MMA…

V bojových uměních a sportech byly doby, kdy se bojovnící specializovali na údery (např. box), kopy (taekwondo), zápasení (volný styl) nebo páky (aikido).

V r. 1993 se konal první Ultimate Fighting Championship (UFC), a svět bojových umění se jednou provždy změnil. Specializaci odzvonil zvonec – bojovník dnes musí umět bojovat ve stoje, v klinči i na zemi, ovládat údery, kopy, zápasení, páky i škrcení. Zrodila se nová disciplína, Mixed Martial Arts, MMA.

…MSC?

Mnoho zájemců o silový a kondiční trénink se nás ptá: Co je lepší – stroje? Jednoručky? Velká činka? Kettlebells? TRX? Posilování s vlastní váhou? S čím je nejlepší začít?

Základní idea silového a kondičního tréninku naší školy je ekvivalentem MMA: Jedná se o koncept pracovně nazvaný MSCMixed Strength and Conditioning. Odpovězme tedy hned na začátku – kettlebells, velká činka, jednoručky atd.  jsou jen nástroje – nejde o prostředek, ale cíl, tj. výsledky; různé nástroje se hodí v různou dobu pro různé účely.

Posilování s vlastní váhou…

KB5 pořádá kromě seminářů cvičení s kettlebells také semináře s velkou činkouposilování s vlastní vahou. Dřepy (a myslíme správné, technické dřepy se vším všudy), kliky, shyby a jejich progrese jsou posilovací abecedou, naprostým základem silového a kondičního tréninku. Kolik lidí z posilovny, kam chodíte, udělá poctivý (poctivý!) klik na jedné ruce, nebo dřep na jedné noze? Klik ve stoji na rukou? Most?

Naprostá většina cviků, které v tělocvičnách vidíte, jsou buď špatně provedené (např. dřepy, shyby, kliky) nebo dokonce nebezpečné (!), především kvůli tzv. zraněním z opotřebování (např. lehy-sedy, „zkracovačky“). Posilování s vlastní vahou je navíc více než pár desítek dřepů, kliků či sklapovaček – klíčem k úspěchu je systematický program a progrese těch nejdůležitějších cviků.

Důvodů pro posilování s vlastní vahou je samozřejmě více – nezapomeňme ani na ten nejprostší – „vybavení“ máte zadarmo a vždy při sobě!

Velká činka má pro změnu jiné výhody, a tou je tzv. periodizace/cyklování. Na zátěži lze přidávat (a ubírat) v řádu %, trénink lze vlemi jednoduše naplánovat na nový osobní rekord na týdny dopředu.

…a kettlebell?

kettlebells nebo stroje?

Kettlebell je oproti jinému vybavení (velké čince, sadě jednoruček, strojům) levnější, skladná a především víceúčelovější – nabízí jednoznačně „nejvíce muziky za málo peněz“ – (p)rehabilitaci, flexibilitu/mobilitu, kondiční trénink, maximální a výbušnou sílu.

Naučení se důležitých komplexních cviků jako je dřep, „přemístění“ (clean), trh (snatch) je s kettlebell navíc jednodušší – srovnejte např. snatch s kettlebell a olympijskou činkou. Menší stres na zápěstí, ramena, bederní páteř. O funkčním (unilaterálním atd.) tréninku a přenosu do sportovní činnosti a každodenního života ani nemluvě – kettlebell vítězí na více frontách.

Závěrem

Některé nástroje jsou lepší, některé horší. Posilování s vlastní vahou, kettlebells nebo velká činka patří mezi ty nejlepší nástroje, ale buď jak buď, jsou to jen nástroje. Nepřesedejte každou minutu z jedné židle na druhou, ale nepokládejte jednu židli za posvátný trůn silového a kondičního tréninku.

 

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

Chystané akce a semináře!

Date/Time Event
26. listopadu 2017
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pre začiatočníkov: Super Joints
KB5 Gym Nitra, Nitra

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Brno, Brno

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

9. prosince 2017
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing