kettlebell
posilování s vlastní vahou
velká činka
recenze
videa
Home » kettlebell, posilování s vlastní vahou

Co je a především NENÍ tzv. funkční trénink

Vložil na 27.3.2012 – 13.19 Komentáře: | 12 732 přečtení

Funkční trénink PrahaFunkční trénink… Čas od času k nám do gymu dorazí nová zájemkyně o cvičení s tím, že už tzv. „funkční trénink“ cvičila (většinou v nějakém velkém fitness centru) a že ví o co jde… a po první lekci se diví, že „náš“ funkční trénink je docela o něčem úplně jiném. Já se divím také – holčina sice už „cvičila“ pár měsíců, zná TRX, cvičí s medicinbalem, swinguje s kettlebell… a neudělá ani jeden klik, ani jeden správný dřep, ani jeden přítah na TRX. Kettlebell swing raději ani nebudu komentovat.

Termín „funkční trénink“ si možná získává na popularitě, ale bohužel se za něj schovává všelicos, většinou tzv. kruhový trénink nebo nějaká (špatná) nápodoba CrossFitu. Ujasněme si tedy, co to funkční trénink je a není.

Funkční trénink… ?!

 

  • Funkční trénink není o tom se „zničit“ a být další tři dny namožená

Chceš-li se „zničit“, vyběhni si několikrát za sebou schody v paneláku, pěkně až do 13. patra a zpět, a znovu – fitness centrum a trenér netřeba. Zadýcháš se, zpotíš se, budeš zítra namožená, fajn funkční trénink… Nebo ne?

Funkční trénink je však především o zlepšení – zdraví, mobility, flexibility, vytrvalostní síly, maximální síly, výbušné síly, kardiovaskulární vytrvalosti – pravidelné cvičení, postupné zlepšování, ok?

  • Kruhový trénink a funkční trénink není jedno a totéž

kruhový trénik nerovná se funkční trénink!Ačkoliv tzv. kruhový trénink je jednou z metod, které využívá i funkční trénink, nelze tyto termíny směšovat. Deset dvanáct stanovišť, které se snažíš co nejrychleji projít (a udělat na nich co největší počet opakování), aniž bys danou techniku vlastně uměla, to nemá s funkčním tréninkem nic společného. Stanoviště musí být pečlivě vybraná, nesmí jich být moc, cvičenkyně musí jednotlivé cviky perfektně technicky zvládat.

Instruktor na tréninku není od toho, aby na tě křičel, ať přidáš, nebo ti počítal čas/opakování, ale především proto, aby tě naučil správnou techniku. Nejde o to, kolik uděláš opakování, ale o to, kolik uděláš správných opakování!

Některé holky se k nám na funkční trénink chodí „naučit techniku“ a „zničit se“ jinam – diví se, že se nic moc nezlepšují. Více není lépe, jen více – to platí nejen pro počet sérií, opakování ale i počet tréninků v týdnu. Megahardcorebrutal kruháče jsou jen byznys koncept, iluze pokroku a bloudění v kruhu.

  • Používané vybavení není kritériem toho, co je a není funkční trénink

kettlebells, TRX, lana apod. - nástroje funkčního tréninkuCvičíš s kettlebells, činkama, medicinbalem, lany, na TRX apod.? Tak to určitě bude funkční trénink! Omyl – o vybavení nejde, jde o to, co a jak s ním cvičit. Pokud tě instruktor či instruktorka pustí na prvním tréninku na cvičení s činkama nebo kettlebells, buď si jistá, že se jedná o cokoliv jen ne funkční trénink.

Cvičení se závažím si musíš zasloužit – nejprve zvládnout vlastní tělo, pak externí zátěž. Uděláš pár desítek kliků? (Jen na okraj – kliky se nedělí na pánské a dámské, pánské a dámské jsou záchody nebo přirození, ne kliky.) Umíš správně dřep? Ne?! Tak tu kettlebell polož. O tom že posilovací stroje (až na čestné vyjímky) do funkčního tréninku nepatří, o tom snad netřeba psát.

Kettlebells a funkční trénink jdou ruku v ruce, samozřejmě je využíváme v tréninku hojně, ale metodicky a progresivně, jak jinak než dle systému KB5.

  • Akrobatické balancování nerovná se funkční trénink

Tzv. „funkční trénink“ nabral poněkud špatný směr, to samé platí i pro tzv. „core“ training – nutí-li tě instruktor balancovat na míči nebo Bosu a mávat přitom růžovou (půlkilovou!) činkou, upozorni ho jemně, že tímto kouskem z repertoáru tuleňů leningradského cirkusu sice možná ohromíš přátele, ale jinak jej v běžném životě asi moc nevyužijete. Pro případ zemětřesení třeba nacvičovat možná jiné, důležitější věci. „Obyčejné“ shyby, kliky, dřepy nebo kettlebell TGU a swing udělají pro tvoje tzv. „core“ rozhodně více. Funkční trénink není o tom, co daný cvik napodobuje, ale jaké má výsledky!

  • Funkční trénink je o individuálním přístupu, ne skupinovém hardcore blbnutí

Instruktor/instruktorka musí pracovat s každým klientem individuálně – nezvládá-li cvik, zadá mu jednodušší variantu, zvládá-li, zadá mu těžší variantu. Všechny holky si můžou lekci ve stejný čas klikovat, ale některé s rukama na stepu, jiné na zemi, některé s nohama na stepu… Sejdou-li se na lekci mladá sportovkyně v kondici, paní střeního věku a starší (notně vystrašená!) dáma, která je tu poprvé, nemohou přeci cvičit to samé, to dá rozum… nebo ne?

  • Funkční trénink je o učení se a procvičování správné techniky a jejím procvičování

Naučit se dřep, klik, kettlebell swing nebo mrtvý tah nějaký čas trvá – kdyby to bylo jednoduché, může to dělal každý pitomec. Chceš cvičit x opakování správné techniky nebo x opakování špatné techniky?

Pokud správnou techniku neumíš, nedělej to, nedělá ti to dobře a mě ostatně také ne, když se na to dívám.

Je-li technika v pořádku, tak v pořádku; můžeme (a musíme) přidávat – a periodicky ubírat a opět přidávat – na zátěži.

  • Funkční trénink (i pro ženy) je mimo jiné o cvičení „se železem“

funkční trénink pro každodenní životDámy mají z nějakého podivného důvodu zafixovány, že s činkama cvičí jen muži – chodí proto na Pilates, Zumbu, aerobic a „výsledky“? Ehm…

V jednom fitness centru mi bylo dokonce řečeno, že jim cvičení s velkou činkou, jednoručkama a kettlebells nezapadá do „konceptu funkčního tréninku pro ženy“. Až budeš příště zvedat těžký nákup a budou tě zase bolet záda, víš kde si stěžovat – funkční trénink alá Pilates Core to nezachrání, věř mi.

Mark Rippetoe říká: „Neznám lepší příklad funkčního tréninku než 300 deadlift. Kromě 350 kg deadliftu“. Síla především!

  • Funkční trénink je o výsledcích, ne(jen) zábavě

Cvičení je samozřejmě zábava, ale hlavním kritériem je především zlepšení, dosažení vašich cílů, ať už je to zformování postavy, zesílení, celková kondice apod. Cvičíš-li pokaždé něco jiného, je to jistě velmi zábavné, ale – jsi věčně namožená, a v ničem se nezlepšíš. Skutečný funkční trénink znamená „cvičit to samé, ale jinak“, tj. jiné varianty těch samých cviků. Program se samozřejmě obměňuje, ale jen jednou za čas.

  • Funkční trénink není WOD (Workout of the Day, „cvičení pro dnešní den“), který musíš za každou cenu splnit

WOD, populární např. na CrossFitu, do funkčního tréninku nepatří – jak zapadá do Tvojeho dlouhodobého programu? Umíš dané cviky? Splnit úkol za každou cenu je nejkratší cestou ke zranění. Lámání rekordů ostatně není náš cíl, to rádi přenecháme profesionálním sportovců, které jsou za své výkony dobře placeni.

  • Funkční trénink je o dlouhodobějším individuálním plánu, ne tvojem momentálním nadšení nebo nápadu instruktora

Funkční trénink nelze cvičit nárazově – skočit si můžeš možná zaplavat nebo na aerobic, ne na funkční trénink. Instruktor nemá plán jen na jednu hodinu, ale na týdny či spíše měsíce dopředu – ví přesně kde s tebou začít a jak pokračovat.

Křičet na klienty (pardon, motivovat je) anebo udělat „zábavný“ hardcore trénink umí každý pitomec – designovat dlouhodobý a systematický plán, to je práce pro profesionála. Chceš-li zábavu, zajdi do divadla nebo do kina, nebo si pořiď Playstation.


 Yes, funkční trénink!

 

Jak říká můj manžel – „když dva dělají totéž, není to totéž“. Holky co u nás funkční trénink cvičí říkají, že naše cvičení, systém a metoda jsou hodně jiné – a já jim děkuji, pevně v to doufám!

Děkuji svému muži Pavlovi Mackovi (KB5) za pomoc s přípravou článku – vy co jej znáte některé jeho oblíbené „hlášky“ určitě poznáte :-)

O autorce: Justyna K. Macková vede cvičení funkčního tréninku a kurzy fitness pro dámy, ženy a dívkyPro další informace navštivte její web – jak jinak než Funkční trénink.

Komentáře

  1. Martin Doležal napsal:

    Zdravím příznivce Funkčního tréninku a jsem rád, že přibývá zastánců zdravého pohybu. S článkem se nedá než souhlasit, jen je to kapku složitější. Funkční trénink je široký pojem jde spíš o přístup a zásady tréninku, než o konkrétní program cvičení. Individuální potřeby tady hrají velkou roli. Nicméně kvalita trenéra je opravdu to nejdůležitější kritérium výběru cvičení.
    Funkční trénink je především o porozumění pohybu celého těla a praktikování zdravých pohybových zásad. Vědomí tady hraje obrovskou roli, takže se nejedná pouze o tělesno, ale o komplexní přístup. I zábava se z toho dá vyrobit, jen asi trochu jiná, než třeba u té populární Zumby. Bavit to musí a hlavně to musí dávat smysl, jinak se výsledky cvičení obtížně přenáší do reálných situací a to je přece hlavním cílem FT …

  2. Linda Gorfolova napsal:

    Skvely clanek, souhlasim s nim uplne az na jednu malickost. Nehaze bych pilates do jednoho pytle se „pseudotreninkama“ – samozrejme zase plati, neni pilates jako pilates. Je rozdil jestli instruktor pilatesu delal skoleni 2-4 dny, nebo se skolil skoro rok a je to kvalifikovany profesional. S timhle cviceni mam dlouhodobe zkusenosti a pro funkcnost tela dela hrozne moc. Spis bych rekla, ze pilates je zakladem funkcniho treningu. Po dvou letech cviceni pilates nemam problem provest technicky spravne jakykoli cvik na funkcnim treningu, protoze ten zaklad spravneho se postaveni a provedeni pohybu mam z pilatesu naucene.
    Hezky den! :)

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing