Pytle s pískem

Balistické švihové drily s různou formou závaží se cvičily už od nepaměti. Jedním z prvních dokladů podobných cvičení je egyptská malba, ukazující nácvik švihových drilů (swing) s pytly naplněných pískem. Ač se jedná o jednoduchou a snadno vyrobitelnou pomůcku, přeci jen je její použití oproti „kamenným zámkům“, „špalkům s držadly“ a kettlebells (viz dále) značně omezené. Větší a těžší pytle s pískem jsou vynikající pomůckou pro posílení celého těla, ale cvičí se s nimi jinak než s náčiním typu kettlebells.

 „Kamenné zámky“ (sek so)

Tzv. „kamenné zámky“ (shi suo), v kant. čínštině sek so, jsou tvarově podobné staročínským visacím zámkům – odtud ted jejich název. První doklady o cvičení se sek so máme z dynastie Severní Sung, velmi populární byly především za dymastíí Ming a Ching. Setkáme se s nimi především v severoshaolinských a jihoshaolinských (naam Siulam) stylech a v čínsko-mongolském zápase (shui jiao). Menší „kamenné (příp. železné) zámky“ se používají v tréninku fukginského bílého jeřába (Fukgin baak hok); v japonských stylech, které mají přímou návaznost na fukginský baak hok jako je např Gojuryu karate se používají tvarově stejné „kamenné“, příp. „železné zámky“ (ishi sashi, tetsu sashi).

S lehčími sek so se cvičí v páru, cviky většinou kopírují ofensivní a defensivní techniky jednotlivých stylů, větší a těžší sek so se používají singl pro nácvik většinou balistických drilů – švihů, trhů, nadhozů, příp. tlaků dnem vzhůru. Sek so se přehazuje z ruky do ruky, a to často velemi náročným až akrobatikcým způsobem – pod rukou, za zády, s (vícenásobnou) rotací či cvičebnímu partnerovi.

„Špalky s držadlem“ (muk yi paai)

V jihočínských stylech původně tzv. „tibetského gungfu“ – „styl lamů“ (lama paai), „styl Hrdiny“ (Hap ga), (kantonský)„bílý jeřáb“ (baak hok) se setkáme s tzv. „špalky s držadlem (dosl. „s „uchem“)“, yi paai (též muk yi paai, „dřevěné špalky s držadlem“). Jsou tvarově jiné než sek so, základna je užší a směrem k držadlu zužující se tělo protáhlejší.

Yi paai se používají především k dynamickému švihovému nácviku technik „dlouhých mostů“ (cheung kiu), tj. pěstních technik dlouhého dosahu výše zmíněných stylů typetského gungfu, např. „penetrujících úderů“ (chyun cheui), „švihových úderů“ (paau cheui), „přikrývacích úderů“ (kap cheui), „sekajících úderů“ (pek cheui), „smetávajících úderů“ (saau cheui), „bičových úderů (bin cheui), „zavěšujících úderů“ (gwa cheui) etc. K silovým drilům typu „tlaků“ se yi paai nepoužívají.

celkem

KB5 Intro Kit ke stažení ZDARMA!

Stáhni si sérii pěti cvičebních manuálů a videí!

  • Rozcvička: 5 přípravných cviků
  • Základní cviky posilování s vlastní vahou
  • Cvičební plán na 3 měsíce
  • Příprava na kettlebell TGU
  • Příprava na kettlebell swing