Kettlebell TGU – jeden z nejlepších cviků, který necvičíš.

Brett Jones

Master SFG

Co je to kettlebell TGU?

kettlebell TGUVstávání se země patří podobně jako např. dřep mezi primární pohybové vzorce – je schopností, kterou sice od mládí ovládáme, ale kterou s věkem postupně ztrácíme. Kettlebell TGU však tomuto pohybu dodává další rozměr.

Turkish Get-Up (TGU) je old-schoolovým staletími prověřeným posilovacím cvikem pro celé tělo, pocházející původně ze silového a kondičního tréninku tureckých zápasníků. Zahrnuje pohyb z pozice ležmo až do stoje se závažím v natažené ruce nad hlavou. ¨

Existuje více variant tohoto cviku, lišící se jak v provedení, tak v použité zátěži – může jí být jednoruční či velká činka či sandbag; díky posunutému těžišti, tvaru a vhodně umístěnému madlu se však jednoznačně nejlepší pomůckou ukázala ruská girja, tj. kettlebell.

Kettlebell TGU – pohyb, screening a (p)rehabilitace

Vstávání ze země vyžaduje zároveň mobilitu, stabilitu a sílu – kettlebell TGU je jedním z ideálních kompaktních testů, odhalující deficity našeho těla, levo-pravé asymetrie, slabé články řetězu. Coje však unikum je fakt, že kettlebell TGU slouží zároveň i jako kompenzační/nápravný a (p)re-habilitační cvik.

Kettlebell TGU učí správně držet rameno v ramením kloubu – je mj. i vynikajícím cvikem na stabilizaci a zároveň mobilitu ramen, což ocení každý, kdo se věnuje horizontálním tlakům (např. bench press), vertikálním tlakům (např. military press) či jakýmkoliv jiným cvikům, kde se zátěž přemisťuje horizontálně či vertikálně nad hlavu (např snatch). Powerlifterům, plavcům, boxerům a dalším sportovcům kettlebell TGU pomůže předejít či napravit problémy s rotátorovou manžetou.

kettlebell TGU

Síla od pat až do konečků prstů

Kettlebell TGU je bez debat jedním z nejkomplexnějších posilovacích cviků vůbec – procvičuje koordinovanou sílu celého těla. Svaly celého těla musí spolupracovat, aby úkol zvládly.

Během zvedání se závažím intenzivně pracují především stabilizátory těla, tzv. jádro.

Mike Boyle, renomovaný coach silového a kondičního funkčního tréninku, píše: „Je to pravděpodobné nejlepší cvik na jádro, zahrnující celé tělo, jaké můžete dělat”.

Jeden jediný cvik?

Cvičení kettlebell TGU vyžaduje správnou a progresivní metodu, trpělivost a čas – dříve než začneme TGU cvičit se zátěží, je třeba zvládnout jej nanečisto, srovnat asymetrie, vyčistit pohyb.

Gray Cook, slavný fyzioterapeut a trenér, spolutvůrce Functional Movement Screen, opakovaně řekl a a napsal, že kdyby si měl pro silový a kondiční trénink vybrat jen jeden jediný cvik, byl by to právě kettlebell TGU.

kettlebell TGU(Minimálně!) 5 důvodů proč cvičit kettlebell TGU:

  • screening pohybu a odhalení slabých článků řetězu
  • (p)rehabilitace a kompenzačni cvičení
  • zlepšení mobility a koordinovaného pohybu celého těla
  • stabilizace a mobilita ramen
  • posílení celého těla – od jádra po končetiny

Kettlebell TGU je klíčovou součásti systému KB5, levelu KB1 kompletního kettlebell curricula naší školy KB5, jedním z hlavních cviků tematického semináře Cvičení s kettlebell pro začátečníky: Simple & Sinister, jakož i základním cvikem našich kurzů funkčního tréninku.

O autorovi: Justyna K. Macková, SFG2, SFB, SFL, vede cvičení funkčního tréninku a kurzy fitness pro dámy, ženy a dívky, tematické semináře a přednášky; působí též jako výživová poradkyně. Pro další informace navštivte její web na www.funkcnitrenink.cz.

 

Pokud se vám článek líbí a chcete podpořit naší publikační činnost, přidejte prosím komentář, klikněte prosím na „Tweet“ nebo „to se mi líbí“!

Aktuální rozpis seminářů najdete v kalendáří chystaných akcí anebo níže!

Date/Time Event
26. listopadu 2017
10:00 -15:00
Mobilita a flexibilita pre začiatočníkov: Super Joints
KB5 Gym Nitra, Nitra

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Základy posilování s velkou činkou: PTTP
KB5 Gym Brno, Brno

2. prosince 2017
10:00 -15:00
Zdravie, pružnosť, sila, kondícia, pohyb: OS Reset
KB5 Gym Bratislava, Bratislava

9. prosince 2017
10:00 -15:00
Cvičení s kettlebell pro pokročilé: ROP
KB5 Gym Praha, Praha 3 - Vinohrady

 

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing