou) a nesnadného posuzování technik. Jednoruční kettlebell Military Press byl až  do 80. let jednou ze soutěžních disciplín girevoj sportu.

Kettlebell Military Press v rámci curricula školy KB5

 

Kettlebell Military PressKettlebell Military Press, který vyučujeme na úrovni KB2, navazuje na Get-Up a Floor Press úrovně KB1 – patří mezi nejdůležitější cviky s kettlebell vůbec. Girevikovi dávají nutný pressovací základ, Get-Up a další asistenční drily úrovně KB1 („páka“, „svatozář“) plus cviky rozcvičky pracují na mobilitě hrudní páteře a mobilitě/stabilitě ramene, nutných pro správné technické provedení kettlebell Military Pressu a všech ostatních cviků s kettlebell nad hlavou. Na kettlebell Military Press navazují dynamické cviky úrovně KB3 – Push Press a Jerk, jakož i královský cvik old school siláků a kdysi pravděpodobně nejpopulárnější lift vůbec, náš oblíbený Bent Press.

Kettlebell Military press je jedním z ideálních cviků na naučení se principům silových cviků HardStyle metodiky Pavla Tsatsoulina, jako jsou „předzpevnění“, „svalová iradiace“, „zazipování“, „vklínění“, „mezikončetinová koordinace“, „silové dýchání“, „aktivní stažení“ a dalších speciálních fíglů, bez kterých můžete na zlepšení se v kettlebell Military Pressu a dalších silových cvicích zapomenout.

Dokladem Pavlova důrazu na kettlebell Military Press je mj. i vynikající pressovací program z jeho knihy Enter the Kettlebell jakož i nároky na druhý instruktorský level – polovina vlastní váhy na čistý kettlebell Military Press (link na StrongFirst.com). Pavel o Kettlebell Military Pressu a metodě tzv. „žebříků“ píše: „Podle mé zkušenosti je to jedna  nejlepších (ne-li nejlepší) metoda jak zesílit. Jako bonus uvidíte každý týden skutečné zlepšení (přidání setu nebo opakování), což není ve většině tréninkových plánů možné“.


Jak zlepšit kettlebell Military Press?

 

Chystáme na toto téma speciální článek, takže stručně a jasně: Pracovat na „preclíku“, „páce,“svatozáři“ a mostech (viz náš Kettlebell KB5 Intro Kit), cvičit poctivě Get-Up, a především – jak praví ruské přísloví (a Pavel) – „abys hodně vypressoval, musíš hodně pressovat“ (To press a lot you must press a lot).

Ostatně už klasik Sig Klein na téma tréninku Military Pressu píše:

Existují tři další velmi důležité principy zlepšení v tomto liftu. Jsou to:

Cvičit.
Cvičit.
Cvičit více.

Kettlebell Military Press rulezz! Zdar a sílu!

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
26. listopadu 2017
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pre začiatočníkov: Super Joints
KB5 Gym Nitra, Nitra

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Brno, Brno

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

9. prosince 2017
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing